en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Wat is het? Een Reliant Scimitar SS1 uit 1990 die weinig tot niets meer te maken had met zijn voorganger, het model dat eerder in deze rubriek een podium kreeg. Dit exemplaar kwam in 2007 ons land binnen en is door de Britse fabrikant bedeeld met een zeer bescheiden 75 pk sterke 1,4-liter viercilinder, bekend van de Fiesta en Escort. Niemand minder dan Giovanni Michelotti - verantwoordelijk voor het ontwerp van diverse Triumphs en zelfs Ferrari's.
De SS1 was een tussen 1984 en 1990 op de Lotus Elan geïnspireerde roadster met een uit diverse kunststoffen opgetrokken carrosserie. De topsnelheid van deze bescheiden uitvoering haalde een topsnelheid van 177 km/h en wist dankzij zijn gewicht van minder dan 850 kilo in net geen 10 seconden naar de 100 km/h te sprinten. Klapkoplampen, een hoekige koets en een lange motorkap: de SS1 was een typische Brit uit de jaren 80. Na 1990 kwam de SST om de hoek kijken, een versie die na 1992 werd vervangen voor de nog altijd op de Scimitar gebaseerde Scimitar Sabre.
Hoe bijzonder is-ie? De vorige Reliant Scimitar vinden we stukken karakteristieker. Bovendien kan die auto op een grotere schare fans rekenen. Dit is toch een heerlijk kenmerkend stukje Britse techniek.
Hoe staat hij erbij? We hadden hem liever in een kleurtje gezien, maar deze rode kap maakt weer het een en ander goed. Roest aan de koets zal hem vreemd zijn, maar hoe de boel er onderhuids aan toe is, zal tijdens het rijden moeten blijven.
Wat is hij waard? Er staat een rechtsgestuurd exemplaar te koop met de sterkere 1.6 onder de kap. Die mag mee voor zo'n 3.500 euro.
Waardering? Typische Britse bouwkwaliteit uit de jaren tachtig, gestoken in een bijzonder tijdsconform maatpak. Leuk is -ie wel.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.