AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Groen licht voor Bugatti Veyron Targa
12
Het was al een tijdje publiek geheim: de Bugatti Veyron krijgt een Targa-variant. Nu is dat in Molsheim bevestigd.
De Bugatti Veyron Targa staat klaar in 2009. Dat heeft Georges Keller, communicatieman bij Bugatti bevestigd. Het was al min of meer bekend dat deze variant kwam omdat bij dakenfabrikant Webasto was ontdekt dat aan een bijzondere constructie wordt gewerkt. Naar verwachting krijgt de auto een glazen hardtop die niet kan worden opgeborgen in de auto. Bij open rijden, moet het dak dus thuisblijven en is het bidden voor mooi weer. Gaat het onderweg toch regenen, dan is er een stoffen kapje aan boord waarmee het dak dicht kan worden gemaakt.
Bugatti had graag een volwaardige cabriolet gezien, maar dat kan niet in verband met de veiligheidskooi van de auto. De Veyron zou te veel van zijn torsiestijfheid verliezen met een geheel open koets. Nu kan dat worden gered met wat wijzigingen aan de techniek. Dat levert wel wat extra kosten op dus wordt de Targa flink duurder dan de kale prijs van één miljoen euro voor de dichte variant.
Naar verwachting wordt de topsnelheid van de Veyron Targa begrensd op 350 km/u; de dichte gaat over de 400 km/u. Een productieaantal is niet vrijgegeven maar men gaat uit van tachtig stuks die bovenop de aangekondigde driehonderd exemplaren van de normale Veyron komen.