Mercedes-Benz GLA 200 automaat (2014)
Van alles wat
Tal van merken hebben tegenwoordig een kruising van een compacte hatchback en een SUV in de aanbieding. Mercedes volgt deze trend met de nieuwe GLA. Hij heeft onder meer de Volvo V40 Cross Country en de Audi Q3 in het vizier
Met prijzen vanaf €35.350 is de GLA niet goedkoop. Maar ja, Volvo en Audi zijn ook niet vies van pittige prijzen. De basisversie is de GLA 200 en die staat centraal in deze test. Zijn 1,6-liter benzinemotor (156 pk) is in dit geval gekoppeld aan een zeventrapsautomaat en die brengt de prijs op €37.426. Net als bij de grotere Mercedessen bedien je deze automaat via een hendel aan de stuurkolom, wat best even wennen is.
De GLA is technisch gebaseerd op de A-klasse. Hij staat hoger op zijn wielen, maar de interieurruimte en ook de bagageruimte zijn niet veel groter. Het interieur blijkt wel handig ingericht en dat je in de GLA iets hoger zit dan in de A-klasse, leidt tot een comfortabeler zit. Dashboard en bekleding zien er mooi uit en er is een arsenaal aan veiligheidssystemen beschikbaar. Alleen stralen de eenvoudigste versies van het infotainment niet de kwaliteit uit die je van een auto in deze prijsklasse verwacht.
De 1,6-liter benzinemotor heeft genoeg pit om de GLA vlot vooruit te helpen. In samenwerking met de automaat staat hij garant voor een soepele en comfortabele aandrijving. Bovendien is het testverbruik van 1 op 13,3 netjes te noemen. De prettige besturing voelt soms net iets te licht aan, maar daar valt goed mee te leven. Verder valt het op dat de GLA met zijn langere veerwegen meer veercomfort biedt dan de A-klasse, terwijl hij toch nog heel solide op de weg ligt en niet gauw last heeft van overhellen in de bocht. Dit alles maakt de GLA tot een prettige reisauto waarin je het lang uithoudt. En kies je voor de optionele vierwielaandrijving, dan wordt de GLA ook nog eens een echte SUV.
Oordeel
De GLA is een van de leukste Mercedessen van dit moment. Hij is comfortabel, ziet er origineel uit en biedt volop rijplezier.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | GLA 200 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 39.552 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.595 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.417 mm / 1.804 mm / 1.494 mm |
Wielbasis | 2.699 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 715 kg |
Banden | 215/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 8,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,6s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 131 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLA
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz GLA 200 Pano AUT Command Facelift AMG
- 2015
- 92.950 km

Mercedes-Benz GLA 45 AMG 4MATIC EDITION 1 PANO/RECARO/CAM/AERO/STOELVERWM
- 2014
- 139.698 km

Mercedes-Benz GLA 180 Urban 122PK | FJ19760 | Navi | Camera | Panoramadak | Bi-Xenon | Cruise | Stoelverwarming | Parkeersensoren V+A | Airco | Lichtmetalen Velgen |
- 2015
- 76.824 km
Lees ook

Mercedes-Benz GLA - Seat Leon ST X-Perience

Mercedes-Benz GLA-Klasse

Dubbeltest - Mercedes GLA 200 vs. Volvo V40 CC T4

Audi Q3 1.4 TFSI - Mercedes-Benz GLA 200 - Volvo V40 Cross Country T4

Achteruitkijkspiegel - 'Moeilijk verhaal voor Saab en Alfa'

Rij-impressie - Mercedes-Benz GLA
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.