Honda gaat internationaal gamma stroomlijnen
"Onze efficiëntie is afgenomen"
Takahiro Hachigo, CEO van Honda, kijkt in de kristallen bol en doet daarbij een paar interessante uitspraken over de toekomst van het merk.
Volgens Hachigo heeft zijn merk door de jaren heen veel aandacht besteed aan het aanbieden van specifieke modellen voor specifieke markten, maar is het daardoor minder efficiënt geworden. Dat gaat veranderen.
Hachigo zegt de afgelopen tijd veel aandacht te hebben besteed aan auto's die het in een groot aantal markten aanbiedt, zoals de Civic, Accord, CR-V, Fit/Jazz en HR-V/Vezel. Die auto's zijn goed voor 60 procent van Honda's wereldwijde verkopen. Daarnaast noemt Honda de N-familie (N-One, N-Box, N-Van etc.) die het in Japan aanbiedt, een stevige pijler van het merk. Ook zijn de Noord-Amerikaanse Pilot en de Chinese Crider voor het merk belangrijke modellen. Honda zegt dat het aantal modellen en uitvoeringen dat het wereldwijd aanbiedt de laatste jaren is toegenomen en dat het bedrijf daardoor minder efficiënt is geworden. Hachigo legt uit dat Honda zijn internationale modellengamma onder de loep neemt en gaat uitzoeken hoe de line-up kan worden gestroomlijnd. Dat betekent dat een aantal modellen dat in een select aantal markten wordt aangeboden gaat verdwijnen.
Niet alleen wordt de internationale line-up anders, ook het aantal uitvoeringen dat Honda van zijn modellen aanbiedt, wordt kleiner. Volgens Hachigo moet het aantal uitvoeringen op grofweg een derde liggen van het huidige aantal. Ook interessant: modellen van Honda gaan meer onderdelen met elkaar delen, en dat moet het aantal manuren dat nodig is voor de ontwikkeling van een nieuw model met 30 procent reduceren. Die vrijgekomen uren worden gestoken in onderzoek en ontwikkeling. Ook wil Honda zijn mondiale productiecapaciteit, die nu voor 90 procent wordt benut, in 2022 volledig benutten. Samen met het terugbrengen van het aantal uitvoeringen moet dit de productiekosten van Honda in 2025 met tien procent hebben teruggebracht ten opzichte van die van 2018.
Elektrificatie
Volgens Hachigo mikt Honda erop dat tweederde van zijn verkopen in 2030 uit geëlektrificeerde auto's bestaat. Daarbij zegt het merk zijn hybride systeem in meer modellen te hangen. Een compacter hybride systeem, in feite een kleinere en lichtere versie van het exemplaar dat in onder meer de CR-V Hybrid ligt, komt onder andere in de nieuwe Jazz te hangen. Verdere toepassing van dit hybride systeem moet de kosten van de units in 2022 met zo'n 25 procent terugdringen.
Lees ook

Veel ondernemers zoeken creatief alternatief voor elektrische bestelbus

Ford richt pijlen op betaalbare elektrische auto's, hybrides en pick-ups

'EU wil verbod op verkoop van auto's met verbrandingsmotor schrappen'

Ford-flop F-150 Lightning wordt vervangen door model met benzinemotor
