Honda belicht HR-V Sport
182 pk voor sportversie
Honda heeft de HR-V Sport naar voren geschoven, een nieuwe uitvoering van de gefacelifte HR-V met de krachtigste viercilinder die de auto ooit heeft gekend.
In januari dit jaar werd in Japan een gefacelifte versie van de HR-V gepresenteerd, een auto die daar als Vezel door het leven gaat. Pas in augustus presenteerde Honda de voor de Europese markt bestemde variant van die bijgewerkte HR-V. De vernieuwde HR-V staat al in de orderboeken, al valt er op motorengebied niet veel te kiezen. Sterker nog, het merk levert de HR-V aanvankelijk alleen met een 130 pk sterke 1,5-liter i-VTEC. Een krachtiger sportversie werd wel aangekondigd en vandaag maakt Honda meer over die HR-V Sport gedoopte versie bekend.
De HR-V Sport krijgt een 182 pk en 240 Nm sterke 1.5 V-TEC-blok onder de kap, een geblazen viercilinder die in de vorige generatie van de Civic debuteerde. Schakelen gaat met een handgeschakelde zesbak, al is ook een CVT-transmissie leverbaar. Wie de automaat kiest, moet het wel met 20 Nm minder stellen, al komt het maximum al bij 1.700 tpm vrij, terwijl de handgeschakelde versie zijn maximale trekkracht bij 1.900 tpm op de voorwielen loslaat. Honda belooft dat de HR-V Sport stijver is dan zijn reguliere broertjes én geeft de auto een sportonderstel mee. Verder meldt Honda dat de HR-V dankzij een herziene stuurinrichting directer op stuurcommando's reageert.
Vanbuiten is de HR-V Sport te herkennen aan een aangepaste achterbumper, 18-inch lichtmetaal, subtiel spoilerwerk en zwarte zijspiegelkappen. Onder aan de kont hangen voortaan twee uitlaateindstukken. In het interieur monteert Honda steviger stoelen en de boel is af te werken met een combinatie van rode en zwarte materialen. In de lente van volgend jaar wordt de HR-V Sport in Europa geleverd. Informatie voor de Nederlandse markt hebben we vooralsnog niet.