Huawei-start-up Aito verslaat Nio en Xpeng in China
Grootste EV-start-up in krimpende markt
Aito, het automerk van smartphonemaker Huawei, gaat lekker in China. Voor de tweede maand op rij verkocht Huawei meer auto’s dan in Europa bekende merken als Nio en Xpeng.
Automerken uit China zijn voor Europeanen tegenwoordig relevanter dan ooit. Wat nu een louter Chinese aangelegenheid is, kan immers volgende maand uitgroeien tot een ook voor Europa zeer relevante situatie. In dat kader is wat er nu in China gebeurt zeker opvallend te noemen. Aito, het gezamenlijke automerk van smartphonefabrikant Huawei en autofabrikant Seres, verkocht in China voor de tweede maand op rij meer auto’s dan Nio en Xpeng. Fors meer, zelfs: Aito verkocht volgens Bloomberg 21.142 auto’s in februari, Nio slechts 8.132 en Xpeng hield het bij 4.545 EV’s.
Het in Europa nog onbekende Li Auto deed het eveneens fors beter dan Nio en Xpeng, maar moest met 20.251 stuks toch Aito voor zich dulden. Aito mag zich daarmee zelfs de succesvolste EV-start-up noemen in China. Gevestigde namen als BYD doen het beter: BYD verkocht in dezelfde periode 121.748 auto’s, wel EV’s en plug-in hybrides samen. Tesla bouwde dik 60.000 auto’s in Shanghai, waarvan de helft in China werd verkocht. Daarmee verkocht Tesla net als onder meer Nio minder dan vorig jaar en dat heeft dan weer deels te maken met een situatie die voor de gehele markt geldt. In China werden in februari maar liefst 21 procent minder personenauto’s verkocht dan een jaar eerder, terwijl ook de ‘groene’ categorie van de ‘New Energy Vehicles’ een flinke knauw kreeg.
Van concrete Europese plannen met Aito hebben wij nog niets vernomen. Partner Seres is hier formeel wel actief, maar verkoopt vooralsnog nauwelijks auto's.