Hyundai toont nieuwelingen op eigen bodem
Op de Zuid-Koreaanse beursvloer kunnen we ons vergapen aan de gefacelifte Hyundai Grandeur. Het model, hier overigens niet te krijgen, gaat in de Verenigde Staten als Azera door het leven en staat daar net een trapje hoger dan de Sonata (onze i40) op de ladder. Het model is in z'n huidige generatie sinds 2011 op de markt, en wordt nu aan een facelift onderworpen.
De Azera is een moeilijk te plaatsen model. Z'n wielbasis is ietsje langer dan die van de Sonata en met z'n breedte van 1,86 meter is -ie net een paar centimeter breder dan het model dat wij kennen. Wie behoefte heeft aan een luxueuzere Hyundai dan de Sonata, maar niet direct in de Genesis of de alles overtreffende Equus wil stappen, bestelt een Azera.
De gefacelifte versie heeft een nieuw ontworpen voorbumper - waarin led-mistlampen zijn verwerkt - en een anders getekende grille dan het huidige exemplaar. Ook achter is nieuw bumperwerk geplaatst, waardoor de Azera een centimetertje in de lengte groeit. Ook het dashboard is op de schop gegaan, voortaan is een 8-inch navigatiesysteem bijvoorbeeld standaard.
Dat Hyundai op internationaal niveau de nadruk op sedans legt, blijkt wel uit de AG (foto 1 en 10) die ze naast de nieuwe Sonata parkeerden. Het model is een voorproefje op een sedan die op zijn beurt weer tussen de Grandeur en de Genesis moet komen te staan. De stapjes worden en kleiner en kleiner tussen de modellen, wat overigens niet wegneemt dat de AG er behoorlijk uit lijkt te zien. Het model, getekend volgens de Fluidic Sculpture 2.0-designtaal die we op de Intrado-concept zagen, moet in de tweede helft van dit jaar op de markt verschijnen.
PRIVATE LEASE Hyundai
