Hyundai onthult motor met actieve klepbediening
Smartstream G1.6 T-GDi-motor
Hyundai onthult nieuwe techniek die zorgt voor minder emissie, een lager verbruik en tegelijkertijd betere prestaties. Het Ei van Columbus?
Hyundai schreeuwt het van de daken: ze hebben een primeur, klaar voor massaproductie. De Aziaten lanceren een nieuwe motor met Continuously Variable Valve Duration-techniek (CVVD): de eerste krachtbron van het merk met continu variabele klepbediening. De variabele klepbediening reguleert afhankelijk van de rijomstandigheden de tijd die de inlaatkleppen geopend en gesloten zijn. Een vergelijkbaar systeem met bijvoorbeeld CVVT - Continuously Variable Valve Timing.
De techniek verwerkt Hyundai in een nieuwe krachtbron: de Smartstream G1.6 T-GDi met 180 pk en 265 Nm trekkracht. Dit aggregaat lepelt Hyundai in de Sonata Turbo: een auto die wij hier in Europa niet kennen. De importeur belooft ons echter dat het systeem ook snel zijn weg naar voor Europa bestemde modellen gaat vinden. Het systeem zou naar verluidt goed moeten zijn voor een toename van de prestaties met 4 procent, brandstofbesparing van 5 procent en emissiereductie van liefst 12 procent. We zijn benieuwd.
PRIVATE LEASE Hyundai
