Hyundai Kona: minder vermogen, maar wél up-to-date
Minder voor hetzelfde geld
Hyundai heeft de motoren van de mild-hybride Kona én van de hybride Kona Hybrid tegen het licht gehouden. De machines voldoen nu aan de nieuwste Euro 6e-emissienorm, maar dat heeft wel gevolgen voor het vermogen.
Eerder dit jaar stoomde Hyundai de motoren van de i10 en i20 klaar voor de Euro 6e-emissienorm. Bij de i10 had dat gevolgen voor het vermogen van de turboloze 1.0 en de geblazen 1.0 T-GDI, bij de i20 voor dat van de 1.2 MPI en van de mild-hybride 1.0 T-GDI. Het vermogen van de benzinemotoren ging namelijk iets omlaag. Nu heeft Hyundai ook de motoren van de mild-hybride en volledig hybride Kona tegen het licht gehouden. Ook nu heeft dat gevolgen voor het vermogen, zo kan AutoWeek melden voordat Hyundai er zelf ruchtbaarheid aan geeft.
De mild-hybride Hyundai Kona had voorheen een 120 pk en 200 Nm sterke 1.0 T-GDI. Die machine voldoet nu aan de Euro 6e-emissienorm, maar heeft daar wel wat pk's voor moeten laten gaan. Het nieuwe vermogen is 100 pk en 200 Nm, 20 pk minder dus. De 0-100-sprint legt de mild-hybride Kona nu in 13,3 in plaats van 12 seconden af. De topsnelheid ligt voortaan op 169 km/h in plaats van op de eerdere 180 km/h.
Ook de volledig hybride Hyundai Kona Hybrid moet het met minder vermogen doen. Tot voor kort had die een 105 pk sterke benzinemotor en een 43,5 pk sterke elektromotor. Die combinatie was goed voor een systeemvermogen van 141 pk en 265 Nm. Het vermogen van de 1.6 is nu teruggeschroefd naar 93 pk, met als gevolg dat het nieuwe systeemvermogen 129 pk en 265 Nm bedraagt. Ook hier heeft dat gevolgen voor de 0-100-sprint. Eerder bereikte de Kona Hybrid vanuit stilstand in 10,9 seconden de 100 km/h. Nu heeft de cross-over 12 tellen nodig om die snelheid te behalen. De topsnelheid is niet gewijzigd.
De Hyundai Kona levert als mild-hybride en als Hybrid dus minder vermogen dan eerst, maar is wél weer helemaal up-to-date. De prijzen zijn voor zover bekend niet gewijzigd.