Heico Sportiv geeft Volvo V40 spierbundels

Volvo V40 T5 HPC Heico Sportiv
Volvo V40 T5 HPC Heico SportivVolvo V40 T5 HPC Heico SportivVolvo V40 T5 HPC Heico SportivVolvo V40 T5 HPC Heico SportivVolvo V40 T5 HPC Heico SportivVolvo V40 T5 HPC Heico SportivVolvo V40 T5 HPC Heico Sportiv
Wie de Volvo V40 met T5 in de neus maar slappe hap vindt, kan aankloppen bij Heico Sportiv. De tuner presenteert de T5 HPC, een V40 met 350 pk!

Heico Sportiv, kind aan huis bij Volvo, heeft een V40 T5 Cross Country de werkplaats binnengereden om hem te overgieten met een pittig sausje. De auto moet het de S3 Sportback van Audi en de A45 AMG van Mercedes-Benz moeilijk gaan maken.

Al in 2007 zagen we de HPC-toevoeging voorbij komen toen Heico Sportiv een potente S80 T6 op de SEMA Show in Las Vegas presenteerde. Zes jaar later keert de afkorting, die staat voor High Performance Concept, terug naar de kleinste Volvo. In tegenstelling tot de S80 gaat het hier niet om een concept-car, de T5 HPC zal in een kleine serie geproduceerd gaan worden mocht er genoeg vraag blijken te zijn.

Omdat het hier een Zweed betreft die in de basis een Cross Country-uitvoering was, beschikt het laatste project van Heico over vierwielaandrijving. Onder de kap vinden we de 2,5 liter 5-cilinder turbomotor die op aardig wat punten onder handen is genomen. Zo heeft Heico onder andere de turbo, het uitlaatsysteem en de intercooler aangepast. Het vermogen stijgt zodoende van 254 tot 320 pk. Wie een magische knop op de middentunnel indrukt activeert het water-ethanol injectiesysteem, waarmee het vermogen stijgt tot 350 pk. Ook het koppel krijgt dan een aardige duw in de rug en neemt toe van 360 tot maar liefst 510 Nm. In z'n snelste modus sprint de Zweed in 5,6 seconden naar de 100 km/h. Z'n topsnelheid komt uit op 265 km/h. Voor een strakker weggedrag legt Heico de V40 3 centimeter dichter boven het asfalt. Voor een dikkere uitstraling wordt de T5 HPC op 19-inch lichtmetaal gezet.

Ook in het interieur heeft Heico z'n handen laten wapperen. De automatische transmissie valt via flippers achter het stuur te bedienen. Sportstoelen van Recaro moeten voor een fijne zit zorgen en bakken met leer en Alcantara geven het geheel een luxe uitstraling. Vanbuiten is Heico subtiel te werk gegaan, we zien een weinig schreeuwerige bodykit, die overigens gemaakt is een speciaal lichtgewicht plastic. Een prijskaartje voor deze knallende Zweed is nog niet bekend.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.