In het Wild: Aston Martin Cygnet (2012)
Kleine 'krachtpatser'
Na de eerste levenstekenen in 2009, waarbij Aston Martins chief Ulrich Bez vertelde dat de tijd rijp was voor de Cygnet, werd er in aanloop naar het het eind van dat jaar steeds meer bekend. Niemand begreep eerder waarom Aston bezig was met de productie van de op basis van de Toyota iQ gebouwde concept-car. Zelf zeiden de Britten in december 2009 dat ze zagen dat veel Aston Martin-eigenaren een kleinere Mini of Smart als tweede auto hadden voor kleine stadsritten. Om daarop in te spelen, zou Aston Martin komen met deze kleine Cygnet. In eerste instantie was deze ook alleen leverbaar voor mensen die al een Britse sportauto voor de deur hadden staan. 'Toevallig' werd tegelijkertijd bekend dat met ingang van 2015 elk concern een gemiddelde uitstoot van 130 gram per kilometer per auto moest hebben. Deze lag met de topmodellen voor Aston toen nog op 300 gram per kilometer. Elke Lamborghini of Porsche werd gecompenseerd door een Volkswagen Up en Mercedes had Smart als troef achter de hand. Maar Aston Martin? Dat bouwde de Toyota iQ om tot deze Cygnet.
De Cygnet werd vanaf 2011 in het Britse Gaydon gemaakt. Ullrich Bez gaf toen aan: "Wat we doen, doen we goed. Als we een prestatiegerichte sportauto maken, willen we geen concessies doen. De Cygnet is er voor de ruimte en de beperking van de uitstoot. Net als alle andere Aston Martins is het een auto zonder compromissen." Echt onder de indruk waren we alleen niet. Onderhuids bleef het namelijk een Toyota iQ uit 2009 met de 1,0-liter driecilinder of de 1,3-liter vierpitter. Aston Martin ging aan de slag met het koetswerk en binnenin werden de plastic onderdelen vervangen door luxere materialen. Zelf zei Aston Martin 150 uur te steken in het verbouwen van elke Cygnet, maar maakte dat de stadsauto nu tot een échte Aston Martin?
Wij reden in 2011 met de Aston Martin. Uit die rit bleek dat het vooral om de uitstraling gaat. Door zeven laklagen is de kleur net zo helder als die van een 'echte' Aston. Vanbinnen zit er veel leer en herkennen we klokken uit de grotere gespierde broers. Iets wat daarnaast enorm in lijn staat met de rest van Aston Martin: zijn prijs. De iQ sloeg nooit echt aan door een te hoge vanafprijs van € 13.420. Voor een Cygnet was je met een kale prijs van € 41.063 destijds bijna drie keer zoveel kwijt. De auto die in Amsterdam stond, had een catalogusprijs van € 47.793. De auto reed in januari 2012 de showroom uit en is sindsdien nooit op een andere naam gezet. Dan zou het zo zijn dat het baasje ook nog een échte Aston Martin heeft. Deze stond alleen niet in de straat van onze hoofdstad geparkeerd. In totaal werden er zeven Cygnets op Nederlands kenteken gezet. In 2013 stopte de productie van de kleine Brit.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.