Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

In het wild: Reliant Scimitar SS1 (1990)

Britse blokkendoos zonder dak

35
In het wild: Reliant Scimitar SS1 (1990)
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
27 december 2015 om 11:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

In het wild:

 In de onregelmatig terugkerende rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje die we zomaar op straat zijn tegengekomen. Bijzonder is in dit geval een zeer breed begrip. Vergeten, uitgestorven, spectaculair of een combinatie daarvan.

Britse bouwwerken hebben wat ons betreft een zekere charme. Toen we van AutoWeek-lezer Maurits van der Spek deze Scimitar SS1 in onze mailbox kregen, steeg de temperatuur op de redactie met zeker een halve graad.

Wat is het? Een Reliant Scimitar SS1 uit 1990 die weinig tot niets meer te maken had met zijn voorganger, het model dat eerder in deze rubriek een podium kreeg. Dit exemplaar kwam in 2007 ons land binnen en is door de Britse fabrikant bedeeld met een zeer bescheiden 75 pk sterke 1,4-liter viercilinder, bekend van de Fiesta en Escort. Niemand minder dan Giovanni Michelotti - verantwoordelijk voor het ontwerp van diverse Triumphs en zelfs Ferrari's.

De SS1 was een tussen 1984 en 1990 op de Lotus Elan geïnspireerde roadster met een uit diverse kunststoffen opgetrokken carrosserie. De topsnelheid van deze bescheiden uitvoering haalde een topsnelheid van 177 km/h en wist dankzij zijn gewicht van minder dan 850 kilo in net geen 10 seconden naar de 100 km/h te sprinten. Klapkoplampen, een hoekige koets en een lange motorkap: de SS1 was een typische Brit uit de jaren 80. Na 1990 kwam de SST om de hoek kijken, een versie die na 1992 werd vervangen voor de nog altijd op de Scimitar gebaseerde Scimitar Sabre.

Hoe bijzonder is-ie? De vorige Reliant Scimitar vinden we stukken karakteristieker. Bovendien kan die auto op een grotere schare fans rekenen. Dit is toch een heerlijk kenmerkend stukje Britse techniek.

Hoe staat hij erbij? We hadden hem liever in een kleurtje gezien, maar deze rode kap maakt weer het een en ander goed. Roest aan de koets zal hem vreemd zijn, maar hoe de boel er onderhuids aan toe is, zal tijdens het rijden moeten blijven.

Wat is hij waard? Er staat een rechtsgestuurd exemplaar te koop met de sterkere 1.6 onder de kap. Die mag mee voor zo'n 3.500 euro.

Waardering? Typische Britse bouwkwaliteit uit de jaren tachtig, gestoken in een bijzonder tijdsconform maatpak. Leuk is -ie wel.

In het wild

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Duitsland is inmiddels goed op stoom in de EV-markt. Zowel in de middenklasse als aan de top....

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden