Guitige elektrotweezitter: Renault Twizy Z.E.

Renault Twizy Z.E. Concept
Renault Twizy Z.E. ConceptRenault Twizy Z.E. ConceptRenault Twizy Z.E. ConceptRenault Twizy Z.E. ConceptRenault Twizy Z.E. ConceptRenault Twizy Z.E. Concept
De kleinste van het kwartet elektrische IAA-Renaults is de Twizy Z.E. Concept. Deze rijdende cocon kan twee inzittenden in de stad van A naar B transporteren.
De concept-car is 2,30 meter lang en 1,13 meter breed. De Twizy Z.E. heeft vier wielen, een opengewerkte carrosserie en een ontwerp waarbij de passagier achter de bestuurder zit. De draaicirkel bedraagt slechts drie meter. De informatie voor de bestuurder is zichtbaar via displays op ooghoogte onderaan het windscherm.
De bagageruimte heeft standaard een inhoud van 50 liter, er valt 10 liter extra te winnen als een kussen achterin wordt gebruikt om de zitplaats te verhogen. Het leeggewicht van de Twizy Z.E. is 420 kilogram.
De Twizy Z.E. Concept heeft een elektromotor met een vermogen van 15 kW (20 pk) aan boord. Het maximumkoppel bedraagt 70 Nm. De topsnelheid is 75 kilometer per uur. De prestaties in de stad zijn volgens Renault vergelijkbaar met die van een 125cc motorfiets.
De energie wordt opgeslagen in lithium-ionaccu's, die de Twizy Z.E. Concept een actieradius van 100 kilometer geven. Volledig opladen via een 220-volts-stopcontact duurt 3,5 uur.
Renault onthult op de IAA in Frankfurt naast deze Twizy Z.E. ook een elektrische Fluence, de Zoe Z.E. Concept en de Kangoo Z.E Concept. De Twizy gaat niet in deze vorm in productie, maar Renault komt in 2012 wel met een enigszins vergelijkbare compact die gericht is op stadsgebruik.
Video

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.