In het wild: Lincoln Continental Mark V (1978)

Veel meters. Nog meer kilo's.

Lincoln Continental Mark V
Ruim 2,2 ton staal verdeeld over zo'n zes meter, aangedreven door een gorgelende V8. Dat kan maar uit één land afkomstig zijn...

Exact. De Verenigde Staten van de jaren zeventig. Het slagschip dat vandaag de planken van het In het Wild-podium laat kraken, is een Lincoln Continental waarvan het chroomwerk ons dankzij de camera van AutoWeek-lezer Rogier van Goethem weet te verblinden. Het betreft een Continental Mark V, een exemplaar uit 1978 dat in 1994 onze landsgrenzen voor het eerst al deiende onder zijn wielen kreeg.

De Continental Mark-reeks bestond uit auto's uit de zogeheten Personal Luxury-categorie, een marktsegment dat na de Tweede Wereldoorlog enorm opkwam in het land van de eindeloze mogelijkheden. Enorme slagschepen waarmee autofabrikanten inspeelde op het gevoel dat de bomen tot de hemel reikten en de mate van geluk werd afgemeten aan het formaat en de weelderigheid van je automobiel. Deze vijfde generatie werd tussen 1977 en 1979 gebouwd, al was er ten opzichte van de Mark IV eerder sprake van een grondige facelift.

Verborgen koplampen, een grille die ook tegenwoordig niet zou misstaan op een Rolls-Royce Phantom, een meer dan twee meter lange motorkap, een achterklep die doet alsof hij een reservewiel op zijn plek houdt, een ovaal ruitje in het met canvas bedekte deel van de achterklep en een in dit geval bij de exterieurlak matchend interieur met groen leer. Deze met zijn lengte van 5,85 meter grootste Continental ooit weet zichzelf hier goed neer te zetten!

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.