'Hyundai houdt EV-prijzen stabiel om restwaarde'

Slecht voor de lease

Hyundai Ioniq 6

Hyundai Europe gaat niet mee doen aan de prijzenoorlog op EV-gebied, want dat zou de restwaardes van bestaande auto’s nodeloos geweld aandoen. Voor lease-klanten zou het verlagen van de prijzen zelfs een direct nadeel zijn, stelt de CEO.

Dat is althans wat Hyundai Europe-CEO Michael Cole zou hebben gezegd tegenover Automotive News. Cole laat zich naar eigen zeggen niet gek maken door wat Tesla doet, in meer of mindere mate gevolgd door Ford, Volvo en (nog) wat Chinese merken.  Cole: “De prijsstelling moet logisch zijn. Concurrentiepositie is onderdeel van die logica, net als verkoopdoelstellingen en winstgevendheid. Een consistente prijs is ook belangrijk, zowel voor onze directe klanten als voor onze financiële partners.”

Met die financiële partners doelt Cole onder meer op leasemaatschappijen, en daar zit een misschien nog wel groter argument om voor stabiele prijzen te gaan. Cole wijst er namelijk op dat leasemaatschappijen flink dalende prijzen vrolijk doorzetten in hun leasetarieven, die daardoor hoger zouden uitvallen bij dalende prijzen. Prijsdalingen betekenen immers afschrijving, en dat voelt zo’n lease-aanbieder in de eigen portemonnee. Voor het aanzienlijke deel van de Europese klanten dat een EV niet koopt, maar leaset, is een stabiele prijs dus volgens Hyundai juist prettig.

Een goede reden om de prijzen te verlagen, heeft Hyundai ook gewoon niet. Vorig jaar verkocht het wederom meer 'conventionele' auto’s én meer EV’s in Europa, terwijl er dit jaar een geheel nieuwe  Hyundai Kona verschijnt. Oók als EV, uiteraard.

PRIVATE LEASE Hyundai

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.