In het wild: DKW Munga (1963)

Kort in dienst door onbetrouwbaar karakter

DKW Munga
Vandaag in In het wild een auto waarvoor ook wij de geschiedenisboeken in moesten duiken. We hebben het over de DKW Munga, een lichte terreinwagen die de Koninklijke Landmacht nooit echt blij heeft kunnen maken.

Auto Union, dat medio jaren zestig na de overname door Volkswagen weer de vooroorlogse naam Audi ging gebruiken, produceerde tussen 1956 en 1968 de Munga voor DKW. Deze Munga, wat stond voor Mehrzweck UNiversal-Geländewagen mit Allradantrieb, werd in groten getale ingezet in het toenmalige West-Duitsland, al kreeg de ogenschijnlijk robuuste Duitser met wederzijdse goedkeuring ook Nederlandse bodem onder zijn wielen.

In 1962 kwam de Munga - met een gewicht vanaf ongeveer 1.000 kilo - terecht bij de Koninklijke Landmacht met als doel de bij Nekaf in Rotterdam gebouwde Willys Jeep af te lossen. Na acht jaar kwam de Landmacht tot inkeer en besloot de Munga om te wisselen voor de inmiddels bij kazernes terechtgekomen Jeeps.

Aanvankelijk kregen de Munga's een 0,9 liter metende tweetakt driecilinder, een blok dat drie jaar later werd vervangen door de 44 pk sterke 1,0-litermotor die in dit exemplaar ligt. Haast moest je daar uiteraard niet mee hebben; met een topsnelheid van nog geen 100 km/h ging het verre van hard. In het terrein kon de DKW wel behoorlijk zijn weg vinden, getuige deze video:

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.