Hoe een 'kansloze' hybride sedan de bestverkochte Honda Civic werd

Het bravere broertje van rijdende UFO

Honda Civic Hybrid
AutoWeek 26 2022
AutoWeek 26 2022

Je leest het in AutoWeek 26 2022

De Honda Civic van 2005 wordt vanwege zijn gewaagde styling de rijdende UFO genoemd. Een jaar later volgde een schijnbaar kansloze sedan met vreemde hybride-techniek. Uitgerekend de fiscus maakte dat bravere broertje onweerstaanbaar.

In de tabellen die de verkoopaantallen per merk en model weergeven, steken er bij de Honda Civic twee mijlenver uit, als duikplanken boven een leeg zwembad. Ze vertegenwoordigen de jaren 2008 en 2009. Dat succes was niet de verdienste van de guitige vijfdeurs Civic, maar van de vierdeurs sedan met zijn gekke hybride-aandrijving.

Onder de 110 gram per kilometer

Maar ja, gek of niet, de integratie van een elektromotor in zijn aandrijflijn maakte hem zuinig genoeg voor een uitstoot beneden de 110 g/km. Weten we het nog? Hierdoor bleef de bijtelling steken op het voor 2008 nieuwe jubeltarief van veertien procent. De enige andere grotere auto waarvoor dat gold, was de Toyota Prius.

Het gevolg laat zich raden: de Honda-showrooms stroomden vol met zakenvolk dat eventjes zo’n Civic kwam halen. Scheelde toch heel wat per maand. De merktrouw ging er soepeltjes voor op de helling en rondom dealerbedrijven hoopten de ‘vreemde merken’ zich op. Voor de nietsvermoedende verkopers moeten het benauwde tijden zijn geweest, omdat het vaker niet dan wel lukte om genoeg auto’s te bemachtigen.

Honda Civic Hybrid

Wie wel kon instappen, mocht zich gelukkig prijzen: de Civic Hybrid was een veel fijnere auto dan vooraf misschien gedacht. Het leed van de kleine kofferbak en de onvermurwbare achterbank (met daarachter het accupakket) viel gemakkelijk weg tegen het ruime interieur, de aangename zit, het futuristische, maar ergonomisch uitgekiende dashboard, de scherpe besturing, het prima veercomfort en vooral de weldadige rust aan boord.

Toeren

En dan was er nog de standaard­uitrusting waaraan helemaal niets mankeerde. De Hybrid was vlot genoeg, maar bij volgas klom de benzinemotor lang en luidruchtig in de toeren om daar al zijn pk’s bij elkaar te graaien. Onder de streep hoe dan ook een auto die je geen enkel zinnig motief gaf om voor een nieuw leasecontract elders te gaan winkelen. Maar ja, zo werkt het niet in zakenautoland, waar steeds andere bijtellingsregels de markt langdurig in hun grillige greep hielden. Sorry, Honda. Gelukkig breng je nu opnieuw een hybride Civic. Leer hem maar gauw zwemmen. Straks bouwt hij weer zo’n duikplank.

Signalement

Merk Honda
Model Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.800

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.339 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 167 Nm bij 4.600 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.545 mm / 1.750 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.268 kg
Laadvermogen 452 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s
Brandstofverbruik 4,6 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.