Hyundai Inster: elektrisch kleintje in drie uitvoeringen
Dit heeft de Inster te bieden
Eind dit jaar komen de eerste exemplaren van de splinternieuwe elektrische Hyundai Inster naar Nederland. De prijzen van de Hyundai Inster hebben we nog niet, maar we kunnen je wel meer vertellen over de uitvoeringen waarin de vrolijk ogende compacte elektrische Hyundai beschikbaar komt.
Voel je je aangetrokken tot de elektrische modellen van Hyundai, maar is een elektrische Kona je toch te groot? Dan kun je binnenkort bij Hyundai aankloppen voor de Inster. De Hyundai Inster is met zijn lengte van 3,82 een dikke halve meter korter dan de Kona Electric en is dus met recht een kleintje. De compacte EV valt wat formaat betreft dan ook tussen de Dacia Spring en Citroën ë-C3 in. De Hyundai Inster komt met twee aandrijflijnen en in drie hoofduitvoeringen naar Nederland. Prijzen hebben we nog niet. Die volgen later dit jaar. Wel kunnen je alvast vertellen in welke versies de Hyundai Inster beschikbaar komt en wat die te bieden hebben.
Hyundai Inster
Eerst nog even de techniek. De Hyundai Inster is geen in de basis als EV ontwikkeld model en wordt door Hyundai dan ook niet aan de Ioniq-lijn gekoppeld. Hij deelt zijn K1-platform met de i10 en bestaat in iets aangepaste vorm buiten Europa ook met verbrandingsmotoren. De Inster komt enkel met elektrische aandrijflijnen naar Nederland en biedt de keuze uit twee versies. Er komt een versie met 42 kWh-accu en een 97 pk sterk elektromotor. Daarboven staat de Long Range met 49 kWh-accu en een 115 pk sterke elektromotor. Met het kleinste pakket komt de Inster tot 305 kilometer ver, de Long Range schopt het tot een bereik van 355 kilometer.
Dan de uitvoeringen. De Hyundai Inster komt als E-Motion, Pulse en als Evolve en Evolve Sky (met schuifdak) onze kant op. Instapuitvoering E-Motion is de enige uitvoering waarin de Hyundai Inster met het kleinste accupakket en de 97 pk elektromotor leverbaar is. De Pulse en Evolve (Sky) zijn enkel leverbaar voor de Hyundai Inster Long Range. Overigens is de Long Range-versie ook als E-Motion beschikbaar. Die motorversie komt dus in alle drie de uitvoeringen beschikbaar. Voor de basisversie mikt Hyundai op een internationale vanafprijs van zo'n €25.000.
Hyundai Inster
Uitrusting Hyundai Inster
Wat de Hyundai Inster dan te bieden heeft? Daar gaan we. Basisversie E-Motion is voor een instapversie niet eens zo gek uitgerust. Hij staat op 15-inch stalen wielen met doppen en Hyundai acht het noemenswaardig dat hij een verwarmbare achterruit heeft. Dat lijkt weinig goeds voor de rest van de standaarduitrusting te betekenen, maar niets is minder waar. Automatische airco? Van de partij, evenals centrale deurvergrendeling met smartkey, een startknop, elektrisch bedienbare ruiten rondom en een volledig digitaal instrumentarium met een diagonaal van 10,25 inch. Apple CarPlay- en Android Auto-connectiviteit? Standaard, evenals navigatie én – niet onbelangrijk – een 11 kW-boordlader.
De Pulse-uitvoering zit uiteraard beter in zijn spullen. Deze middelste uitvoering biedt 15-inch lichtmetalen wielen, een inductielader, een in delen verschuifbare achterbank, privacy glass en het multifunctionele kunststof paneel aan de achterzijde van de voorste stoelen. De Pulse-uitvoering is optioneel uit te rusten met het Winter Pack, dat batterijverwarming, een warmtepomp, stoelverwarming voor en stuurverwarming biedt.
Topversie Evolve staat op zijn beurt op 17-inch lichtmetalen wielen, heeft een fraaier uitgevoerd stuurwiel met interactieve verlichting, biedt Vehicle-to-Load-technologie (V2L) en dakdragers. Ook de Evolve is tegen betaling met het Winter Pack te krijgen, maar is als enige uitvoering ook met het Tech Pack te krijgen. Daarin zit Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA), Blind-spot View Monitor (BVM), Digital Key (NFC), Parking Collision-avoidance Assist (PCA) en Surround View Monitor (SVM) met 360-gradencamera. De Evolve Sky is feitelijk dezelfde uitvoering, maar heeft als extra een schuif-kanteldak.
PRIVATE LEASE Hyundai Inster
