In het nieuw: Infiniti Q50
Deze zomer moet de Q50 bij de dealers staan, maar waar wachten we eigenlijk op? De auto die de G37 gaat opvolgen is speciaal gericht op jonge kopers die sportiviteit met luxe willen combineren.
Van buiten leent de Q50 behoorlijk wat designelementen van de Essence concept-car. We zien een model dat vooral laag en breed overkomt. Uiteraard is de nieuweling voorzien van led-verlichting. Het lage ontwerp zorgt voor een cW-waarde van slechts 0,26. Fabriek-af staat de Q50 op 17-inch lichtmetaal, een upgrade naar 19-inch behoort tot de mogelijkheden.
Onder de kap ligt normaal gesproken een 3,7-liter V6 die 328 pk naar het strijdtoneel brengt. Wie liever iets groener rondgaat kan de Q50 als 3.5-liter Hybrid bestellen. De 302 pk sterke V6 wordt gekoppeld aan een 50 kW motor die zorgt voor een gecombineerd vermogen van 360 pk. Deze is voorzien van het Direct Response Hybrid System en heeft een zeventraps automaat met dubbele koppeling.
Schakelen gaat, indien gewenst, via flippers achter het stuur. Eveneens nieuw is het Infiniti Drive Mode Selector-systeem waarmee de Q50 in Eco, Standard of Custom is in te stellen. Het systeem heeft invloed op het schakelgedrag, de wegligging en het stuurgedrag van de splinternieuwe Q50. Aandrijving gaat via de achterwielen, optioneel is de sportieve sedan met Intelligent All-Wheel Drive te bestellen.
Naast deze twee systemen debuteren nog twee technische hoogstandjes in de G37-opvolger. De Infiniti Direct Adaptive Steering- en Active Lane Control-systemen hebben we namelijk nog niet eerder in modellen van het Japanse luxemerk teruggevonden.
Wat uitrusting betreft zit het wel snor in de verse Q50. Het nieuwe Intouch communicatiesysteem met touchscreen moet compatibel zijn met diverse smartphones, een trend die we steeds vaker terugzien in autoland.
In de zomer moet het model bij de dealers staan. Wat de Q50 moet gaan kosten wordt in de loop van het jaar bekendgemaakt.