'Helemaal analoog': Evoluto Automobili presenteert Ferrari F355 'Restomod'
Puur analoge pret
Naarmate de overmacht van computergestuurde EV’s toeneemt, groeit de behoefte aan totaal het tegenovergestelde. Wie een ruim budget heeft, kan dat vinden in deze Ferrari F355-‘restomod’ van Evoluto Automobili.
Doodstille aandrijflijnen, bediening via een touchscreen en veiligheidssystemen die iedere zweem van risico trachten te pareren met een flinke dosis bemoeizucht: het is niet aan iedereen besteed. Zeker nu die bemoeizucht in hoge mate veplicht is geworden en puur analoge auto’s al heel lang niet meer bestaan, kan er een zekere mate van heimwee optreden. Dat verklaart ongetwijfeld waarom de ‘restomod’ zo (relatief) populair is. Of het nu gaat om klassieke Porsches of een Lancia Delta Integrale, het op een aantal tactische punten moderniseren van een icoon uit het verleden doet het altijd goed. Met verbrandingsmotor uiteraard, en zonder die dingen die een écht moderne auto soms vervelend maken.
Evoluto Automobili voegt zich nu ook bij deze trend met een speciale versie van de Ferrari F355. De F355, die door Evoluto simpelweg ‘355’ wordt genoemd, is overduidelijk herkenbaar en toch ook overduidelijk anders. De verlichting is gemoderniseerd, maar de klapkoplampen mochten gelukkig blijven. Luchtinlaten en een flinke diffuser doen het ‘cleane’ uiterlijk wellicht wat geweld aan, maar het geheel ziet er zonder meer uit als een moderne interpretatie van een van de meest herkenbare Ferrari’s ooit. Het ontwerp is van de hand van niemand minder dan Ian Callum, die zijn diensten nu via een eigen bedrijf zelf aanbiedt. De update van de koets is niet alleen cosmetisch, want volgens zijn makers is deze ‘355’ 23 procent stijver dan het origineel.

Het originele interieur boven, de Evoluto onder.
Achterin de Evoluto, waarvoor de term ‘Peak Analogue’ zelfs gepatenteerd lijkt te zijn, huilt een Ferrari-V8 die door onder meer een nieuw motormanagement maximaal 420 pk levert en doorjankt tot 8.500 toeren per minuut. Met een gewicht van 1.250 kg zit er ongetwijfeld ook voldoende gang in dit apparaat. Dat heb je helemaal zelf in de hand, want de motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Die mocht zijn wereldberoemde open schakelpatroon houden, maar verder gaat alles op de schop in het F355-interieur. Nieuwe, ronde ventilatieroosters vervangen de vierkante exemplaren van het origineel en de nieuwe bedieningselementen die door Evoluto zijn bedacht, zien er op de foto’s alvast hoogwaardig uit. De kleur blauw hoeft je smaak niet eens te zijn, want de 55 klanten die hun F355 kunnen laten ombouwen door Evoluto mogen op het gebied van kleuren en materialen uiteraard helemaal zelf weten wat het wordt. De Evoluto F355 zelf zien? Dat kan, hoe kan het ook anders, tijdens het Goodwood Festival of Speed.