Halve eeuw Renault 16
Renault 16 blaast vijftigste kaarsje uit
Het is 1965 als Renault tijdens de Salon van Genève de 16 presenteert. De vijfdeurs hatchback kan gezien worden als de opvolger van de Frégate, die tussen 1951 en 1960 in productie was.
De door Gaston Juchet getekende Fransman wist dankzij z'n destijds bijzondere vormgeving 346 tot 1.200 liter aan spul mee te nemen. De achterbank was zowel schuif- als uitneembaar, maar ook op ander gebied stak de R16 slim in elkaar. Zowel de motor als de versnellingsbak waren vervaardigd uit aluminium en in 1968 - toen de luxueuze Tourisme Sportif (TS) z'n intrede deed - beschikte de 16 zelfs over achterruitverwarming, centrale vergrendeling en een dimbare achteruitkijkspiegel. Een jaar later kwamen achteruitrijlampen, elektrische ramen voor, een elektrisch zonnedak en leren bekleding. In 1966 wist de auto Car of the Year te worden.
Het absolute topmodel werd tussen 1973 en 1980 - het laatste levensjaar van de 16 - aangeboden: de TX. Onder de kap een 93 pk sterke 1,6-liter viercilinder waarmee je tot 175 km/h kon rondzoeven. Centrale vergrendeling behoorde tot de standaarduitrusting.
Opvallend detail: de wielbasis aan de linkerzijde was - om plek te kunnen bieden aan de stabilisatorstang - 7 centimeter langer dan aan de rechterzijde.