Grote terugroepactie BMW: winstverwachting flink omlaag

Problemen met remsysteem

BMW iX1 eDrive20

BMW heeft zijn verwachte winstgevendheid voor dit jaar flink naar beneden bijgesteld. Aanleiding is onder meer het staken van leveringen van auto's met een defect remsysteem. Die problemen spelen bij 1,5 miljoen auto's.

Een leveringsstop en terugroepactie zouden in het derde kwartaal leiden tot extra garantiekosten die in de honderden miljoenen euro's kunnen lopen, meldt het autoconcern. BMW gaat nu uit van een winstmarge tussen de 6 en 7 procent. Het gaat dan om de winst voor aftrek van rente en belastingen. Eerder verwachtte het bedrijf een marge te halen van 8 tot 10 procent.

Volgens BMW zijn 1,2 miljoen van de getroffen auto's in handen van consumenten, de overige betreffen voorraad of staan bij dealers. De meeste auto's zijn in China, zo'n 370.000. Daarna volgen de Verenigde Staten, Duitsland, Zuid-Korea en Frankrijk.  De grote Duitse producent van banden en auto-onderdelen Continental is de leverancier van de remsystemen, heeft die onderneming bekendgemaakt.

Zowel BMW als Continental geeft aan dat de auto's nog wel steeds veilig zijn om in te rijden. BMW Group is vooralsnog de enige fabrikant die het desbetreffende remsysteem (in een groot deel van zijn modellengamma) gebruikt. Van BMW Nederland begrijpt AutoWeek dat het hier zo'n 23.000 auto's treft en dat er al een over-the-air-update is geweest waarmee het systeem extra scherp in de gaten gehouden wordt. Mocht er na die update een fout worden geconstateerd, dan wordt de auto teruggeroepen. BMW overweegt een claim in te dienen tegen Continental.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.