Hyundai RN24 is 650 pk sterk bommetje van i20-formaat

Ioniq 5 N-kracht

Hyundai RN24
Hyundai RN24Hyundai RN24Hyundai RN24Hyundai RN24Hyundai RN24

Hyundai heeft wel wat met knotsgekke conceptcars. Dit is de nieuwste: de Hyundai RN24. Een studiemodel dat de grenzen opzoekt van wat er met 'performance-EV's' mogelijk is bij de Zuid-Koreanen.

Je neemt de aandrijflijn en de accu van de al tamelijk bizarre Hyundai Ioniq 5 N, legt die in een soort veredeld buizenframe dat zo uit de rallysport afkomstig lijkt en voilà. Dat is kort door de bocht wat Hyundai deed om tot deze RN24 te komen. Meer belangrijke verschillen met de Ioniq 5 N zijn dat de maar liefst 650 pk sterke aandrijflijn nu in een 'auto' met een maar liefst 34 cm kortere wielbasis ligt en dat hij nog 'maar' zo'n 1.880 kilo hoeft voort te bewegen. Dat scheelt toch bijna 400 kilo.

Je zou verwachten dat de Hyundai RN24 sneller is dan de Ioniq 5 N, maar dat lijkt niet het geval. 0 naar 100 km/h gaat net als bij de Ioniq 5 N in zo'n 3,4 seconden en de topsnelheid ligt met 240 km/h zelfs 20 km/h lager. Alsnog knotsgekke cijfers voor een auto van Hyundai i20-formaat, het ging de fabrikant er meer om om een zo wendbaar mogelijk kanonnetje te maken. De RN24 is een beetje een proeftuin van wat er op elektrisch gebied mogelijk is met rally-achtige auto's en de RN24 is dan ook vierwielaangedreven met slimme koppelverdeling over alle wielen, heeft een uit de WRC-i20 afkomstige handrem en achterop zit een spoiler uit de Touring Car Racing.

Productieplannen zijn er niet, het gaat puur om een interessant studiemodel om mee te kijken wat er allemaal kan. Het biedt wel enige hoop op een mogelijke hot hatch-versie van een kleinere Ioniq.

PRIVATE LEASE Hyundai

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.