Hyundai's midi-MPV: de Matrix

Hyundai's midi-MPV: de Matrix
De jongste uitbreiding van de Hyundai modellenlijn is de Matrix, waaraan de stylingstudio van Pininfarina een bijdrage heeft geleverd. AutoWeek kroop in Italië voor het eerst achter 't stuur van deze compacte MPV.
>

De jongste uitbreiding van de Hyundai modellenlijn is de Matrix, waaraan de stylingstudio van Pininfarina een bijdrage heeft geleverd. AutoWeek kroop in Italië voor het eerst achter 't stuur van deze compacte MPV.

Het segment van de midi-MPV's is in opmars en bijna elke autofabrikant heeft wel een model in deze klasse. Hyundai gaat met zijn Matrix ook proberen een stukje van deze markt voor zich op te eisen. De Matrix verschijnt dan ook al snel: op 16 juli staat hij bij de Nederlandse dealers in de showroom. De versies met 1,6- en 1,8-litermotoren zullen eerst beschikbaar zijn, in september komt de 1.8 met automaat en in oktober komt de 1.5 CRDi, de nieuwe common rail-diesel.
De Matrix is getekend in Zuid-Korea, maar het lijnenspel is verfijnd in Turijn, in de stylingstudio van Pininfarina. Vandaar de plaatjes op de zijkanten van de Matrix met 'Disegno Pininfarina' .
De typische designer-trekjes zie je vooral aan de zijkant met de verlaagde raamlijn. De neus is is gover en de achterkant is gewoner uitgevallen dan het originele Pinin-ontwerp dat we op een promotiefilmpje tijdens de presentatie van de Matrix hebben gezien. Jammer, dat Hyundai niet wat meer lef heeft gehad om het hele ontwerp over te nemen.
Toch is de Matrix een herkenbare auto, die qua binnenruimte de trendsetter vand e klasse - de Scénic - de baas is. De wielbasis van de Matrix is met 2.60 m twee cm langer en hij is bovendien 2 cm hoger en 3,5 cm breder dan zijn grote voorbeeld.
Het interieurontwerp is eveneens afkomstig van de Zuid-Koreanen zelf en is nogal zakelijk.
De Matrix is gebouwd op het onderstel met onafhankelijke wielophanging van de Elantra, dat door de Research & Developmentafdeling van Hyundai in Frankfurt onder handen is genomen voor een 'Europese afstelling'.
Wij reden met zowel de 1.8- als de 1.6-versie en vonden dat de laatste beslist genoeg vermogen (103 pk) in huis heeft om de Matrix rap door het verkeer te sturen. Wie regelmatig zwaar beladen is (alle stoelen bezet) of met een caravan rijdt, zal eerder kiezen voor de 1,8-motor met 123 pk (en een maximum koppel van 163 Nm).
Later dit jaar komt er een nieuwe 1,5-liter diesel met common rail-inspuiting (80 pk en 182 Nm bij 2000 tpm).De Matrix komt in drie uitvoeringsniveaus: een basisversie (alleen voor de 1.6), de GL en de GLS. De prijs van de Matrix is vanaf f 32.956 (Euro 14.995).
Meer over de Hyundai Matrix leest u in AutoWeek no. 28 van 4 juli.

(Henny Hemmes)

PRIVATE LEASE Hyundai

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.