Hyundai Ioniq 9: elektrisch, extravagant en met 620 kilometer bereik

Praktisch en vol slimmigheden

Hyundai Ioniq 9
Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9

Hij is er eindelijk: de splinternieuwe Hyundai Ioniq 9. Hij biedt plaats aan tot zeven inzittenden, komt tot 620 kilometer ver op een volle accu en is net als zustermodel Kia EV9 een lekker extravagante verschijning.

Highlights Hyundai Ioniq 9

  • Grootste elektrische Hyundai (5,06 meter)
  • Als zes- of zevenzitter
  • Tot 620 kilometer bereik
  • Tot 436 pk sterk

Autoland heeft er lang op moeten wachten, maar nu is de Hyundai Ioniq 9 er toch écht. Ioniq 9 inderdaad en niet 'Ioniq 7'. Even leek het erop dat Hyundais elektrische topmodel Ioniq 7 zou gaan heten. Toen Hyundai in 2021 met de Seven Concept op zijn elektrische vlaggenschip vooruitblikte, lag het gezien de naam van dat studiemodel namelijk voor de hand dat de productieversie een '7' in zijn naam zou krijgen. Gelijktijdig met de Seven Concept debuteerde de Kia Concept EV9. Kia's studiemodel leverde begin 2023 al een productiemodel op: de EV9. Ruim anderhalf jaar later droogt de Seven Concept op als Ioniq 9, mogelijk om de SUV naamgevingstechnisch op gelijkte hoogte te brengen met de SUV van zustermerk Kia.

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9

Design

Wat er van de Seven Concept overeind is gebleven? Heel wat, maar lang niet alles. Net als de concept-car die aan het model voorafging, heeft de Ioniq 9 een front met daarin over de gehele breedte een 'gepixelde' ledstrip. Het middelste deel verbindt de uitgebreide set verlichting aan weerszijden van het front met elkaar. Meer gepixelde verlichting, die net als bij de Ioniq 5 enigszins zorgt voor een retro-futuristische uitstraling, vinden we in de voorbumper, waarin die is ondergebracht in verticaal georiënteerde groepjes.

Veel van de inmiddels dik drie jaar oude Hyundai Seven Concept is overeind gebleven, maar lang niet alles.

Ook en profil zijn de overeenkomsten tussen de Seven Concept en Hyundais grootste elektrische auto evident. Kijk maar eens naar de naar achteren toe oplopende vorm van het achterste zijruitje en naar de welving die in het achterportier begint en de achterste wielkast moet benadrukken, maar ook zeker naar de lijnen rond de wielkasten zelf. Hoewel de wielkasten van de Ioniq 9 rond in plaats van rechthoekig zijn, wekken de in het plaatwerk gedrukte vormen erboven een hoekiger suggestie. Meer visueel vermaak: over de lengte van de carrosserie loopt een naar achteren toe ietwat afzakkende lijn, die voor een lekker samenspel zorgt met de vanaf de B-stijl opvallend sterk aflopende daklijn. De portiergrepen zijn van het semi-verborgen en dus in het plaatwerk verzonken soort. De digitale zijspiegels van het exemplaar op de foto's zijn optioneel. Ze leveren de SUV een Cw-waarde op van 0,259. Om de auto zo efficiënt mogelijk door de lucht te laten snijden, heeft Hyundai actieve aerodynamica (Active Air Flap, AAF), verborgen antennes, een speciaal gevormde bodemplaat en uit het zicht onttrokken antennes naar de SUV gebracht.

Recht van achteren bezien zijn de verschillen tussen de deze maand drie jaar oude vooruitblik en de Hyundai Ioniq 9 groter. De voor een SUV sterk aflopende daklijn eindigt net als bij de Concept Seven in een vrijwel kaarsrecht afgeknotte bilpartij. Waar de achterklep van het studiemodel vrijwel volledig van glas was vervaardigd, heeft de Ioniq 9 een traditionelere klep. Daarin treffen we een ietwat dieper geplaatste en door een zwart element gezelschap gehouden kentekenplaat én de in enthousiast formaat uitgeschreven modelnaam. Waar de Concept Seven onder het glaswerk van de bips horizontale verlichting had, is de reguliere verlichting bij de Ioniq 9 links en rechts van de achterklep gehuisvest. De achterlichten zijn aan de bovenzijde optisch met elkaar verbonden, al lijkt dit bovenste deel slechts als derde remlicht te fungeren. Recht van achteren bezien doet de Hyundai Ioniq 9 ons ietwat aan de vorige generatie Cadillac Escalade en aan Volvo's stationwagons uit inmiddels alweer lang vervlogen tijden denken. Dat is geen kritiek.

Hyundai Ioniq 9

De Hyundai Ioniq 9 heeft een opvallende bilpartij.

Groot, groter, Ioniq 9

Genoeg woorden voor het uiterlijk, tijd voor keiharde data. De Hyundai Ioniq 9 is een SUV die plek moet bieden aan – afhankelijk van de uitvoering – zes tot zeven inzittenden. Niet zo gek dus dat de Koreaanse SUV geen kleine jongen is. Hij strekt zich uit over een afstand van 5,06 meter en is daarmee enkele centimeters langer dan zustermodel EV9. Ook de wielbasis van de Ioniq 9 overtreft die van zijn neefje. De Hyundai heeft namelijk 3,13 meter tussen de voor- en achteras, drie centimeter meer dan de Kia. Baas boven baas dus. Beide SUV's zijn 1,98 meter breed en ook de hoogte van het tweetal is vergelijkbaar, al loopt de Ioniq 9 naar achteren toe dus sterker af.

Achter de derde zitrij kun je volgens Hyundai maar liefst 620 liter aan spullen kwijt. Met de derde zitrij plat neemt de bagageruimte toe tot 1.323 liter. Goed nieuws voor wie daar blij van wordt: de Ioniq 9 heeft een frunk! In de snuit van een achterwielaangedreven Hyundai Ioniq 9 kun je 88 liter kwijt, in een variant met vierwielaandrijving 52 liter.

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9: als zes- en als zevenzitter.

Tot 620 kilometer bereik

De aandrijflijnen van de Hyundai Ioniq 5 zijn niet identiek aan die van Kia's EV6 en zo is ook de elektrische hardware die in de Hyundai Ioniq 9 de voortstuwing verzorgt anders dan die van de EV9. De Hyundai Ioniq 9 is vooralsnog enkel met een 110,3 kWh groot accupakket gepresenteerd, een pakket dat de EV9 niet heeft. De variant met het grootste bereik heet Long Range RWD. Die heeft een 218 pk en 350 Nm sterke elektromotor op – je verwacht het niet – de achteras. Dit is op moment de enige variant waar Hyundai een WLTP-bereik van opgeeft: 620 kilometer. In nipt minder dan 9 tellen bereik je met deze variant vanuit stilstand de 100 km/h.

Hoger op de menukaart staat de Hyundai Ioniq 9 Long Range AWD. Ook die heeft een 218 pk sterke elektromotor achter, maar heeft dankzij toevoeging van een 95 pk en 255 Nm sterk exemplaar op de vooras meer vermogen én vierwielaandrijving. Deze variant bereikt in zo'n 6,5 tellen vanuit stilstand de 100 km/h. De voorlopige topversie luistert naar de naam Performance AWD. De Hyundai Ioniq 9 Performance AWD heeft zowel voor als achter een 218 pk sterke elektromotor en moet in 5,2 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h kunnen zoemen. Niet gek voor een SUV waarvan het leeggewicht naar verwachting tegen de 2.500 kilo aankruipt. De Ioniq 9 kan overigens tot 2.500 kilo trekken.

Aan een 350 kW snellader moet de 110,3 kWh-accu van de Hyundai Ioniq 9 in 24 minuten van 10 tot 80 procent kunnen worden volgejaagd met kakelverse stroom. Leuk weetje: de Ioniq 9 is de eerste Hyundai met uit aluminium vervaardigde voor- en achterschermen.

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9

Interieur

Het binnenste van de Hyundai Ioniq 9 ademt net als dat van de Ioniq 5 een lounge-achtige sfeer, al doet de vormgeving van de cockpit iets meer denken aan die van de nieuwe Santa Fe. Hoe dan ook is het helemaal Hyundai. We zien een opgeruimd dashboard met twee in een enkel paneel ondergebrachte 12-inch displays die als instrumentarium en infotainmentscherm fungeren. Over nagenoeg de gehele breedte van de werkplek loopt een strook waarin de ventilatieroosters zijn ondergebracht. De middenconsole bestaat uit weinig meer dan een overzichtelijk knoppeneiland. Daarin tref je fysieke sneltoetsen en fysieke druk- en draaiknoppen voor het audiosysteem en voor de temperatuurregeling. Ook zijn er aanraakgevoelige toetsen aangebracht om zaken als airco, stoelverwarming, stoelventilatie en de raamontwaseming mee aan te sturen.

De voorstoelen zijn van elkaar gescheiden door een brede armsteun met ervoor twee bekerhouders en een bescheiden setje knoppen om onder meer rijmodi mee te selecteren. De rijrichting kies je niet door middel van een pook of draai- en druktoets, maar met een draaiknop aan de stuurkolom waar je ook de startknop treft. Een opvallend designelement zijn de ronde vormen in de deurpanelen, compleet met vriendelijk ogende ronde hendels om de portieren mee te openen. De module tussen de voorstoelen is over een lengte van 19 centimeter verschuifbaar en is daarmee ook bruikbaar voor de inzittenden op de tweede zitrij.

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9

Afhankelijk van de gekozen uitvoering heeft de Ioniq 9 twee losse zetels op de tweede zitrij die je – net als in de Kia EV9 – 180 graden kunt draaien. Zo kun je de inzittenden op de achterste zitrij ook aankijken terwijl je met ze praat. Wel zo attent. De Ioniq 9 is onder meer met een glazen panoramisch schuif-kanteldak te krijgen. Meer interieurgenot? Is er. Zo zijn de stoelen op de eerste en tweede zitrij uitgerust met voetensteunen en kunnen ze volledig naar achteren worden platgelegd. Althans, als je voor de Relexation Seats gaat. Die optionele zetels zijn de eerste stoelen van Hyundai die zijn uitgerust met wat het zijn Dynamic Body Care-systeem noemt. Ook bieden ze een uitgebreide massagefunctie. Op elke zitrij heb je 100W usb-c-aansluitingen tot je beschikking én de Ioniq 9 is uitgerust met V2L-hardware. Afhankelijk van de markt is Hyundais elektrische topmodel leverbaar met een systeem waarmee je door middel van UV-C-licht zaken als je telefoon of portemonnee kunt ontsmetten. Ideaal voor wie smetvrees heeft.

Hyundai Ioniq 9 en Nederland

De Hyundai Ioniq 9 komt in de eerste helft van 2025 in thuisland Korea en in de Verenigde Staten op de markt. Europa – en dus ook Nederland – is 'later' aan de beurt. Uitgebreide technische specificaties voor de Europese markt verwachten we in de aanloop naar de marktintroductie, evenals de prijzen.

PRIVATE LEASE Hyundai

Lezersreacties (160)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.