In het wild: Ford Capri 2300 S (1981)

Zoals op de folder

Ford Capri In het Wild

Een Europese Mustang, dat was het idee dat Ford in gedachten had bij de introductie van de eerste generatie Capri in 1968. De vierzits coupé werd gebouwd tot en met 1986, maar tegenwoordig zie je ze niet vaak meer rijden. AutoWeek-lezer Roeland Beljon legde deze origineel Nederlands geleverde Capri 2.3 S vast op de gevoelige plaat. Dit exemplaar had zo uit de folder weg kunnen rijden!

Gedurende zijn levenscyclus heeft de Ford Capri drie generaties gekend. Ford onthulde de laatste Capri in 1978. Het exemplaar op de foto's is er eentje van die laatste generatie en is gebouwd in 1981. Men had bij de aanschaf keuze uit vier uitrustingsniveaus: de L, GL, S en Ghia. De S is nog het beste te vergelijken met de huidige ST-Line van het merk. Op 20 mei nam de ongetwijfeld gelukkige eerste eigenaar de sleutels van deze Capri 2.3 S in ontvangst. Van 1981 tot 1998 is het aantal eigenaren onbekend, maar vanaf 1998 heeft deze Capri nog zes particuliere eigenaren gekend. Aan de staat van dit exemplaar te zien hebben die er allemaal goed voor gezorgd, want er is werkelijk geen spatje roest te bekennen. Verder oogt deze Capri S nog volledig origineel. Zelfs de striping met de letter 'S' op de flanken is mooi gebleven. De staat van het interieur valt op de foto's niet te beoordelen, maar het zal ons niets verbazen als dat er eveneens piekfijn uitziet. Eén begeerlijke optie heeft deze Capri S sowieso al aan boord: het stalen schuif-/kanteldak.

De Ford Capri S zoals op de folder.

Het enige aspect waarin de gespotte Capri S af lijkt te wijken van het exemplaar op de folder, zijn de wielen. Niet dat het huidige schoeisel hem misstaat, overigens. Deze Capri S heeft de op één na sterkste motor voor het model onder de kap liggen: de 114 pk 2,3-liter V6. Alleen de 3,0-liter V6 met 138 pk zat daar nog boven in de rangorde. Verder had de S een verstevigde wielophanging om het rijgedrag sportiever te maken en zaten de bestuurder en de passagier op Recaro-sportstoelen met een ruitpatroon. Naar hedendaagse maatstaven is de Capri met 2,3-liter V6 niet echt een strepentrekker: na 9,7 seconden staat er 100 km/h op de teller en de sportcoupé raast desgewenst door tot 187 km/h. In 1981 maakte je misschien nog wel eens kans bij het stoplicht, maar nu gaat het relatief rustig aan.

In het najaar van 1984 stopte Ford overigens met de Capri voor de Europese markt. De verkoopcijfers liepen namelijk terug en Ford zag het model kennelijk niet meer als levensvatbaar. Tot 1986 leverde Ford de Capri nog in het Verenigd Koninkrijk, waar de auto een ware cultstatus had. Die cultstatus had wel een kanttekening: gedurende de jaren '80 en de vroege jaren '90 stond de Capri te boek als de meest gestolen auto van het Verenigd Koninkrijk. In die periode kon je je schuifdak beter niet zo open laten staan als het exemplaar op de foto's ...

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.