Grote SUV's van GM erg succesvol in VS
Tahoe, Suburban en Yukon beleven topmaand
Dat betekent dat de winstmarge voor General Motors even groot is als de auto's zelf, want in feite gaat het om één auto die in verschillende smaken te koop is. De Chevrolet Tahoe ging in oktober maar liefst 81 procent vaker over de toonbank dan in dezelfde maand vorig jaar. De langere versie van die auto, de Suburban, zag z'n verkoopcijfers zelfs met 86 procent toenemen. Zustermodel GMC Yukon deed het eveneens goed en kwam 61 procent hoger uit. De langere Suburban-broer Yukon XL bleef iets achter, maar een groei van 27 procent is nog steeds fors te noemen. Het gehele segment kwam volgens Automotive News in dezelfde periode 'slechts' 4,9 procent hoger uit.
Daar blijft het echter niet bij. In de vorm van de Cadillac Escalade heeft GM namelijk een nóg luxere SUV op Suburban-basis klaarstaan. Die auto wist 9,2 procent meer kopers te trekken, terwijl andere premium-SUV's juist minder mensen aan zich wisten te binden. Als we alle modellen van General Motors in het allergrootste deel van de markt samenvoegen, kan het bedrijf een groei van 35 procent in de boeken schrijven. Daarmee heeft GM maar liefst 45 procent van de totale markt in handen.
Vergelijk de genoemde modellen overigens niet met wat we in Europa als fullsize-SUV's kennen. Auto's als de X5, GLE-klasse en Q7 gelden aan de overkant van de oceaan als 'premium-midsize-SUV's', Tahoes en Suburbans zitten er wat formaat betreft nog ruim boven. Laatstgenoemde is bijna 1 meter 90 hoog, ruim twee meter breed en 5,7 meter lang. Een Range Rover, bijvoorbeeld, is zelfs in de enorme LWB-versie 'slechts' 1,8 meter hoog en 5,2 meter lang. Denk overigens niet dat alleen Amerikaanse merken zich bezighouden met dit soort mastodonten. Toyota doet bijvoorbeeld mee met de Sequoia en Nissan met de Armada.