Hoge instap, luxe sausje: voor 20k een frisse, elektrische Lexus UX of een Duitse SUV met ICE?

Premium cross-over

Audi Q3 occasion

In verband met afnemende subsidies zijn EV’s plots niet meer zo gewild als tot voor kort het geval was, met  een behoorlijke afschrijving tot gevolg. Voor de occasionzoeker kan dat een interessant gegeven zijn, want zou je voor de prijs van een benzineauto een vergelijkbare EV kunnen scoren die veel jonger is? We nemen de proef op de som met drie niet al te grote premium cross-overs. Voor €20.000 vinden we een elektrische Lexus UX. De Mercedes GLA en de Audi Q3 die we dat voor bedrag vinden, hebben een verbrandingsmotor. 

Uit de ‘Oude Wereld’ treden de Audi Q3 en de Mercedes-Benz GLA aan, beide benzinemodellen. Voor een vergelijkbare EV gaan we naar het Verre Oosten, naar de Lexus UX. Met een budget van €20.000 zien we exemplaren die vele jaren jonger zijn dan beide Duitsers. En jonger wil tevens zeggen: moderner qua veiligheids- en luxe-features. Daarmee is het hele verhaal natuurlijk niet verteld, want hoe zit het met de actieradius?  

Audi Q3 occasion

Audi Q3 2.0 TFSI 211 pk Quattro S-Line – 2013 – 101.165 kilometer – € 19.999

Is het appels met peren vergelijken? Misschien, maar we doen het toch. Uitgangspunt is de Lexus UX 300e, die een elektromotor van 204 pk aan boord heeft. Zoeken we een qua motorvermogen vergelijkbare Q3, dan komen we bijvoorbeeld bij deze Audi Q3 terecht. De in 2023 vanuit Duitsland geïmporteerde, op de Volkswagen Tiguan gebaseerde en bij Seat in Spanje geproduceerde T-582-TN staat bij een Volvo-specialist nadat hij één Nederlandse eigenaar heeft gediend. Van dit trio vinden wij de Q3 er het meest neutraal uitzien. Of dat positief of negatief is, mag je zelf uitmaken. Feit is wel dat die carrosserie de grootste binnen- en bagageruimte herbergt.

Audi Q3 occasion

Het interieur is opgebouwd uit mooie materialen, is ergonomisch doordacht, comfortabel en compleet. We noteren onder meer een elektrisch bediend glazen panoramadak, halfleren bekleding, stoelverwarming vóór, een navigatiesysteem, xenonverlichting en nog zo het een en ander. Als krachtbron dient een geblazen tweeliter van 211 pk, gekoppeld aan een S-tronic-automaat (beter bekend als DSG), die alle wielen aandrijft. Alles bij elkaar een fraai stuk techniek, al staat de motor wel bekend om zijn oliedorst. Dat, het hogere verbruik en dito gewicht ten opzichte van de GLA en mogelijk pittige onderhouds- en reparatiekosten maken de Q3 vermoedelijk tot een vrij dure kostganger. Jammer daarbij is dat in de advertentie niet over garantie wordt gerept.

Audi Q3 occasion

Gezien de vraagprijs zou dat best mogen, ook omdat de auto op de foto’s er keurig uitziet. De tankinhoud bedraagt 64 liter. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 13 (NEDC) levert dat in theorie een actieradius op van 832 kilometer. Daar kan de UX uiteraard alleen maar van dromen, evenals van het geremde trekgewicht van twee ton dat de Q3 aan de haak mag hebben. Al met al een occasion die eerder een caravanner zal behagen dan een sportieveling. Het stuurgevoel houdt namelijk niet over en tevens is de veer-dempercombinatie vrij soepel afgestemd.                    

Signalement

Merk Audi
Type Q3 2.0 TFSI 211 pk Quattro S-Line
Bouwjaar mei 2013
Kilometerstand 101.165
Vraagprijs €19.999
Waar te koop? Van Amerongen Autotaalservice, Driebergen-Rijsenburg

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.984 cc, turbo 
Max. vermogen 155 kW/211 pk bij 5.000 tpm 
Max. koppel 300 Nm bij 1.800 tpm
Leeggewicht 1.540 kilo
Bagageruimte 460 l/1.365 l
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 13,0 (NEDC)
0-100 km/h 6,9 s 
Topsnelheid 230 km/h

Mercedes-Benz GLA-klasse occasion

Mercedes-Benz GLA 250 4Matic – 2014 – 125.074 kilometer – € 19.950

Qua aandrijftechniek lijken beide Duitse occasions wel twee handen op één buik: een geblazen tweeliter, vierwielaandrijving en een zeventraps automaat. Zelfs het aantal paardenkrachten is gelijk. De Benz biedt evenwel een hoger koppel bij een lager toerental en is zuiniger. De Audi is dan weer rustiger: bij 100 km/h draait diens motor 1.950 toeren, terwijl de GLA daar zomaar 1.000 toeren boven zit. 130 km/h laat een nog groter verschil zien: 2.500 om liefst 3.850 toeren. Verder zijn er weinig overeenkomsten.

Mercedes-Benz GLA-klasse occasion

Sterker: daar waar de Q3 zich als een echte SUV profileert, lijkt de GLA meer een opgehoogde hatchback: gedrongen, stoer, een tikkeltje agressief wellicht. Deze Mercedes-Benz GLA is iets jonger dan de Q3, heeft wat meer gereden (verdeeld over drie Nederlandse eigenaren), staat bij een Bovag-bedrijf en krijgt zes maanden garantie mee. De bruine lakkleur komt in het interieur terug: meubilair, dashboard en portierbekleding zijn ermee overtrokken. Het zorgt voor een chique en wat meer uitgesproken ambiance dan dat van zijn landgenoot.

Mercedes-Benz GLA-klasse occasion

Wel moet de GLA toegeven op interieur- en bagageruimte en ook aan de haak mag minder (alhoewel 1.800 kilo geremd nog altijd netjes is). De GLA is gebaseerd op de A-klasse, maar zijn iets hogere zit leidt tot meer comfort. De prettige besturing voelt soms net iets te licht aan, maar daar valt goed mee te leven. Verder valt op dat de GLA met zijn langere veerwegen meer veercomfort biedt dan de A, terwijl hij toch heel solide op de weg ligt en niet gauw last heeft van overhellen in de bocht. Dit alles maakt de GLA tot een prettige reisauto, die in het geval van deze 250 met 4Matic-vierwielaandrijving ook op onverhard niet meteen de handdoek in de ring gooit. Op luxegebied ontlopen beide Duitsers elkaar weinig, maar qua veiligheidsvoorzieningen biedt de GLA meer. Theoretische actieradius: 780 kilometer (NEDC).  

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Type GLA 250 4Matic
Bouwjaar maart 2014
Kilometerstand 125.074
Vraagprijs €19.950
Waar te koop? Auto Bleeker, Oldenzaal

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.991 cc, turbo 
Max. vermogen 155 kW/211 pk bij 5.500 tpm 
Max. koppel 350 Nm bij 1.200 tpm
Leeggewicht 1.405 kilo
Bagageruimte 421 l/1.235 l
Max. aanhanger geremd 1.800 kilo
Gem. verbruik 1 op 15,6 (NEDC)
0-100 km/h 7,1 s 
Topsnelheid 230 km/h

Lexus UX occasion

Lexus UX 300e Business – 2020 – 71.674 kilometer – € 21.785

Wij zitten met een dilemma: de verbruikscijfers van Q3 en GLA stammen nog van de te rooskleurige NEDC-methode, want WLTP-cijfers hebben we vooralsnog niet. Van de elektrische Lexus UX 300e zijn die er wel: volgens NEDC kom je 400 kilometer ver, volgens de WLTP-methode slechts 300 kilometer. Dat scheelt 25 procent. Zouden we van de actieradius van de Q3 en de GLA eveneens 25 procent afhalen, dan nog kom je veel verder met de benzinegestookte modellen. Zou dat de reden zijn van de flinke afschrijving van de nobele Japanner? Immers: deze Lexus UX heeft weliswaar een iets hogere vraagprijs dan die van zijn opponenten, maar is maar liefst zesenhalf jaar jonger dan de Audi, heeft minder gereden en zit zelfs nog in de fabrieksgarantie! Weegt dat naast de beduidend lagere exploitatiekosten op tegen het beperkte bereik? Nou, er is meer: de UX bezit geen driefasenlader. Snelladen gaat nog via een (inmiddels) ouderwetse CHAdeMO-stekker, die nooit verder dan 50 kW zal komen. Van twintig naar tachtig procent duurt een uur, Het maximale AC-laadvermogen van 3,7 kW noopt tot een verblijf van meer dan negenenhalf uur aan de stekker! Niet imponerend voor deze 204 pk sterke voorwielaandrijver met zijn 54,3 kWh-accu. Voordeel is wel dat het wagengewicht binnen de perken blijft (motorrijtuigenbelasting!) en dat resulteert in een dynamisch rijgedrag. De vermogensafgifte is prachtig lineair, waardoor hij heel soepel aanvoelt. Ondanks de rijdynamiek is de UX erg comfortabel, maar beslist niet week of beweeglijk. En uiteraard stil. Dat en de kwaliteit van het interieur zorgen voor een gevoel van ‘wie doet mij wat?’.

Lexus UX occasion

Minder te spreken zijn we over het touchpad. Verder kom je voorin weinig tekort als het om ruimte gaat, maar achterin is het voor volwassenen behelpen. Ook de kofferruimte biedt zomaar 100 liter minder dan de Audi, terwijl een trekhaak niet mogelijk is. Dat alles beperkt de bruikbaarheid van deze EV. Kortom, je rijdt in een veel jongere auto, maar moet daar best een veer voor laten.   

Lexus UX occasion

Signalement

Merk Lexus
Type 300e Business
Bouwjaar december 2020 
Kilometerstand 71.674
Vraagprijs €21.785 
Waar te koop? Auto Herwers Aalten, Aalten

Technische gegevens

Motor synchroonmotor, permanente magneet 
Max. vermogen 150 kW/204 pk
Max. koppel 300 Nm 
Leeggewicht 1.760 kilo
Bagageruimte 367 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 16,9 kWh/100 km (WLTP) 
0-100 km/h 7,5 s
Topsnelheid 160 km/h

Benzine of elektriciteit? 

Conclusie: de Audi Q3 is het meest ruimhartig, maar zal ook het duurst in gebruik zijn. Aan de andere kant van het spectrum staat de Lexus UX: veel jonger en goedkoper te exploiteren, maar ook veel krapper en minder bruikbaar. Sterker: aan de UX is te zien hoe snel de vorderingen op EV-gebied gaan. De GLA zit er een beetje tussenin. Minder ruim en dynamischer dan de Audi, maar minder goedkoop dan de UX. Wat zou jouw keuze zijn?    

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.