Hyundai Vision 74 mogelijk toch in productie
‘High Performance-model voor Hyundai en Genesis’
Eén van de leukste concept-cars uit het recente verleden is de Hyundai Vision 74 uit 2022. Goed nieuws voor wie dat met ons eens is: Hyundai wekt de suggestie dat er een productierijp vervolg op komst is.
De Hyundai Vision 74 werd nu eens niet glimmend op een draaiplateau, maar compleet dwars in een drift op een nat wegdek aan de wereld voorgesteld. Dat vertelt je eigenlijk alles wat je moet weten over de coupé, die met twee elektromotoren maar liefst 680 pk en 900 Nm op de been bracht. Zijn uiterlijk was gebaseerd op de Hyundai Pony Coupé Concept uit 1974, een concept-car die nooit in productie ging maar waarop Hyundai desondanks erg trots is.
Sinds de lancering van de Vision 74 hebben we niets meer over het model vernomen, maar dat verandert vandaag. Onze vrienden van Carscoops suggereren dat er op de jaarlijkse Investor Day melding is gemaakt van een Vision 74, en dat hebben we zowaar teruggevonden in een presentatie die op deze dag werd getoond. De Powerpoint belooft een ‘High-performance EV’ als onderdeel van de 21 nieuwe modellen die Hyundai tussen nu en 2030 wil lanceren. Deze auto verschijnt bij Hyundai onder de vlag van Hyundai N en daarbij wordt tussen haakjes expliciet de Vision 74 genoemd. Een Genesis-versie wordt kennelijk sterk overwogen, want het Magma-label van dat luxemerk kan zo’n elektrische imagomaker wel gebruiken.
Meer informatie is er niet, dus weten we evenmin of de power-EV net als de Vision 74 gebruik zal maken van een brandstofcel en waterstof. Hyundai gelooft daar nog wel in, maar zet uiteraard eveneens stevig in op batterij-elektrische voertuigen.
EREV
Gisteren werd al duidelijk dat Hyundai werkt aan een aandrijflijn die ergens tussen een reguliere (plug-in-)hybride en een EV moet opereren. Die EREV-aandrijflijn (Extended Range Electric Vehicle, net als bij Karma) maakt van een auto een EV met range-extender. Als de motor is ingeschakeld, werkt het als een volwaardige serie-hybride. De verbrandingsmotor drijft bij de EREV nooit direct de wielen aan, maar wekt stroom op om de elektromotoren van kracht te voorzien. Volgens Hyundai biedt het systeem het soepele rijgedrag en de milieuvriendelijkheid van een elektrische aandrijflijn, maar ook het grote bereik en het gemak van een auto op benzine. EREV moet meer dan 900 kilometer rijbereik bieden. Geïnteresseerd? Pech: de EREV-auto’s komen vooralsnog alleen in Noord-Amerika en China op de markt.
PRIVATE LEASE Hyundai
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Style 73kWh | SOH 100% | Adaptive cruise | Camera | Carplay | Keyless | Navigatie | Full LED | 19'' lichtmetalen velgen
- 2022
- 146.744 km

Hyundai ix35 1.6i GDI Style TOPSTAAT! ACHTERUITRIJCAM! FULLMAP NAVI! CRUISE! AIRCO! TREKHAAK!
- 2014
- 114.082 km

Hyundai i10 1.0 Comfort
- 2022
- 66.600 km