In het wild: Lancia Thema 8.32 (1989)
Automobiele heerlijkheid
Toen AutoWeek-lezer Bryan Nieuwenhuijzen deze Thema naar onze eigen Nic de Boer stuurde, werd die laatste onmiddellijk razend enthousiast. Logisch ook, een bescheiden ogende zakelijke sedan als de Lancia Thema met een Ferrari-motor durven wij de belichaming van automobiele heerlijkheid te noemen.
De Thema 8.32 heeft een bijzondere reputatie, wat uiteraard te maken heeft met het kloppende hart dat in de door Giugiaro getekende sedan werd gehangen. In het vooronder lag een gemodificeerde versie van de 2,9 liter metende V8 die Ferrari gebruikte in de 308. De toevoeging 8.32 staat voor 8 cilinders en 32 kleppen. Dat klinkt magistraal en dat is het natuurlijk ook, maar de 215 pk die deze Thema rijk is, zou anno 2016 voor weinig ophef zorgen. Toch wist deze 1.400 kilo wegende sedan in 6,8 tellen een snelheid van 100 km/h aan te tikken. Bij 240 km/h behoorde het versnellen tot het verleden.
Het exemplaar op de foto's stamt uit begin 1989 en is daarmee nog net voorzien van het 'oude neusje'. De in datzelfde jaar ten tonele verschenen vernieuwde Thema is te herkennen aan andere lichtunits en nieuw bumperwerk. Vanaf dat moment verloor de 8.32 10 pk door de toevoeging van een katalysator. Achterop de kofferklep monteerde Lancia een spoiler, die normaal gesproken verborgen zit in een daarvoor bestemde holte. Met een draai aan een knop wordt de vleugel elektronisch de lucht in geschoven.
Van de eerste reeks hebben 2.370 exemplaren het levenslicht gezien. Serie II rolde 1.601 keer onder fabriekspoorten in Turijn door. In 1992 viel het doek voor dit boegbeeld van automobiel lef.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen