Hoop voor lpg-rijder in Nederland: blijft G3-korting bestaan?

Wijziging wetsvoorstel op tafel

Dacia Sandero Stepway

Lpg-rijders gaan in 2026 flink meer wegenbelasting betalen. De zogenoemde korting op de brandstoftoeslag verdwijnt immers dat jaar. Althans, dat is op Prinsjesdag voorgesteld in het Belastingplan. Maar er gloort hoop voor de Nederlandse lpg-rijder.

Rijden op lpg is aan de pomp goedkoop, maar levert je straks maandelijks een flinke mrb-klap op. In het Belastingplan 2024 werd gesteld dat de korting op de brandstoftoeslag voor lpg-auto's met een G3/R115-installatie komt te vervallen. Het gevolg: met een lpg-auto ga je straks mogelijk meer motorrijtuigenbelasting betalen dan met een dieselauto. Maar niet als het aan Tweede Kamerlid Henk Vermeer (BBB) ligt.

Vermeer heeft op 11 november een amendement voorgesteld dat afschaffing per 1 januari 2026 van de lpg-g3-kortingsregeling moet tegenhouden. Vermeer stelt dat afschaffing van de kortingsregeling juist ingaat tegen doelstellingen om auto's te vergroenen. Ook zouden we zo teruggaan 'naar de milieunormen van de jaren 90.' Door de kortingsregeling voor auto's met een G3 lpg-installatie (en auto's die cng en lng lusten) te behouden, zou mobiliteit voor de bijna 100.000 lpg-rijders in ons land betaalbaar blijven. Daarbij verwacht Vermeer dat door het afschaffen van de kortingsregeling 'naar alle waarschijnlijkheid' de helft of meer van de lpg-rijders weer op benzine gaat rijden, met meer CO2-uitstoot tot gevolg.

Verder zouden de gemiste mrb-inkomsten voor het Rijk door het behouden van de G3-korting worden gedekt door de verlaging van de milieu-investeringsaftrek (MIA).

Het amendement dat de huidige fiscale belasting voor lpg (g3/R115)- cng- en lng-auto's moet behouden is door een Kamermeerderheid aangenomen, daarmee is het oorspronkelijke wetsvoorstel gewijzigd. Daarmee is de laatste hamer nog niet gevallen voor deze wetgeving, maar het is een stap in de goede richting als je een lpg-auto rijdt.

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.