'Import van dodelijke grote pick-ups moet verboden worden'
Oproep van zeven organisaties
Voor Europese begrippen grote pick-ups zoals de Ram 1500 en Ford F-150 kunnen hier gewoon via grijze import geleverd worden, maar dat is een doorn in het oog voor een groep organisaties. Die vindt dat dergelijke import aan banden gelegd moet worden, omdat die pick-ups niet aan de Europese regels voldoen.
Wie hier aan een grote pick-up zoals de Ford F-150 wil komen, kan bij diverse adresjes terecht voor grijze import. Dat terwijl dergelijke pick-ups in veel Europese landen helemaal niet nieuw leverbaar zijn en in sommige gevallen ook gewoon niet in lijn zijn met EU-regels voor personenauto's. Dat laatste steekt een groep organisaties, waaronder CleanCities, de European Transport Safety Counsil en de International Federation of Pedestrians. Zij verenigden zich en schreven hierover een open brief aan diverse bij relevante wetgeving betrokken leden van de Europese Commissie.
Afgelopen najaar brachten de organisaties dit al onder de aandacht, maar hoewel de commissieleden de zorgen begrepen, is er sindsdien volgens de organisaties nog geen actie ondernomen. Daarom is er nu een tweede open brief, waarin ze met klem oproepen om actie te ondernemen. "Al veel te lang zien burgers dat er met zachte hand wordt opgetreden tegen de meest dodelijke voertuigen. Geïmporteerde grote pick-ups zijn zeker de meest dodelijke voertuigen als het aankomt op de aftakeling van het klimaat en dodelijke botsingen, daarbij kunnen praktijktests uitwijzen dat het ook qua uitstoot de meest dodelijke voertuigen zijn."
Men wijst er bovendien op dat de import in sommige gevallen ook nog eens flink toeneemt. Zo illustreren de organisaties dat de import van Rams vorig jaar met 20 procent is toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Het is allemaal mogelijk dankzij de Europese Individual Vehicle Approval-regels, maar volgens de organisatie was die in de basis helemaal nooit bedoeld voor dermate grootschalige import van personenauto's, maar voor écht uitzonderlijke voertuigen. In de nieuwe open brief vragen de organisaties onder meer deze IVA-wetgeving aan te scherpen en daarin bijvoorbeeld ook de nieuwe veiligheidseisen te integreren, die deze maand ingingen voor nieuwe in de EU geleverde personenauto's. Verder zou de CO2-uitstoot van de grijs geïmporteerde auto's mee moeten tellen voor de gemiddelde uitstoot van autofabrikanten.