In het wild: Reliant Scimitar SS1 (1990)

Britse blokkendoos zonder dak

Reliant Scimitar SS1

Britse bouwwerken hebben wat ons betreft een zekere charme. Toen we van AutoWeek-lezer Maurits van der Spek deze Scimitar SS1 in onze mailbox kregen, steeg de temperatuur op de redactie met zeker een halve graad.

Wat is het? Een Reliant Scimitar SS1 uit 1990 die weinig tot niets meer te maken had met zijn voorganger, het model dat eerder in deze rubriek een podium kreeg. Dit exemplaar kwam in 2007 ons land binnen en is door de Britse fabrikant bedeeld met een zeer bescheiden 75 pk sterke 1,4-liter viercilinder, bekend van de Fiesta en Escort. Niemand minder dan Giovanni Michelotti - verantwoordelijk voor het ontwerp van diverse Triumphs en zelfs Ferrari's.

De SS1 was een tussen 1984 en 1990 op de Lotus Elan geïnspireerde roadster met een uit diverse kunststoffen opgetrokken carrosserie. De topsnelheid van deze bescheiden uitvoering haalde een topsnelheid van 177 km/h en wist dankzij zijn gewicht van minder dan 850 kilo in net geen 10 seconden naar de 100 km/h te sprinten. Klapkoplampen, een hoekige koets en een lange motorkap: de SS1 was een typische Brit uit de jaren 80. Na 1990 kwam de SST om de hoek kijken, een versie die na 1992 werd vervangen voor de nog altijd op de Scimitar gebaseerde Scimitar Sabre.

Hoe bijzonder is-ie? De vorige Reliant Scimitar vinden we stukken karakteristieker. Bovendien kan die auto op een grotere schare fans rekenen. Dit is toch een heerlijk kenmerkend stukje Britse techniek.

Hoe staat hij erbij? We hadden hem liever in een kleurtje gezien, maar deze rode kap maakt weer het een en ander goed. Roest aan de koets zal hem vreemd zijn, maar hoe de boel er onderhuids aan toe is, zal tijdens het rijden moeten blijven.

Wat is hij waard? Er staat een rechtsgestuurd exemplaar te koop met de sterkere 1.6 onder de kap. Die mag mee voor zo'n 3.500 euro.

Waardering? Typische Britse bouwkwaliteit uit de jaren tachtig, gestoken in een bijzonder tijdsconform maatpak. Leuk is -ie wel.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.