Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

De Vluchtstrook: De Britten en het naoorlogse Volkswagen

Vitale herstart

71
Volkswagen 1945
Volkswagen 1945Volkswagen 1945Volkswagen 1945Volkswagen 1945Volkswagen 1945
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
7 juni 2020 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

De Vluchtstrook:

 In ‘De Vluchtstrook’ behandelen we onderwerpen die net of geheel niet thuishoren op de hoofdrijbaan van de nieuws-snelweg. Allerlei curieuze of simpelweg interessante zaken uit de autowereld komen aan bod.

Het is deze week exact 75 jaar geleden dat in de puinhopen van Nazi-Duitsland de eerste hand werd gelegd aan een naoorlogs Volkswagen. Een bijzondere en uiteraard beladen geschiedenis, met een speciale rol voor de Britten.

In juni 1945, na het langverwachte einde van het Nationaal Socialistische regime, lag Duitsland in puin. Het land had een enorme prijs betaald voor de gruwelen van de jaren ervoor. De Amerikanen hadden het voortaan voor het zeggen in het westen van het land. In Wolfsburg trof men de Volkswagenwerk-fabriek. Een fabriek waar de Duitsers niet alleen de eerste Kevers (KdF Wagen) ooit hadden gebouwd, maar vooral ook veel oorlogsvoertuigen zoals de Kübelwagen. De Britten, die op 5 juni 1945 in Wolfsburg aankwamen, kregen van de Amerikanen zeggenschap over de fabriek. De Britse majoor Ivan Hirst kreeg de taak om te kijken waar de grotendeels kapot gebombardeerde fabriek voor kon dienen met het oog op de geallieerden troepen.

Hirst trof in Wolfsburg een door de Amerikanen tot werkplaats omgetoverde fabriekshal, die op de nominatie stond om gesloopt te worden. De destijds 28-jarige Hirst had echter het idee dat er nog wel iets belangrijks mee gedaan kon worden. Niet enkel voor de geallieerden, maar ook voor de lokale bevolking. Van een economie was geen sprake meer en wederopbouw was op dat moment ongeveer het enige concrete qua 'industrie' waar men mee bezig kon zijn. Hirst vatte het idee op om de fabriek weer in gereedheid te brengen voor voertuigproductie. Niet alleen om de Britten en Amerikanen mobieler te maken in Duitsland, maar ook om de lokale bevolking aan het werk te zetten en weer iets van een economie op te starten. Dit paste overigens ook in het beleid van de Britten om de Duitse bevolking enig perspectief te bieden en het land zo weer tot een democratie te kunnen hervormen.

Bij de Britten waren de prototypen en schetsen van de KdF Wagen bekend. In Wolfsburg werden de blauwdrukken voor de 'Kever' gevonden en daarmee ging men aan de slag. Het ontwerp, afkomstig van Ferdinand Porsche, kwam uiteraard tot stand in opdracht van Hitler, maar werd door de Britten prima voor productie bevonden. Officieel zou de fabriek later alsnog gesloopt worden en ging het om een tijdelijk verhaal, maar er zouden in ieder geval weer even auto's gebouwd worden. Al aan het einde van de zomer van 1945 werden maar liefst 40.000 exemplaren besteld door het Britse leger en onder leiding van Hirst werd de productie voorbereid. In december van dat jaar rolden de eerste 'Kevers' van de band.

Volkswagen 1945

Hirst achter het stuur van de duizendste Volkswagen

De fabrieksnaam 'Volkswagenwerke' werd enigszins weggedrongen door het neutralere en Britse 'Wolfsburg Motor Works', maar de auto die van de band rolde was onmiskenbaar een afstammeling van wat oorspronkelijk in groten getale als 'Der Volkswagen' had moeten verschijnen. De auto zelf werd dan ook als Volkswagen aangeduid. In maart 1946 stond de teller al op 1.000 gebouwde auto's. Het 'feestnummer' werd door Hirst zelf de fabriek uit gereden. Hirst overzag in de periode die volgde het aantrekken van meer Duitse medewerkers voor de productie van de auto's en onder zijn toeziend oog werd ook een bestuur opgericht. Een belangrijke stap in het uiteindelijk loslaten van de Britse invloed en het weer aan de - nu democratisch functionerende - Duitse bevolking.

Anderhalf jaar na de duizendste Volkswagen was er al veel vooruitgang geboekt. De Britten hadden zich toegelegd op het verbeteren van het productieproces, maar ook op het opzetten van een bestuur waar overgebleven aanhangers van het Nationaal Socialisme uit verwijderd waren. Het werd meer en meer een onder Duits leiderschap functionerende autofabriek en er waren ook al dealers opgezet buiten Wolfsburg. Op dit punt was wel duidelijk dat het niet zomaar gedaan zou zijn met de productie als de Britten het weer genoeg vonden geweest. Die intentie was er inmiddels ook zeker niet meer. Sterker zelfs; ook over de grens begon er interesse te komen in de Volkswagen. Ben Pon, de oprichter van wat nog altijd de Nederlandse importeur van Volkswagen is, kwam in oktober 1947 de eerste vijf Kevers ophalen in Wolfsburg. Daarmee werd het officieel een exportproduct.

Volkswagen 1945

Ben Pon, derde van links, met de eerste voor Nederland bestemde Kevers.

In de jaren erna bleef de productie maar groeien en op 1 januari 1948 kwam Volkswagen weer geheel onder Duits leiderschap te vallen. Inmiddels had het bedrijf 8.700 werknemers en stond de productieteller op 19.000. In de herfst van 1949 werd de Britse invloed volledig overgedragen en kreeg de nieuw gevormde West-Duitse regering volledig zeggenschap over het bedrijf. De rest is geschiedenis.

De in 2000 overleden Ivan Hirst, de grote man achter het Britse begin van het naoorlogse Volkswagen, vertelde een jaar voor zijn overlijden in eigen woorden over zijn rol erin. Een interessante documentaire, voor wie geïnteresseerd is in het uitgebreidere verhaal:

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Kever
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Volkswagen Volkswagen Kever Classic Cars & Youngtimers De Vluchtstrook

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Kever Brilkever

    Volkswagen Kever Brilkever

    • 1952
    • 30.483 km

    € 60.000

    Volkswagen Kever Cabriolet 1302 LS

    Volkswagen Kever Cabriolet 1302 LS

    • 1972
    • 194 km

    € 23.500

    Volkswagen Kever 1200 Ovaal

    Volkswagen Kever 1200 Ovaal

    • 1957
    • 56.739 km

    € 29.950

Meer Volkswagen Kever occasions

Lezersreacties (71) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Kever specificaties
  • Volkswagen Kever occasions
  • Volkswagen Kever video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Kever tests
  • Volkswagen Kever gebruikersreviews
  • Volkswagen Kever index
PREMIUM
Volkswagen E-Käfer - Eerste Rijtest

Volkswagen E-Käfer - Eerste Rijtest

Hij oogt klassiek, maar zijn techniek is hypermodern. We gaan voor het eerst op stap met de...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen 1200 Kever (1984)

    Volkswagen 1200 Kever (1984)

    5
    • 30 april 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen 113121p (1997)

    Volkswagen 113121p (1997)

    20
    • 23 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Volkswagen VW Kever 1300L (1973)

    Volkswagen VW Kever 1300L (1973)

    7
    • 29 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Volkswagen VW 1200 (1974)

    Volkswagen VW 1200 (1974)

    9
    • 3 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Kever 1200cc (1974)

    Volkswagen Kever 1200cc (1974)

    5
    • 29 mei 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Kever 1200 - Special Bug (1982)

    Volkswagen Kever 1200 - Special Bug (1982)

    6
    • 18 oktober 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen VW Kever 1303 LS (1973)

    Volkswagen VW Kever 1303 LS (1973)

    4
    • 11 oktober 2011
meer reviews
Kloppend Hart - Volkswagen Kever Subaru turbo

Kloppend Hart - Volkswagen Kever Subaru turbo

60

Deze keer in Kloppend Hart; een Volkswagen Kever met een Subaru turbo-motor. Eigenaar Jelle...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Naoorlogse Volkswagen Kever 75 jaar oud

    Naoorlogse Volkswagen Kever 75 jaar oud

    43
    • 29 december 2020
  • Nieuws
    Volkswagen zwaait de Kever voor de laatste keer uit

    Volkswagen zwaait de Kever voor de laatste...

    31
    • 2 januari 2020
  • PREMIUM
    Volkswagen E-Käfer - Eerste Rijtest

    Volkswagen E-Käfer - Eerste Rijtest

    • 2 oktober 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Kever (1968)

    Facelift Friday: Volkswagen Kever (1968)

    118
    • 6 april 2018
  • Nieuws
    Vermeende nazikever niet uit 1939

    Vermeende nazikever niet uit 1939

    53
    • 22 september 2016
  • Nieuws
    Doorzaag-zaterdag: Volkswagen 1303 Cabrio

    Doorzaag-zaterdag: Volkswagen 1303 Cabrio

    77
    • 20 augustus 2016
  • Nieuws
    Kever president Uruguay niet te koop voor 1 mln

    Kever president Uruguay niet te koop voor...

    19
    • 14 november 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer elektrisch

    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer...

    231
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van 5,5 ton

    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van...

    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden