In het wild: Dodge Stealth R/T (1992)

Doet zijn naam geen eer aan

Dodge Stealth
Onze eigen Michiel Willebrands was weer eens op het juiste moment op de juiste locatie. Deze keer liep hij tegen een Dodge Stealth aan, een auto die enige duiding behoeft.

Voor we exact kijken naar wat een Dodge Stealth nou precies is, storten we ons even in het verleden van Dodge, een merk dat dankzij moederconcern Chrysler destijds nauwe banden onderhield met Mitsubishi.

In de jaren zeventig ging Chrysler een samenwerking aan met Mitsubishi, met als resultaat dat diverse Mitsubishi's in de Verenigde Staten als Dodge of Plymouth aan de man werden gebracht. Zo bestond de Mitsubishi Galant in de vroege jaren zeventig als Plymouth Cricket, maar ook als Dodge Colt (jawel). Mitsubishi's Starion werd zowel als Chrysler Conquest, Dodge Conquest én als Plymouth Conquest verkocht. Ook de Mitsubishi Lancer zou onder de Colt-vlag worden gevoerd.

Medio jaren tachtig werd die samenwerking naar een hoger plan getild. Diamond-Star Motors werd opgericht, een ware joint-venture tussen Chrysler en Mitsubishi. De naam was uiteraard een verwijzing naar de beeldmerken van de twee fabrikanten: Mitsubishi heeft drie diamanten in zijn embleem, Chrysler de fameuze Pentastar. De Mitsubishi Eclipse werd uiteindelijk een Plymouth Laser, maar ook een Eagle Talon. Zelfs Mitsubishi's indrukwekkende 3000 GT (in de Verenigde Staten GTO geheten) ontkwam niet aan een stevige rebadge-behandeling.

Mitsubishi had met de 3000 GT tussen 1990 en 2001 een Toyota Supra-concurrent op de prijslijst staan, een model dat niet alleen met twinturbo geleverd werd zoals hij veelal wordt herinnerd. Hij was er met een bescheiden twaalfkleps 3.0-liter V6 die 162 pk leverde. Deze werd door Dodge simpelweg Stealth genoemd. De 24 klepper met 223 pk ging als Stealth R/T door het leven en de 3000GT VR-4 (met 300 pk sterke TwinTurbo) heette simpelweg Stealth R/T Twin Turbo. Het 'Firestorm Passion Red' gespoten exemplaar dat we vandaag op het podium hebben staan, is een 223 pk sterke R/T uit 1992. Compleet met vierwielsturing!

Hoewel de Stealth onderhuids 'gewoon' een 3000 GT was, verschilden de koetsen van de twee behoorlijk van elkaar De Stealth kreeg een Amerikaanser uiterlijk mee en werd aan de achterzijde op merkwaardige wijze aangekleed met een achterspoiler die boven de achterklep leek te zweven. De actieve aerodynamica waar de 3000 GT mee te koop liep, moest de Dodge ontberen. In 1996 viel het Stealth-doek, de 3000 GT mocht het nog tot 2001 uitzingen.

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.