Het binnenste van de LaFerrari

Ferrari LaFerrari
Bij de eerste lichting foto's van de LaFerrari die we uit Italië ontvingen, ontbraken die van het dashboard. Inmiddels heeft Ferrari die ook aan het mapje toegevoegd. Trek de vleugeldeur open en neem een kijkje binnenin!

Hier kijk je op uit wanneer je een van de gelukkigen bent die de kans krijgt een blokje om te gaan met Ferrari's nieuwste hypercar. De werkplek wijkt weinig af van de dashboards zoals Ferrari ze de laatste tijd maakt en we zien ook de nodige overeenkomsten met de voorganger van de LaFerrari, de Enzo.

Het stuurtje met afgeplatte onder- en bovenkant herbergt een aantal knoppen en schakelaars, waaronder de startknop en eentje om de hardheid van de dempers in te stellen. Aan de rechterkant van het stuur zit het beroemde 'manettino', de draaiknop waarmee je het rijkarakter van de auto verandert van 'fool proof' - waarbij alle elektronische vangnetten aan staan - tot standje 'ESC Off', waarbij je als bestuurder vrij spel hebt en motor, bak en onderstel op hun scherpst zijn. Aardig detail: het naamplaatje van Fernando Alonso op het stuurtje.

Midden op het dashboard regel je de temperatuur in de cabine, links daarvan (onder de linker uitstroomopening) zit een knopje met de tekst 'Back view', wat zou kunnen duiden op de aanwezigheid van een achteruitkijkcamera - het zicht naar achteren is immers niet riant. De foto's geven hierover geen uitsluitsel maar het zou heel goed kunnen dat die camera z'n beelden laat zien op de plaats waar normaal gesproken de achteruitkijkspiegel zit.

In de middenconsole zien we drie knoppen waarmee je de 7-traps DCT-bak met dubbele koppeling bedient – inclusief launch control-knop om die 0-100-tijd van minder dan drie seconden eruit te rammen. Of je dan nog tijd hebt om te zien dat de centraal geplaatste toerenteller met een noodgang richting de 10 schiet, wagen we te betwijfelen...

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.