Heimwee naar vroeger? Deze hete hatchbacks uit de jaren 80 koop je voor maximaal €20.000
Komt door de nieuwe R5
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Altijd als we richting het einde van het jaar gaan, blikken we graag even terug. Met de introductie van de elektrische Renault 5 gaan we ditmaal ver terug in de tijd: we gaan op zoek naar drie sportieve iconen uit de jaren 80, waarbij de 5 GT Turbo vanzelfsprekend niet mag ontbreken. Veel van die hete hatchbacks zijn verloren gegaan, hetzij door (jeugdige) overmoed van de bestuurders hetzij vanwege de tand des tijds. Overlevenden zijn daardoor aan de prijs. Dat geldt niet alleen voor dit Franse bommetje, maar zeker ook voor aartsrivaal Peugeot 205 GTI. En wie GTI zegt, zegt Volkswagen Golf GTI. We hebben een drietal exemplaren gevonden voor vraagprijzen tussen de €16.000 en €20.000.
Renault 5 GT Turbo - 1985 - 54.810 kilometer - €16.500
Renault kan worden gezien als een van de turbo-pioniers (naast BMW, Porsche en Saab). In de jaren 80 had bijna elk model van de Franse fabrikant wel zo’n blaasmachine onder de kap. De oer-5 met zijn middenmotor en achterwielaandrijving werd er heel listig door, met als gevolg weinig overblijvers die daardoor tegenwoordig voor hoofdprijzen van de hand gaan. Ook de meer geciviliseerde GT Turbo van de tweede generatie 5 is niet de goedkoopste. We zien exemplaren van 35 mille die volgens de aanbieder dan ook in ‘mint condition’ zijn. Een stuk betaalbaarder is deze blauwmetallic Renault 5 die bij een garagebedrijf in Helmond in opdracht wordt verkocht (consignatieverkoop) wegens tijdgebrek. Wat direct opvalt, zijn de niet-originele wielen afkomstig van de Clio 16V. Voor de rest rept de aanbieder over een originele en on-verprutste staat (ondanks vloermatten van de Renault Tuning Club!). De kilometerstand van dit import-kanonnetje is opmerkelijk laag.
We schreven het al: deze GT Turbo is handelbaarder dan zijn brede voorganger, maar alsnog is het geen doetje. Geen meerkleps injectiemotor, maar gewoon een carburateur-1400 waarop een turbo is geschroefd. Dat betekent dat onderin weinig gebeurt (prettig voor in de stad), maar als de naald van de toerenteller de 3.000 is gepasseerd, schiet dit karretje ervandoor, mede geholpen door zijn gewicht van slechts 829 kilo. Dat komt weer door onder meer de afwezigheid van welk veiligheidsitem dan ook, dus je bent op jezelf en jouw stuurmanskunsten aangewezen. Dus niet in de bocht op het gaspedaal gaan stampen … Nee, de HR-XB-40 moet je gewoon heel laten, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de auto. Want waar vind je nog zoveel vermogen op zo’n laag gewicht? Het is elke keer weer sensatie, genieten met een grote G. Lakwerk, interieur en motorruimte zien er keurig uit. Het lijkt er alleszins op dat deze occasion gekoesterd is - misschien is die kilometerstand toch correct.
Signalement
Merk Renault
Type 5 GT Turbo
Bouwjaar december 1985
Kilometerstand 54.810
Vraagprijs €16.500
Waar te koop? Garage Bekkers, Helmond
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.397 cc, turbo
Max. vermogen 85 kW/116 pk bij 5.700 tpm
Max. koppel 165 Nm bij 3.000 tpm
Leeggewicht 829 kilo
Bagageruimte 233 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 800 kilo
Gem. verbruik 1 : 13,7
0-100 km/h 8,0 s
Topsnelheid 201 km/h
Peugeot 205 1.6 GTI - 1988 - 168.792 kilometer - €19.950
Wie een compacte turbo wilde hebben, maar geen Renault, vond in de Fiat Uno Turbo i.e., de Mitsubishi Colt 1400 Turbo en de Daihatsu Charade GTti met zijn opmerkelijke driecilinder 1.0i-12V alternatieven. In ons occasionbestand treffen we geen van deze modellen aan. Geeft niet, want er waren ook fabrikanten die het anders aanpakten. Zoals Peugeot, dat in zijn 205 een relatief grotere injectiemotor legde: de 1.6 GTI was geboren, enkele jaren daarna aangevuld met de machtige 1.9i van 130 pk. Die laatste heet eveneens een widow maker te zijn - de overgebleven exemplaren zijn fors aan de prijs. Met 20 mille zit je vast aan de 1.6, zoals deze Peugeot 205: naar verluidt rechtstreeks afkomstig van de eerste, Franse - inmiddels oudere - eigenaresse.
De foto’s laten een forse hoeveelheid aan onderhoudshistorie zien, en wat we nog meer zien, is een uitstekende, originele staat van het geheel. Van de witte lak met rode biezen tot de gaatjeswielen, het felrode tapijt op de vloer, de sportstoelen, het dashboard met zijn vele klokjes ... Wat een feestnummer! En dan moet het rijden nog beginnen. Alhoewel deze 205 wat betreft vermogen en prestaties op de 5 moet toegeven, is het nog altijd een heel rappe jongen die in snel genomen bochten graag een achterwiel optilt. Ook hier een laag gewicht, en dat gevoegd bij de lage zit, het vele glas rondom en de beperkte motorisolatie, zorgt ervoor dat je voor het gevoel nóg sneller gaat. Maar ga niet te hard, want ook hier sta je subiet achterstevoren - of erger. Toch is het weggedrag te kwalificeren als fantastisch, de besturing heerlijk direct. De kracht van deze hot hatch uitproberen is een pure, ongefilterde ervaring, iets wat je tegenwoordig zelden meer meemaakt, tenzij je Morgan-rijder bent. De 205 bleek de redding van Peugeot en alleen al daarom is zo’n krachtpatser als deze het behouden waard. Nu nog snel op Nederlands kenteken laten zetten …
Signalement
Merk Peugeot
Type 205 1.6 GTI
Bouwjaar april 1988
Kilometerstand 168.792
Vraagprijs €19.950
Waar te koop? Auto Kanen, Bergeijk
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.580 cc
Max. vermogen 77 kW/105 pk bij 6.250 tpm
Max. koppel 132 Nm bij 4.000 tpm
Leeggewicht 830 kilo
Bagageruimte 216 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 800 kilo
Gem. verbruik 1 : 13,9
0-100 km/h 9,5 s
Topsnelheid 190 km/h
Volkswagen Golf 1.8 GTI - 1987 - 138.106 kilometer - €16.950
Als we toch de GTI-hoek opgaan, dan kunnen we niet om de gangmaker ervan heen; de Volkswagen Golf GTI. Ook hiervoor geldt weer: de oer-GTI is zeldzaam en dus prijzig aan het worden, maar van de oerdegelijke tweede generatie komen we ze nog her en der tegen, zowel de ‘gewone’ GTI-uitvoeringen als de 16V/G60/Rallye. Hij was er in drie- én vijfdeursuitvoering, maar wij vinden de driedeurs een net wat sportievere uitstraling hebben, dus gaan we daarvoor. In Amersfoort komen we een eveneens wit exemplaar tegen dat net als de hiervoor besproken 205 vers is geïmporteerd: de Spaanse kentekenplaten (regio Tenerife) liggen nog in de kofferruimte. Of het daardoor komt, weten we niet, maar de aanbieder heeft het steevast over 16V, terwijl alles erop wijst dat het een 8V is: geen 16V-badges, de snelheidsmeter gaat tot 220 km/h in plaats van 260 en de motor mist de specifieke DOHC 16V-kop. We gaan daarom uit van een 8V en dan ook nog een exemplaar zonder katalysator, omdat het een Spaanse versie is. Tot op het laatst zijn de GTI 8V en GTI 16V daar zonder katalysator geleverd. In het geval van de achtklepper heb je dan een 112 pk sterke ‘hot hatch’. Is er wel een 'kat' aanwezig dan heeft de GTI nog maar 107 pk.
De Golf II GTI is een maatje groter dan het Franse duo, waardoor passagiers en bagage meer ruimte hebben. Toch weegt de Golf ook maar 940 kilo, zodat diens prestaties niet te veel uit de pas lopen. Wel heeft de Wolfsburger een volwassener inslag, zodat een echt speels karakter wat achterwege blijft. Zeker, ook de Golf tilt in stevig bochtenwerk graag een achterpootje op, maar hij is meer foolproof. En zijn sportieve aankleding (spoilerwerk, mooie wielen, reflecterende achterplaat - helemaal eighties!) ten spijt, het dashboard is saai: een weinig van de reguliere Golf afwijkend tellerblok omhuld in zwarte kunststof. Sportstoelen en extra meters onderin de middenconsole geven wat sjeu, maar als je in dit segment spektakel zoekt, dan ben je beter af met een Kadett GSi of bijvoorbeeld de Alfa Romeo 33 QV met zijn snerpende boxer. Ontegenzeggelijk is de Golf het meest degelijk van allemaal. De algehele staat is op het oog in ieder geval keurig. Ook fijn: het schuifdak.

Signalement
Merk Volkswagen
Type Golf 1.8 GTI
Bouwjaar februari 1987
Kilometerstand 138.106
Vraagprijs €16.950
Waar te koop? BEMA Automotive B.V., Amersfoort
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.781 cc
Max. vermogen 157 Nm bij 3.100 tpm
Leeggewicht 940 kilo
Bagageruimte 345 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 : 11,8
0-100 km/h 9,7 s
Topsnelheid 191 km/h
Met welke hete hatchback zou jij de jaren 80 willen herbeleven?
Wat een nieuwe EV al niet kan veroorzaken: de Renault 5 brengt oude tijden bij ons naar boven waarbij 120 pk niet staat voor de instapversie van de R5 E-Tech Electric, maar voor het sportieve topmodel van de Supercinq. Ook zo’n 205 GTI is niet te versmaden - wat een smaakvol bommetje! Zoek je daarnaast een flinke dosis praktische waarde, dan is de Golf GTI een alternatief van een maatje groter. Met welke hot hatch zou jij de jaren 80 willen herbeleven?