Hyundai presenteert Kona Hybrid
Na benzine en volledig elektrisch
Het huidige Kona-gamma is sinds 2017 gevuld met auto’s die uitsluitend op benzine of stroom rijden. Tot nu, want Hyundai verwelkomt een derde aandrijflijn.
Hyundai kondigt voor komende zomer namelijk de Kona Hybrid aan. Het is geen grote verrassing welke nieuwe aandrijflijn de compacte cross-over toegewezen krijgt, want de 1,6-liter benzinemotor met elektrische ondersteuning kennen we uit onder meer de Hyundai Ioniq en Kia Niro. Opvallend was dat de Kona het enige model van de familie was die een niet-geëlektrificeerde aandrijflijn had. Tot nu toe was de Kona alleen leverbaar met een traditionele 1.6 T-GDI benzinemotor of als geheel elektrische Kona Electric.
Bij de Kona Hybrid werkt de 105 pk sterke 1,6-liter benzinemotor net als bij bijvoorbeeld de eerder genoemde Ioniq samen met een 32 kW sterke elektromotor. Deze wordt ondersteund door een 1,56 kWh grote batterij. De twee zijn samen goed voor een gecombineerd vermogen van 141 pk en 265 Nm koppel. Over een gecombineerd verbruik is nog niks bekend. De Ioniq Hybrid lukt het om met precies dezelfde aandrijflijn op 1 liter 21,7 kilometer ver te komen. De Kona Hybrid is standaard gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling. Hyundai sleutelt verder niet aan de Kona. Het Europese debuut volgt komende augustus, de Nederlandse data en prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.