Hyundai Tucson als hybride en plug-in

Hyundai Tucson
Bij de introductie van de nieuwe Tucson schitterden de hybride-aandrijflijnen door afwezigheid. Hyundai bewijst toch prima te weten waar een deel van de consumenten op wacht, want in Genève krijgen we zowel een reguliere hybride als een plug-in te zien!

De nieuwe aandrijflijnen die Hyundai in deze twee (nog conceptuele) Tucsons presenteert, kunnen we later ook in andere modellen verwachten. De eerste is een 48V hybride-systeem dat bedoeld is voor de grotere modellen en de cross-overs. Een elektromotor met 14 pk (10,3 kW) werkt samen met een benzinemotor. De elektromotor dient in dit geval dus puur ter ondersteuning van de verbrandingsmotor, die niet nader wordt gespecificeerd.

Interessanter is wellicht de Plug-in Hybrid Electric Verhicle Concept op basis van de Tucson. Deze PHEV kan 50 kilometer volledig elektrisch rijden en beschikt over een 68 pk sterke elektromotor die samenwerkt met de 115 pk sterke 1,7-liter CRDi-dieselmotor. Schakelen gaat met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Hyundai mikt op een CO2-uitstoot van minder dan 48 gram per gereden kilometer. Wat dat betekent? Precies: 7 procent bijtelling!

Wie liever alleen een verbrandingsmotor onder de kap heeft, kan uiteraard ook bij Hyundai aankloppen. We wisten al dat er twee benzine- en drie dieselmotoren beschikbaar zijn voor de nieuwe Tucson. Het instapbenzineblok is een 135 pk sterke 1,6-liter GDI die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Nieuw is de 1.6 T-GDI met turbo, goed voor 176 pk. Deze krachtbron is zowel te koppelen aan een handbak als aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.

Dieselen doe je met een 1,7-liter met 115 pk, een 2,0-liter met 136 pk of een 2,0-liter 'high power' met 184 pk. De eerste is er alleen met handbak, de 2,0-liters zijn ook met automaat leverbaar. Alle motoren voldoen aan de Euro 6-normen.

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.