Hybride HDi van Citroën en Peugeot

Hybride HDi van Citroën en Peugeot
Hybride HDi van Citroën en PeugeotHybride HDi van Citroën en PeugeotHybride HDi van Citroën en PeugeotHybride HDi van Citroën en PeugeotHybride HDi van Citroën en PeugeotHybride HDi van Citroën en PeugeotHybride HDi van Citroën en Peugeot
Peugeot en Citroën experimenteren met diesel-hybrides. Een 307 en C4 zijn voorzien van een elektromotor gekoppeld aan een 1,6-liter HDI motor. Met een spectaculair laag verbruik als gevolg.
Peugeot en Citroën experimenteren met diesel-hybrides. Een 307 en C4 zijn voorzien van een elektromotor gekoppeld aan een 1,6-liter HDI motor. Met een spectaculair laag verbruik als gevolg. Peugeot en Citroën zien brood in een hybride diesel. Op deze manier hopen de merken van PSA auto's neer te zetten met een extreem laag verbruik en een minimale uitstoot van CO2. PSA denkt dat de markt in Europa rijper is voor diesels gekoppeld aan een elektromotor dan benzineauto's met deze techniek. In ons werelddeel heeft de dieselmotor immers een veel vastere voet aan de grond en bovendien is de verbranding efficiënter. PSA experimenteert met een hybrideversie van de Peugeot 307 en van de Citroën C4. Ze halen een gemiddeld verbruik van 1:29,4. Ze zijn voorzien van een 90 pk diesel gekoppeld aan een elektromotor met een constant vermogen van 16 kW en een piekvermogen van 23 kW. De prestaties van de prototypes zijn vergelijkbaar met die van de C4 en 307 met een HDi met 110 pk. Van de hybrides verloopt de sprint van 0 naar 100 in 12,4 seconden en de topsnelheid is 181 km/u. De tussensprint van 80 naar 120 gaat in 10,6 seconden. De 110 pk HDi's gaan eveneens in 12,4 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid is 192 km/u. De tussenprint van 80 naar 120 gaat bij de reguliere diesel in 13,0 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt echter 1:21,2. PSA claimt dat de dieselhybride een betere optie is dan een benzinehybride. Volgens hen verbruikt een vergelijkbare auto die benzine gebruikt, 25 procent meer brandstof en is de CO2-uitstoot eveneens minder. Ter vergelijk: een Toyota Prius heeft een gemiddeld verbruik van 4,7 liter op 100 km en stoot 104 gram CO2 per kilo uit. De dieselhybride van PSA stoot slechts 90 gram per kilo uit.

PRIVATE LEASE Citroën

Citroën
Citroen C3 PureTech 83 You! (5D/5H)
€ 384
 
DirectLease
Citroen C4 PureTech 100 Feel (5D/6H)
€ 459
 
Citroën
Citroen C5 Aircross PureTech 130 Live (5D/6H)
€ 685
 
Citroën
Citroen C5 X PureTech 130 Feel (5D/8A)
€ 818
 

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.