Honda sluit aan bij CO2-poule FCA & Tesla
Uitstoot drukken
Honda sluit zich aan bij de CO2-poule van FCA en Tesla. Dat blijkt uit een aanvraag die is ingediend bij de Europese Commissie. Honda hoopt zo de uitstoot van zijn Europese modellenaanbod te drukken. De verkoopaantallen van Honda's geëlektrificeerde modellen zijn namelijk niet toereikend.
Volgens automotive onderzoeker Matthias Schmidt heeft Honda tot dusver 1.000 exemplaren van de Honda E verkocht in West-Europa. De guitige EV is daarmee goed voor slechts 2 procent van de totale verkoop van Honda. Kennelijk is dat niet genoeg om de uitstootnorm van gemiddeld 95 gram CO2 per km te behalen, want volgens Schmidt blijkt uit een aanvraag bij de Europese Commissie dat Honda zich wil aansluiten bij de open CO2-poule van FCA en Tesla. Onder welke voorwaarden Honda zich heeft aangesloten bij de poule is niet bekend. Tesla spint er ondertussen garen bij, want de Amerikaanse autofabrikant draait dit jaar mede dankzij de poule zwarte cijfers.
De Honda E is momenteel de enige EV in het aanbod van het merk. De Jazz en de CR-V zijn beschikbaar als hybride, maar daar houdt het op met de elektrificatie. De Japanners zijn wel bezig met een plug-in hybride variant van de CR-V. Voor nu moet Honda het echter doen met de CO2-poule om de gemiddelde uitstoot naar beneden te halen. Daarmee is het merk zeker niet de enige. Volkswagen heeft met SAIC een poule gevormd, Ford en Volvo werken samen en Renault heeft nog een CO2-poule open staan. Wellicht dat Jaguar Land Rover daar in de toekomst nog oren naar heeft.
Lees ook

AutoWeek 2025: 'Dit is de winnaar van de eindejaarsprijs beste innovatie EV'

Volkswagen ID7: wel of geen GTX, dat is de vraag

Nu ondenkbaar, toen kon het nog: Break kwam bij Peugeot 306 pas na 4 jaar

Test Fiat 500 Hybrid - De stap terug is in nostalgische zin leuk maar wat moet je hard werken
