Horse Powertrain komt met benzinemotor voor EV’s
Voltanken die Renault 5
Motorenbouwer Horse Powertrain van Renault en Geely komt met een wel heel bijzonder aandrijfconcept: een compacte benzinemotor die van je EV een plug-in hybride maakt.
Horse Powertrain noemt zijn vinding de Future Hybrid Concept en onthult het stukje techniek op Auto Shanghai 2025. Dan leren we ook de exacte specificaties, nu moeten we het doen met de basisopzet. De Future Hybrid Concept combineert een kleine (zo te zien viercilinder) verbrandingsmotor, een elektromotor en een transmissie in één compacte unit. Die unit is bedoeld om de voorste elektromotor van een EV te vervangen, of het nu om een voor- of vierwielaangedreven EV gaat. Ook samenwerkingen met een tweede elektromotor lijken dus tot de mogelijkheden te behoren.
Volgens Horse is deze aandrijfunit zonder veel aanpassingen toe te passen, ook bij pure EV-platforms die hier eigenlijk niet voor zijn bedoeld. Horse stelt dat dit concept voor autobouwers de mogelijkheid biedt om het aanbod zonder grote investeringen uit te breiden met een plug-in hybride, of eigenlijk een EV met een range extender. Toegegeven, dat kan handig zijn nu is gebleken dat de adaptatie van pure EV’s hier en daar ook een dipje kan hebben.
Wellicht zien we dankzij deze vinding in de toekomst toch nog een Renault 4, Renault 5 of Volvo EX30 met een brandstoftank aan boord. Horse Powertrain is namelijk voor 45 procent in handen van de Renault Group en voor 45 procent van Volvo’s Chinese moederbedrijf Geely. De overige tien procent is van het Saoedische oliebedrijf Aramco, dat vast niet verdrietig wordt als veel EV’s straks toch weer gewoon een benzinemotor aan boord krijgen. Horse Powertrain bestaat pas sinds 2024, maar het eerste wapenfeit kun je al kopen: de Dacia Bigster Hybrid 155 heeft een 1,8-liter viercilinder van Horse in zijn stoere neus.