AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Goedkopere Tesla komt eerder dan verwacht

Model 2 in aantocht?

Tesla Model 3

De Tesla Model 3 is niet lang meer het instapmodel. Tesla heeft plannen om met een betaalbaardere EV te komen die een stap onder de Model 3 wordt gepositioneerd. Die goedkopere Tesla moet al in de eerste helft van volgend jaar op de markt komen.

Tesla-topman Elon Musk bekend maakte in maart dat Tesla volgend jaar met een goedkoper model komt. Die goedkopere Tesla - die we voor het gemak maar even Model 2 noemen - moet in de Verenigde Staten een vanafprijs van zo'n 25.000 dollar krijgen. Het lijkt erop dat hij nu eerder komt dan aanvankelijk gepland.

Volgens Tesla haalt het de introductiemomenten van 'nieuwe modellen' naar voren. Het zou onder meer gaan om lager gepositioneerde EV's. Deze nieuwkomers worden volgens Tesla opgebouwd uit zowel nieuwe als bestaande hardware en kunnen op dezelfde productielijnen in elkaar worden geschroefd als de huidige modellen. De eerste nieuwkomer zou in de tweede helft van 2025 in productie gaan, maar ook dat haalt Tesla naar voren. Het lijkt er op dat ook de goedkopere 'Model 2' eerder komt. In augustus - als Tesla zijn Robotaxi presenteert - geeft het meer informatie vrij over de komst van de instap-Tesla.

De haast die Tesla maakt lijkt verband te houden met de ingezakte leveringen. In het eerste kwartaal van dit jaar leverde Tesla wereldwijd 386.810 auto's af. Dat is 8,5 procent minder dan in diezelfde periode vorig jaar. Daarmee was het eerste kwartaal van 2024 wat betreft afleveringen het slechtste kwartaal sinds Q3 van 2023.

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (233)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Baron Nu
Baron Nu
  • 45
Door de overdaad van non nieuws over het merk, zijn we Tesla moe aan het worden. Nog afgezien van de lelijke modellen Y, X en 3.
L Baeke
L Baeke
  • 58
Genoeg andere artikels op AW, het staat je vrij de Tesla gerelateerde artikels te negeren, toch? Laat de AW redactie maar gewoon haar werk doen, doet ze heel goed, vind ik.
B Reageert
B Reageert
  • 4
Absoluut zeker, echter niet in het openbaar maar er bestaat ook nog zoiets als wat "onder de tafel door heet" anders is het wel heel vreemd waarom Autoweek maar ook andere media een compleet overdreven veel aandacht aan dit merk besteden
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 24
wel heel vreemd waarom Autoweek maar ook andere media een compleet overdreven veel aandacht aan dit merk besteden

Vreemd als je niet begrijpt hoe het werkt...
Een artikel over de laatste Kia Pikanto levert x clicks op.
Op een artikel van Tesla gaat discussie komen, mensen raken "engaged", gaan in de commentaren sectie los in discussies, refreshen de pagina 10x om de antwoorden te checken en zelf weer te antwoorden. Effect ? 10 keer zoveel advertentie exposure, 10x meer omzet dan het artikel over de Kia Pikanto.
Jij bent het product voor sites als deze. Dus natuurlijk schrijven ze graag over elk wissewasje over Tesla.
Snapt u?
Baron Nu
Baron Nu
  • 1
Dus niet meer klikken op Tesla berichten en ook niet meer reageren. Lijkt me goed. Zal het niet meer lezen en laat de reacties voor wat ze zijn. Zal meer selectief zijn.
DBAA
DBAA
  • 3
Beperk mijn bijdragen in dit “How-Online-Bizzmodels-Work” topic tot één (1):
.
Tesla Q1 marge …. 5,5% 😱
(take it away WoutVLVX)
Gewijzigd door auteur
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 5
Kijk, mooi. Jij begrijpt de logica tenminste hoe het werkt. Kan je van VOLVXC60B4. Dat is namelijk de GROOTSTE aanjager van Tesla artikelen. Hij werkt waarschijnlijk bij Tesla.
L Baeke
L Baeke
  • 6
https://www.vlaanderen.be/team-taaladvies/taaladviezen/artikel-artikelen-artikels : "Als meervoud van artikel is in alle betekenissen zowel artikelen als artikels correct". Maar wel fijn dat je let op taalfouten, ik maak er af en toe wel (mijn excuses) en het is altijd goed daaruit te kunnen leren. Zo weet in nu dat het India is en niet Indië.
make no sound
make no sound
  • 3
Ik zag laats een reclame van Shell over gezond biologisch voedsel bij de benzinestations. Echt misselijkmakend.)) Hoe verzin je het.
EV6
EV6
  • 3
Genoeg andere artikels op AW, het staat je vrij de Tesla gerelateerde artikels te negeren, toch? Laat de AW redactie maar gewoon haar werk doen, doet ze heel goed, vind ik.

Zeker heel goed.
Vooral als het gaat om zoveel mogelijk reacties per dag te ontvangen.
EV vraag vlakt af - EV vraag neemt toe....prijzen stijgen- prijzen dalen...enz .
Mooi man.
Robert 69
Robert 69
  • 0
"EV vraag vlakt af - EV vraag neemt toe....prijzen stijgen- prijzen dalen...enz "...
Het is net als het weerbericht: ene dag meer zon dan de andere dag, geen regen of meer regen...
eTech
eTech
  • 45
Ik ben eerder mensen moe die op elk artikel wat niet hun merk is lopen te zeiken dat het niet gepost mag worden. En ook op mensen die het alleen over het Tesla uiterlijk hebben. Doe niet zielig en spreek voor jezelf, of ga naar een andere site of klik niet op het artikel.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 12
Precies, als ik een artikel voorbij zie komen van een auto waar ik niks mee heb of lelijk vind, dan klik ik er niet op. Maar mensen die Tesla lelijk vinden klikken er op, lezen het... EN GAAN OOK NOG EENS REAGEREN !!!!!
Volgens mij zijn dat de toekomstige Tesla rijders die het nu nog niet durven toe te geven. Cognitieve Dissonantie. "Ik wil het wel, maar het kan nog niet dus is het stom".
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 33
Ik word moe van de onophoudelijke reeks commentaren over 'lelijke' Tesla's onder elk topic dat ook maar riekt naar EV.
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 4
Over smaak valt niet te twisten. Maar lelijk zijn ze en visueel gedateerd ook meer en meer. OOk van binnen trouwens. Laatst het ongenoegen mogen smaken d'r s een uurtje achterin te moeten zitten in zo'n 3. Als Musk zijn Tesla 3 NOG goedkoper in elkaar weet te flansen met wat carrosserie- en plaatstampwerk in nog grotere mega fabrieken hééft ie zijn goedkope model al. Vergeet niet dat er ook al geen knaak BPM op zit dus vergelijkbaar met een ICE van halve ton. Dan wist ik het echt wel als er op bijvoorbeeld nieuwe Passat geen BPM zat. Maar ik heb groot respect voor Elon M hoor, alleen al de aankóndiging dat ie met een goedkoper modelletje komt zet de koers alweer hoger..zo lang het duurt..
LanderV
LanderV
  • 9
Over smaak valt niet te twisten. Maar lelijk zijn ze en visueel gedateerd ook meer en meer.

Spreek jezelf tegen in 2 zinnen...
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 3
Over smaak valt niet te twisten. Maar lelijk zijn ze en visueel gedateerd ook meer en meer.
Spreek jezelf tegen in 2 zinnen...

u is echt geen taalvirtuoos. De paradox zit in het woord "maar".. "Beauty is in the eye of the beholder". Vrij vertaald.. "van mij mag u m mooi vinden" MAAR ik vind dat bepaald niet...!
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 3
Altijd weer die hyperbolen over de vermeende lelijkheid van Tesla. Bij andere lelijke auto's is het klaar na een paar commentaren, maar bij Tesla blijft het echoën. Als er ICE Tesla's bestonden, was het vast een stuk stiller geweest....
LanderV
LanderV
  • 1
Vraag
Wat is juist: u bent of u is?
Antwoord
Correct is u bent. U is wordt door veel mensen als verouderd beschouwd.
...

.
Dan had je moeten schrijven:
Over smaak valt niet te twisten. Maar ik vind ze wel lelijk en...

Want door je gebruik van "zijn" maak je er een algemeen feit van.
Gewijzigd door auteur
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 21
Waar je pas moe van wordt zijn de mensen die springen op slecht nieuws als dat het triggerwoord "Tesla" bevat.
Zo was het hier in de bekende pool "Tesla bashers" als waarheid aangenomen dat de goedkope model 2 er niet gaat komen (want dat willen ze geloven), ondanks de head of design anders beweerde en ondanks dat de CEO van dat bedrijf anders beweerde.
Erg moe wordt je daarvan ja.
Erg moe wordt je dan ook van mensen die op te pas en te onpas roepen dat het aandeel gezakt is... Maar die hoor je vervolgens nooit als het aandeel weer stijgt, want dat vinden ze niet interessant.
Erg moe wordt je daarvan ja.
Gewijzigd door auteur
RobSmith
RobSmith
  • 25
Maarten: Mensen die zich druk maken over aandelen koersen, moeten maar eens het Financieel Dagblad gaan lezen ipv Autoweek.
Worden ze beter geïnformeerd schat ik zo.
En nu weer gewoon gezellig verder over auto's :-)
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 0
Mensen die koersen of de prestaties van de aandelen of merken van hun autos niet/nooit volgen zijn heerlijk zalig onwetend. Nio, Spyker, Fisker, Lightyear..
Hooked2U
Hooked2U
  • 5
Beursgang zakt, verkoop zakt, prijzen zakken en in Duitsland schrapt men banen 👎💩
HansvdP
HansvdP
  • 18
Voor $25.000 heb je in de VS ook een mooie Camry hybride met alles erop en eraan.
L Breevoort
L Breevoort
  • 25
Je hebt helemaal geen Camry voor $25k, en helemaal niet een met alles erop en eraan. De compleet uitgeklede instapper (stoffen bekleding, 16" wielen, geen keyless entry, geen achteruitrijcamera, minuscuul 8" touch screen, etc) kost er al $28k en voor een normaal uitgerust exemplaar betaal je $35k. Excl. belasting natuurlijk.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 3
Even duur als een Tesla Model 3 RWD bijna. Stop daar wat subsidie bij in sommige staten. En dan heb je een auto die goedkoper is een Camry of Accord.
Gewijzigd door auteur
Anoniem
Anoniem
  • 1
In aanschaf al, en dan heb je nog geen kilometer gereden. Want die zijn ook nog eens goedkoper dan in de Camry.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 0
Wat veel Amerikanen ook niet weten is dat een Amerikaans gebouwde Tesla is ook nog eens qua onderdelen en werk wat erin zit de MEEST Amerikaanse auto op dit moment. Dus wil je echt AMERICA FIRST, dan koop een een Tesla. Tesla is namelijk meer Amerikaans dan o.a. GM, Ford etc.
L Malvo
L Malvo
  • 1
Een goedkopere Tesla zal het in de VS ook niet goed doen denk ik. In sommige staten kan je met subsidie al een Tesla scoren voor 30k. Dus dan is de stap naar een 3 over een 2 (?) klein.
.
Daarnaast zet ik nog altijd vraagtekens of zo'n goedkoop model een goede keuze is, de marges zijn erg klein en dat is de reden waarom andere autofabrikanten zich er niet aan wagen. In mijn ogen is de goedkope Tesla de tweedehands leaseknaller die je nu al kan op pikken voor iets boven de 20k.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 4
In sommige staten kan je met subsidie al een Tesla scoren voor 30k. Dus dan is de stap naar een 3 over een 2 (?) klein.

Na de 7,5K tax return ja... Die is ook van toepassing op een goedkoper model, die dan voor +/- 20K te koop zal zijn na de tax return. Die gaat het HEEL erg goed doen.
DFC
DFC
  • 4
Musk zet in op autonoom rijden.
De goedkope auto is gekoppeld aan robottaxi.
Wat volgens ons het meest van belang is van de call van Tesla is dat CEO Elon Musk een koppeling lijkt te maken tussen het produceren van goedkopere modellen en het idee achter de robottaxidienst. Er was eerder vrees dat het idee van goedkopere modellen in de prullenbak zou belanden, maar Musk lijkt nu te zeggen dat goedkopere modellen nodig zijn om een massa auto's op de weg te krijgen die autonoom kunnen rijden.
Het komt er dan uiteindelijk op neer dat mensen ofwel een auto zelf kunnen kopen ofwel een auto kunnen huren. Bezit je een Tesla dan kun je hem ook uitlenen via de dienst van Tesla zodat je auto ook gebruikt wordt als je hem zelf niet gebruikt.
Gewijzigd door auteur
RobSmith
RobSmith
  • 2
Die "kleine marges" weerhouden behoorlijk grote merken er niet van om toch het A-segment te bedienen.
Toyota en Kia/Hyundai hebben blijkbaar hun productie apparaat beter in orde, waardoor ze er wél brood in zien.
Daarbij stapt ook de koper van een "kleintje" later wellicht nog eens in een grotere.
En als merk en dealer je goed bevallen, kon dat wel eens doorwerken.
Dat is "vooruitzien" en investeren in de toekomst voor merken die dat wel durven.
Maar ook qua merkbeleving en dealers het waarmaken.
Misschien denkt Tesla daarmee ook door naar de toekomst :-)
PascalR
PascalR
  • 2
Er werd ook lang door de traditionele merken geroepen dat elektrisch rijden nooit mainstream zou kunnen worden en dat producenten dat nooit met winst zouden kunnen verkopen. Met de model S en X werd bewezen dat ook op een BEV een aanzienlijke marge haalbaar was, sterker nog de marge was langdurig boven industriegemiddelde. Later werd voor de middenklasse een vergelijkbaar betoog gehouden. Ook daar geweest Tesla met de 3 en de Y dat op grotere schaal deze auto's winstgevend konden worden verkocht. We zullen zien of het een goed idee is om ook een goedkoper model haalbaar blijkt en winstgevend kan zijn. Tot op heden heeft Musk altijd geroepen BEV's voor de massa beschikbaar te willen krijgen en het belang (winst) van de aandeelhouders op een laag pitje te hebben staan.
IGR
IGR
  • 2
Ja maar dan heb je een Camry. Toch wel een beetje een bedroevende auto. Ben ook geen Tesla fan maar dan toch liever dat.
Heb 2 toyota's gehad, elk voor een relatief korte tijd (5-8 maanden) en moet zeggen dat het niet mijn ding was. Enige dat ik er goed aan vond was het veercomfort. Maar al het andere was gewoon niet zo indrukwekkend.
RobSmith
RobSmith
  • 2
Juist de lange termijn, voor de privé bezitter, is bij Toyota toch het sterke punt.
Maar daar kom je na 5 of 8 maanden niet achter.
En af een toe voor een paar maanden riekt wel naar lease.
IGR
IGR
  • 0
Tsja betrouwbaarheid merkt je pas later ja, maar puur als nieuw product zijn ze alles behalve indrukwekkend. Maar dat is voor sommige mensen juist goed, denk ik dan.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 3
Meeste Tesla rijders zijn ook voor het grootste gedeelte Ex-Toyota rijders volgens statistiek in USA.
make no sound
make no sound
  • 1
Ja Toyota was niet slim geweest. Zij waren te koppig. Nu zitten ze met gebakken peren en een enorm achterstand. En het begon zo mooi met de hybride auto's.
Mr Orange
Mr Orange
  • 11
Wel een model 2, niet een model 2, misschien wel een model 2. Autoweek is in zijn nopjes.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 5
Musk moet wel roepen dat de kleine Tesla toch komt Orange. Alles om zijn bonus op te halen.
“ Moordende concurrentie uit China, een haperende Cybertruck en tegenvallende verkopen. Het zit de Amerikaanse automaker Tesla niet mee. Het bedrijf van Elon Musk kampt met tegenvallende resultaten. De omzet daalt in het eerste kwartaal en de nettowinst keldert met 55 procent “ ( bron RTL Z ).
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 16
De omzet daalt in het eerste kwartaal en de nettowinst keldert met 55 procent “ ( bron RTL Z ).

De winst was inderdaad 55% lager, alsnog schrijven ze weer 1,1 miljard aan netto winst bij op de al bestaande warchest van 29 miljard. Ze zitten er warmpjes bij.
Moet jij trouwens niet iets roepen over het aandeel? Hoe staat het voorbeurs??
Tombaaa
Tombaaa
  • 2
(... ) Ze zitten er warmpjes bij.
Moet jij trouwens niet iets roepen over het aandeel? Hoe staat het voorbeurs??
Inderdaad een boel poeha weer. Aandeel staat nu op +10%.
A3 White
A3 White
  • 0
Gelukkig heeft de investeerder wel vertrouwen, aandeel weer iets omhoog.
Is die concurrentie wel zo moordend als er word geschreven, wellicht alleen in China zelf, en is toch ook meer dan logisch. Die industrie liep daar jaren achter….
Mijnheer de voorzitter
Mijnheer de voorzitter
  • 0
En wat bij old auto? Die hebben uiteraard hun zaakjes op orde en niets van de Chinezen te vrezen. Wacht maar even af….denk dat je vooral zorgen moet maken over de rest, niet Tesla….
Get Used To IT
Get Used To IT
  • 1
En het lijkt of Autoweek een andere earnings call heeft gevolgd, dan ik.
Gisteravond de Q1 Earnings Call gevolgd en had het gevoel een Earnings Call van 5 jaar geleden te volgen.
Opvallend was de afwezigheid van bravoure bij Musk. Bij andere calls, draafde hij nogal door. Dit keer bleef het bij een ‘Terminator’-vergelijking bij Optimus (de robot) om het belang van AI te onderstrepen en een vergezicht van 100 mln. ‘connected’ Tesla’s, welke dan een gigantisch neuraal netwerk vormen.
Opvallend;
- het project van de goedkope ev, is niet meer. Reuters had dus gelijk. Voorlopig geen Unibody. Ontwikkeling van nieuwe en goedkopere (niet persé 25 dzd.) loopt via bestaande technieken en productielijnen. Vernieuwing wil men wel versnellen en de ervaringen met het project daarin meenemen.
- De Robotaxi (Cybercab) is een concept en geen product. Tesla wil zelf een vloot ‘Cybercabs’ beheren, waaraan Tesla bezitters hun EV kunnen toevoegen.
- toekomst is AI en autonoom rijden.
Tombaaa
Tombaaa
  • 1
had het gevoel een Earnings Call van 5 jaar geleden te volgen.
Ik vind dat positief, wat meer realisme, focus op produceerbare en verkoopbare auto's. Met de technieken van nu (productie en auto), staan ze nog steeds vooraan. De volgende stap over een paar jaar. En ook dan loop je nog steeds (en meer dan genoeg) voorop. De westerse concurrent gaat alleen maar nóg langzamer.
Gewijzigd door auteur
PascalR
PascalR
  • 9
Moe... tsja dat wordt ik evenzeer van mensen die hun mening over het uiterlijk van Tesla's proberen op te dringen. Smaken verschillen en dit voegt hier niets toe.
L Baeke
L Baeke
  • 13
Goede zaak dat de Model 2 er (toch en sneller) komt. Gezien de wat tragere groei dan voorzien, heeft Tesla wellicht ook de productiecapaciteit om die Model 2 wat sneller te brengen. Vele mensen verlangen naar meer betaalbare elektrische modellen, zo een Model 2 kan de EV transitie alleen maar helpen.
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 6
Naar mijn mening moet je bij betaalbare ev's direct teveel inleveren. Op grootte, luxe en al helemaal op rijbereik. Daarom zijn dat soort auto's vrij kansloos. Die verkoop je enkel als tweede autootje naast de dikke range rover maar zijn als daily driver of gezinsauto gewoon ongeschikt.
Reinaart
Reinaart
  • 12
Eén van de best verkochte auto's in Nederland is de Kia Picanto en die wordt echt niet altijd als 2e autootje gebruikt. Als daar een elektrisch alternatief voor komt gaat die zeer goed verkocht worden. Ook de zakelijke markt heeft zo'n auto hard nodig weet ik uit ervaring.
Gewijzigd door auteur
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 6
Ja omdat die op benzine loopt met een rijbereik van wat, 700 km? En je hem in 3 minuten weer voltankt. Breng een Picanto uit met een WLTP van 250 km voor dezelfde prijs en die raak je aan de straatstenen niet kwijt. Elektrisch rijden is al lastig genoeg met 500-550 km rijbereik, laat staan als je dat nog eens door twee of meer deelt. Volstrekt kansloos.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 6
Had je al vaker gewezen Martijn... Op het feit dat de model 2 een 55kW/h accu krijgt.
Dat in combinatie met de kleinere koets en de efficiëntie van Tesla, zal maken dat deze A segmenter ook een range zal krijgen van +/-500km.......
Weet je nog? Staat in het laatste masterplan?
Reinaart
Reinaart
  • 5
Breng een Picanto uit met een WLTP van 250 km voor dezelfde prijs en die raak je aan de straatstenen niet kwijt.

Je weet absoluut niet waar je over praat. Sinds de VW e-Up niet meer geproduceerd wordt en de Renault Zoe uit productie is, is de enige elektrische auto in dit segment de Dacia Spring. Gemeentes, overheidsinstanties, thuiszorg- en kraamzorgorganisaties, deelautobedrijven etc. zitten te springen om een duurzaam elektrisch alternatief in die klasse. Noodgedwongen wordt er op dit moment vaak maar doorgereden met hetgeen ze nu hebben tot die auto's op de markt komen.
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 2
Dan noem je nog maar een hele kleine doelgroep die vooral een beetje korte ritjes maken in de regio. Daarvoor zijn dat soort auto's wel geschikt idd.
CONSPIRACY
CONSPIRACY
  • 3
@M. je wil er maar niet aan dat er s'morgens hele kuddes Picanto's, Peugeot 107 en Aygo's vanuit de bekende woonwijken duizenden kinderen naar school rijden, vervolgens boodschappen doen en mss nog een rondje IKEA koopjeshoek en dan uiteindelijk nog steeds maar 60Km gemiddeld per dag rijden. Dat is dus een enorm Grote Markt: de bekende tweede auto. Die moeten ook vervangen worden door een accubak en hoewel ze in de US vaak een maatje groter rijden ligt ook daar het potentieel voor t oprapen. Kortom Mr Musk weet dondersgoed waar ie de munten gaat halen.
Robert 69
Robert 69
  • 7
Bij Leaseplan al eens de Pikanto naast de e-C3 gezet qua leasekosten. Bij 4 jaren lease en 20d km/jaar was de Pikanto nog 2 a 3 tientjes goedkoper dan de e-C3. (voor benzine 2 euro gerekend en de 50cent voor één KWh-stroom. Als er straks 23c accijnsverhoging bij komt is de e-C3 goedkoper voor de thuiszorg, uitzendbureaus etc. Martijn Azijn l*lt maar wat...
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 0
begrijp oprecht niet dat die nooddruftige A segmenters dan geen tweedehands Tesla 3 kopen, staan op autosites inmiddels vanaf 18 mille, inclusief BTW!
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 1
Alle benzine auto's die ik heb gehad konden ook maar max 500km op een tank(Golf mk1, Nissan 350z, Opel Ampera). En mijn huidige EV 400km+ op een oplaad beurtje minimaal. Nooit problemen. Dat hele range argument ligt al lang in de prullenbak. Sommige proberen dit argument continu uit de prullenbak te halen. Maar hij hoort daar gewoon thuis.
Gewijzigd door auteur
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 0
Alle benzine auto's die ik heb gehad konden ook maar max 500km op een tank(Golf mk1, Nissan 350z, Opel Ampera). En mijn huidige EV 400km+ op een oplaad beurtje minimaal. Nooit problemen. Dat hele range argument ligt al lang in de prullenbak. Sommige proberen dit argument continu uit de prullenbak te halen. Maar hij hoort daar gewoon thuis.
Die auto’s die op benzine 500 km range halen. Die liggen of horen ook echt in de prullenbak.. m’n Golf 7 1,2 TSI rijdt bij 110-120 volle 1 op 20. 950 kilometer altijd op 50 litertjes. Zelfs Porsche 718 haalt bij beetje cruisen tussen 110 en 150 1 op 14-15. Op 64 liter tankje altijd 850 km.. leve de BEV. 1/3 van bereik van minimaal 850. Vanaf Eindhoven heet dat (vrijwel) zuid Frankrijk..
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 0
Dat ook en de meeste auto's die 1 op 20 doen op benzine hebben vaak een kleinere tank. Vaak 30 Liter, en niet 50 liter. De Golf 7 toevallig wel 50 liter. Dat is een UITZONDERING. Niet de regel helaas. Meeste benzine auto's die ik gereden heb doen gewoon rond de 500km op een tank. De diesel auto's doen het vaak beter.
Anoniem 1081360
Anoniem 1081360
  • 0
Mijn karige 208 benzine reed bijna 700km op een tank. Vind een EV fijner rijden (rij een 2024 E208), en ben qua laadhandelingen minder tijd kwijt dan ik aan tanken was, maar je moet wel realistisch blijven.
Gewijzigd door auteur
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ben eigenlijk vergeten hoe ver de laatste brandstofauto kwam op een tank. Het hele 'ik moet tanken' spelletje verdwijnt gewoon uit je systeem. Een keer per week een keer parkeren bij de lader, of als je op je bestemming toevallig een lader in de straat hebt, wat vrijwel overal het geval is in Nederland.
Gewijzigd door auteur
Winne
Winne
  • 0
Eén van de best verkochte auto's in Nederland is de Kia Picanto en die wordt echt niet altijd als 2e autootje gebruikt. Als daar een elektrisch alternatief voor komt gaat die zeer goed verkocht worden. Ook de zakelijke markt heeft zo'n auto hard nodig weet ik uit ervaring.

Een baron laat die zich niet rijden in een Rolls Royce met chauffeur in plaats van een Tesla???
Anoniem 1081360
Anoniem 1081360
  • 0
De Fiat 500e is qua formaat al een goed alternatief. Alleen nog wat prijzig op het moment, maar geef het 1-2 jaar en we zijn er.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 3
Nou, verman je dan maar wanneer er een B-segment FCEV komt. Daar pas je net met twee personen en een teckel in. Je zanikt om de aandacht. Mis je wat?
Een B-segment BEV rijdt in één keer dwars door Nederland, dus...
Gewijzigd door auteur
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 3
Dwars door Nederland is iets van 300 km. Dat ga je nooit redden zonder tussendoor te laden. En op de eindbestemming moet hij direct weer aan de life support.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 9
En wat is daar mis mee? Als ik 300 km rij, ga ik niet meteen na een half uur terug. Zoals ik zei: je zanikt.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 4
Het kan wel met een half uur snelladen, maar wat is het nut van snel heen en weer rijden over zo'n afstand? Het blijft gezanik.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 5
Dat kan prima Martijn. Ik zou zeggen, probeer het eens zelf in plaats van jezelf voordoen als BEV expert terwijl je zelf (tergend langzaam ladende) hybrides rijdt...
De Navi zal je dan automatisch even een 4 minuten stop laten doen bij een Supercharger. Die doet, wanneer je accu leeg is ongeveer 1600KM per uur bijladen.
(oftewel 250KW snel laden)
Dus kom je 100 KM tekort voor de terugtrip, dan heb je dat 'opgetopt' in 3,75 minuten. Afrekenen bij een kassa hoeft niet, je rijdt gewoon weg.
Reminder, de nieuwe kleine Tesla zal een bereik hebben van 500km en komt standaard (zoals elke Tesla) met warmtepomp, dus geen grote range hit in de winter.
Gewijzigd door auteur
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 0
Je moet ook weten als je al een tijd onderweg bent, die batterij op PERFECTE temperatuur is. En dus super goed gaat laden. Dus die lange stukken zijn een eitje.
L Baeke
L Baeke
  • 2
Even wat achtergrond info: de meeste compacte auto's gaan zelden tot nooit 300km ver in één keer rijden. Met een algemeen gemiddeld aantal kilometers per jaar van ruwweg 11,000 km per jaar en rekening houdend met heel wat auto's die veel kilometers afleggen, kan dat mathematisch gewoon niet. Maar er zullen natuurlijk altijd wel wat zeurpieten overblijven die zelfs die 1 of 2 keer per jaar te veel vinden dat ze wel zo ver rijden waarbij ze het handiger hadden gevonden gewoon te kunnen tanken en daarom dergelijke compacte EV een gehandicapte oude vinden die ze nooit willen kopen. Die zijn er maar dat is gelukkig maar een kleine minderheid. De meeste anderen zullen een goedkoper compacte EV graag zien komen, net als degene die te voet of met de fiets naast die compacte auto's wandelen of rijden.
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 1
Ik ben het volledig en totaal met u oneens geachte Baeke. Wij hebben 1 golf, 1 c1 en af en toe s een Porsche 718. En m’n dochter heeft ook n c1. Mijn vrouw gaat een keer per jaar richting zuid Frankrijk met c1 en tankt 1 keer in Frankrijk uiteraard na vertrek met volle tank Nederland. Dat geeft actieradius van 2 maal 725 is minimaal 1400 kilometer. Dan ben je oprecht vrijwel in Barcelona. M’n dochter woon-werkt 60 kilometer enkele reis das 120 per dag en 600 per week. Studeert er nog wat bij Erasmus dus zeg 800 km per week. Das goed 1 keer tanken geachte Baeke en nauwelijks afschrijven super lage TCO en nog lagere km prijs. De pompen van Baarle Nassau zijn dichterbij dan van Tilburg. 1 euro 68 maar liefst vandaag mai wat een geld. Das maar liefst 65 piek per week. Echt gruwelijk duur hoor…maar u veralgemeniseert net ff iets te veel voor velen is kleine en zuinige en goedkope ice met relatief veel range volstrekt alternatief loos..
Anoniem 1081360
Anoniem 1081360
  • 0
Weet je wat je dochter kan doen om te voorkomen dat ze elke week minstens 1 keer moet tanken? Op een enkele werkdag hier en daar 30 seconden extra pakken om de auto aan een laadpaal te hangen op de parkeerplaats bij haar werk. Dat is stukken beter dan speciaal naar een tankstation te moeten om te kunnen rijden. Dat is pas ellende.
Gewijzigd door auteur
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 0
En een A segment ice komt diep onder Parijs beste Zoef. Wij hebben als tweede auto Citroën c1 op 35 litertjes gewoon 725 kilometer.. ik zie geen enkele BEV van 12 mille en alla met wat inflatie vooruit 20 mille.. de helft halen..!?
En nee we gaan zeker niet meteen terug na 5 minuten tanken en bio break weer 725 km range en dan / daarna zijn we d’r allang. Met onderweg 1 keer bijvullen en wat afwatering..
Gewijzigd door auteur
L Baeke
L Baeke
  • 1
Voor slechts een beperkte doelgroep die een compacte EV zoekt, zal de range een probleem zijn. Voor de meeste huidige kopers van een compacte auto zal die range als meer dan voldoende aanvoelen. Maar dat jij niet tot die laatste groep behoort, dat heb je intussen meer dan duidelijk gemaakt. Niet nodig om dat bij elk artikel nog een 10-tal keer te komen herhalen. Maar het staat je uiteraard vrij dat wel te doen, dit AW forum is er voor iedereen.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 3
Baeke: Door vraaguitval is er meer dan voldoende ruimte om de kleine Tesla te produceren. Van de bestaande modellen staan er nog ongeveer 150.000 stuks op voorraad. Bij Musk wel “ eerst zien, dan geloven “.
Gewijzigd door auteur
DFC
DFC
  • 0
Ondertussen willen de Chinezen de nieuwe importtarieven voor zijn ?
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/chinese-e-autoreus-byd-bestormt-westerse-markt-met-nieuwe-fabrieken/10541390.html
De Chinese e-autobouwer BYD overweegt een tweede en derde fabriek in Europa te bouwen. Dat zei BYD-topvrouw Stella Li in Shenzhen aan enkele Europese media, waaronder De Tijd.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 6
Hoe kom jij aan die 150.000 stuks?
Misschien had je een typefout gemaakt, kan de beste overkomen Wouter
Nu weer terug naar de waarheid; dat zijn er nu 12.898. (oftewel nog geen 1 procent van de jaarlijkse productie)
Kan je overigens dagelijks bijhouden Wouter, ik zou zeggen bookmark het en als je een toename ziet, meld het hier dan gelijk even goed?
https://tesla-info.com/blog/inventory-stats-regional/Global
Gewijzigd door auteur
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 2
Op Tijd staat een artikel.

Als Tesla er niet in slaagt om in elk geval de productievolumes vol te houden, doemen snel problemen op. In het eerste kwartaal steeg het aantal onverkochte auto’s op de Tesla-parkings al met de helft tot 150.000 exemplaren. Uitgaande van een gemiddelde prijs van 50.000 dollar per auto is dat een kapitaalbeslag van 7,5 miljard dollar.

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/is-tesla-over-zijn-top/10541146.html
Frank 5909379
Frank 5909379
  • 1
En dan te bedenken dat ze deels de schuld geven aan de brand bij Grünheide. Nee, door deze brand zijn ze juist gered en is de voorraad auto’s niet nog absurder dan die nu al is.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 4
Ook voor jou Frank, kijk hier maar eens naar de echte cijfers:
https://tesla-info.com/blog/inventory-stats-regional/Global
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 4
Dat zit achter een paywall en is informatie van derden.
Daarbij ook nog eens een ongeloofwaardig rond getal.
Riekt naar onderbuik onderzoek.
Daarbij zeggen ze in dat artikel ook nog dat de model 2 in de koelkast staat.. Ze gissen maar wat en schrijven over geruchten voor wat clicks....
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 3
Maarten: Alleen in Q1 2024 hebben ze ongeveer 50.000 stuks meer geproduceerd dan geregistreerd. Daarnaast was dit het 7e kwartaal van de laatste 8 kwartalen dat Tesla meer produceerde dan het registreerde.150.000 stuks ( bron Tijd.be ) klinkt dus niet raar.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 2
Zolang je groeit in aantallen, en nu even de grijze cellen goed laten werken;
En je hebt altijd een vast x percentage (laat dit kwartje even vallen) van auto's dat onderweg is van de fabriek naar de klant, zal dat uitgedrukt in absolute aantallen, altijd stijgen.
Het is duidelijk dat jij dit nooit begrepen hebt en denkt dat je de getallen bij elkaar op kan tellen ofzo?
Ik hoop echt dat je even de moeite neemt dit te gaan snappen, zodat je eindelijk jezelf een keer open stelt nieuwe informatie tot je te nemen.
DFC
DFC
  • 2
Maarten, Tesla heeft steeds een +/- 50.000 in voorraad om snel te leveren. Als de verkoop dan even minder is en de productie op 450.000 is voorzien dan ben je er vlug. Een fait divers dat blijkbaar bij meerdere EV producente met dezelfde strategie een probleem is gezien de volle parkings. Enkel kruipt er extra veel werkkapitaal in . De Chinese brands zullen uiteindelijk deze voorraden ook met kortingen moeten wegwerken.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 0
Dat zegt je (met wederom weer mooi ronde getallen) maar dat zeggen de cijfers niet toch? Ik gooi hem er nog een derde keer in :
https://tesla-info.com/blog/inventory-stats-regional/Global
Wordt dagelijks geüpdatet per regio, per fabriek.
DFC
DFC
  • 0
Ik haal de info uit De Tijd die een samenwerkingsverband hebben met de FT en Wall Street J. vanuitgaande dat de info gecheckt is bericht ik dit. Niets om drukte over te maken, beetje jojo in verkoop heeft altijd een voorbeeld van een feit geweest. Het kan cynisch klinken, maar door het schrappen van 14 k werknemers kan Tesla per maand heel wat korting aanbieden!
BOB B
BOB B
  • 0
In de oorspronkelijke plannen van Musk moest die goedkope auto op een nieuwe, extreem geautomatiseerde lijn gebouwd worden. Niet dus. Tesla lijkt nu wat meer op klassieke autobouwers, die ook meerdere modellen op dezelfde lijn bouwen. Dat lees ik hier niet, spijtig.
P.S.: Nadeel van zo’n flexibele lijn is dat die meer mankracht vraagt.
Cybertruck
Cybertruck
  • 0
Niet doen beste Musk.
De huidige modellen zijn nog steeds cutting edge aan een heel scherpe prijs.
Een budget modelletje gaat afbreuk doen aan het imago.
Kijk niet naar de lagere klasse want die gaan toch nooit overschakelen naar een EV, blijf bij het huidige segment en mik hoger vanaf hier, niet lager.
Winne
Winne
  • 0
Een roestende zo gezegd roest vrije cybertruck met loskomend gaspedaal. Zeer leuk voor het imago.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 1
Even vraagje Winne, heb jij wel eens een Delorean in het echt gezien?(Zo niet ben je geen auto liefhebber..) En was die ook aan het roesten?
Klasgenoot van mij zijn vader had er ook zo'n één. Heb der heel veel gezien, geen spatje roest.
Gewijzigd door auteur
Arjen 5168075
Arjen 5168075
  • 0
"En was die ook aan het roesten?" Ja, als je dat nooit gezien hebt, ben je geen auto liefhebber.
"The documentation says: "To prevent damage to the exterior, immediately remove corrosive substances (such as grease, oil, bird droppings, tree resin, dead insects, tar spots, road salt, industrial fallout, etc.). Do not wait until Cybertruck is due for a complete wash. If necessary use denatured alcohol to remove tar spots and stubborn grease stains, then immediately wash the area with water and a mild, non-detergent soap to remove the alcohol.""
Conny 4871879
Conny 4871879
  • 6
Meneer Musk is de laatste tijd wel heel erg vaag en wispelturig. Mischien moet hij zich eens gaan focussen op 1 bedrijf in plaats van meerdere en zich wat rustiger houden met zijn opruiende politieke twitter-uitspraken. Door dit gedrag lopen klant weg of ze bedenken zich 2x voordat ze een Tesla aanschaffen.
PascalR
PascalR
  • 4
Volgens mij is het vooral de pers die dingen riep en wat vervolgens door dhr Musk zonder verdere onderbouwing werd afgedaan als incorrect. Nu volgt de onderbouwing en vindt je Meneer Musk wispelturig. Niet heel logisch.
Mijnheer de voorzitter
Mijnheer de voorzitter
  • 0
Dat doe jij dan duidelijk niet want daar worden wel meestal argumenten gegeven en niet gewoon wat zinnen uit context gerukt en in een kop gestoken die jij dan weer als pure waarheid verkondigt.
eTech
eTech
  • 3
Een Volvo EX30 en Renault 5 bewijzen dat er veel markt is voor dit soort auto’s. De orderboeken zullen bomvol zitten als hij uit komt. Ik verwacht wel een prijs van +- 32.000 en niet van 25.000.
Gewijzigd door auteur
flyer
flyer
  • 1
De EX30 kost rond de 45k, er worden nu weinig auto's verkocht onder de 30k. En die zijn er wel al. Zolang de auto's onder 30k een accu krijgen van 40kwh dan wordt het niks.
flyer
flyer
  • 1
Als je bij RDW data kijkt zie je dat de meest EX30 die verkocht worden een catalogusprijs hebben van 40k of meer. deze maand zitten we op gemiddeld 45k.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 0
Dat heeft te maken met het feit dat producenten eerst de duurdere versies en daarna de goedkopere versies in de markt zetten. Vrij logisch dus.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 5
Het gaat even wat minder goed bij Tesla, en gelijk slaat de paniek toe bij Elon M. : honderden banen schrappen, en sneller een goedkoper model introduceren. Hij is vooral bezig z'n eigen hachje te redden. Consumenten en werknemers spelen tweede viool bij hem.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 6
De consument kan juist wat hebben aan een kleinere Tesla. Dus hoezo tweede viool? Ik lees hier vooral erg gezochte 'aanklachten'. 🤨
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 4
Eens Chef. Zetel Tesla is door Musk van Delaware naar Texas verplaatst omdat hij in Delaware zijn bonus niet kan ophalen. Alles voor het eigen hagje.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 8
Stel je voor dat je bedrijf onder jouw leiding 8x de waarde van de volledige VW group is gegroeid en je in de tussentijd geen loon kreeg.
Je verloning bestond uit een bonus propositie die was gekoppeld aan de toename van marktwaarde. Na het toevoegen van 8x de waarde van de VW group, heb je het, om het voorzichtig uit te drukken, nogal goed gedaan.
Die bonus was dus ook nogal hoog uitgevallen.
Laat ik het zo zeggen; de VW group zou graag 50 miljard betalen aan welke CEO dan ook als die hun bedrijf een x8 aan waarde zou kunnen geven... Maar dat zit er niet in voor ze.
Nu is de bonus niet gecapped, maar gereduceerd tot 0.
Pure diefstal.
Gewijzigd door auteur
Reinaart
Reinaart
  • 6
Wat een onzin. Het is gewoon goed om kort op de bal te zitten en niet achterover te leunen met in de instelling van 'het zal wel goed komen'.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 1
Wie wil er nu werken voor een werkgever, die je op straat zet, bij de eerste de beste tegenslag? En wat als de verkopen weer aantrekken? Dan worden de levertijden langer, door gebrek aan personeel.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 8
Je suggereert dat Tesla hierin uniek is, wat natuurlijk niet zo is.
VW:
https://electrek.co/2023/12/07/thousands-to-lose-their-jobs-as-vw-slashes-11-billion-in-costs/
BMW:
https://nltimes.nl/2024/01/17/vdl-nedcar-cutting-2000-employees-today-bmwmini-production-nears-end
Mercedes:
https://www.bnnbloomberg.ca/mercedes-benz-parent-plans-thousands-of-job-cuts-1.1355145
Toyota:
https://www.wardsauto.com/toyota-could-downsize-us-temporary-work-force-exec
Ford:
https://www.wsws.org/en/articles/2024/01/20/layo-j20.html
Stellantis:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chrysler-parent-stellantis-laying-off-about-400-us-workers-2024-03-22
Gewijzigd door auteur
RobSmith
RobSmith
  • 2
Hoeveel werkgevers in Nederland geven vandaag de dag nog een vast contract voor onbepaalde tijd?
Uitzendbureaus floreren als nooit tevoren.
Jongeren kunnen geen huis kopen omdat ze alleen maar "losse baantjes" krijgen.
En dan een Amerikaan verwijten dat hij doet wat ze daar altijd al deden, slaat helemaal nergens op.
Niet dat ik dat soort gedrag nu op prijs stel of ondersteun, maar het gaat hier in Nederland intussen geen haar beter.
LanderV
LanderV
  • 6
Welkom in de Automotive wereld. Ik ben opgegroeid in Gent, daar waar de Volvo fabriek staat. En daar was het ook vaak zo dat in goede tijden er duizenden mensen extra aan het werk waren en de maand erop deze allemaal afgedankt werden. Om een paar maand daarna terug volk bij te zoeken.
Ook vergeten dat niet alleen Tesla dit doet? Sluitingen van fabrieken en afdanken van personeel is van alle tijden. Zie daarvoor in België alleen al naar Ford Genk, Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen enz...
Mijnheer de voorzitter
Mijnheer de voorzitter
  • 0
Wat een idiote reactie. De laatste 2 jaar, wat is er in de tech sector gebeurd? De grootste en meest rijke bedrijven op deze planeet gooien sloten mensen buiten.
Ook zeker omdat het slecht gaat….welkom in de US. Daar staat dan ook wel tegenover dat de werkvoorwaarden een pak beter zijn dan op een ander.
John R
John R
  • 5
Volgens mij is ie gewoon zijn beurskoers omhoog aan het praten, zo lekker gaat dat niet namelijk.
JL86
JL86
  • 9
Zoals jij de laatste weken meerdere keren hebt aangegeven met je propaganda, heb ik de afterhours na de earnings call in de gaten gehouden.
.
After hours na de earnings call +13%
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 2
Van 407 naar 163 dollar is nog een aanzienlijke stap terug JL. ik vermoed dat dit plusje een oprisping is ( mening ).
Just JoeKing
Just JoeKing
  • 5
Niemand, maar dan ook echt helemaal niemand, is geïnteresseerd in jouw 'mening'. Jij hebt overal een mening over, die in zo goed als alle gevallen slaat als een l*l op een drumstel. Oh, en ga je gang, rapporteer me maar weer, ouwe rapporteerkoning. Dat is ongeveer het enige waar je wél goed in bent.
JL86
JL86
  • 4
Ach de helft van mijn reacties verdwijnen tegenwoordig ook als sneeuw voor de zon. Schijnbaar heeft AW er baat bij zo’n Chinese trollenfabriek toegang tot het platform te verschaffen. Volvo is dan ook een van de weinige merken die advertorials op het platform plaatst 1 + 1 = 2. Wouter werkt voor het Chinese Volvo.
Just JoeKing
Just JoeKing
  • 2
Nee dat denk ik niet. Wouter is niet de pienterste en haat Tesla met heel zijn hart. Dus roept hij al vele jaren dat Tesla nu echt bijna failliet gaat. Dankzij de gewapend betonnen plaat voor zijn kop blijft hij dat volhouden. En Autoweek blijft hem zijn onzin laten plaatsen vanwege de vele reacties en dus clicks die dat oplevert.
LanderV
LanderV
  • 7
YTD kan je niet kijken naar daling of stijging. YTD is een vast punt. (Datum van vandaag). Je kan de YTD wel vergelijken met een punt uit de geschiedenis.
.
BVB:
Sinds 2010 van +-1.30$ naar YTD (24-4-2024) +-144$.
.
ION
ION
  • 7
Volvo z'n cherry picking, in een Tesla topic. Classic. Even kijken wel negatief cijfer hem het best vervalt. Die benoemen. Zoom dan gelijk verder uit: Tesla, 822% in 5 jaar. Deal with it Ik heb iig weer een paar aandelen bijgekocht. Hoeveel aandelen Geely heb jij eigenlijk?
DFC
DFC
  • 0
Moet je Apple eens bekijken, ben er vaste klant sinds 1995 !
vuurvlieg
vuurvlieg
  • 2
De marges staan onder druk vanwege de prijsverlagingen. Het ontwikkelen van een nieuw model is uitermate prijzig. Ik zou het knap vinden als Tesla dat voor elkaar krijgt voor rond de $25K.
Carpe
Carpe
  • 0
Ik ben benieuwd hoe ze de ontwikkeling van deze auto gaan versnellen.
Jean Kloodt
Jean Kloodt
  • 3
De werkweek van 60 uur verhogen naar 80-90 uur, minder testen...
Het 1ste jaar kun je beter geen Tesla Model 2 kopen.
Gewijzigd door auteur
Carpe
Carpe
  • 0
Dat is bij elke Tesla al het geval 😭. De eerste model X-en, Cybertrucks en 3-tjes waren echt slecht afgewerkt.
JL86
JL86
  • 2
@Carpe, Tesla doet het inmiddels beter dan jouw geliefde merkje.
.
https://www.consumerreports.org/cars/car-maintenance/the-cost-of-car-ownership-a1854979198/
Anoniem
Anoniem
  • 1
Het gebeurt ook niet dagelijks dat je een autofabrikant vanaf de grond af opbouwt die na 10 jaar een paar miljoen auto’s per jaar verkoopt.
.
Dus de eerste series zullen best wel wat ‘leerpunten’ hebben gehad.
Conny 4871879
Conny 4871879
  • 2
Musk heeft alleen gezegd dat ze met goedkopere modellen komen, maar heeft geen woord gezegd over model 2.. Het kunnen dus ook goedkopere versies van de 3 zijn.
Barri
Barri
  • 2
Als Tesla dit model gaat gebruiken om in India voet aan de grond te krijgen, want ik begreep dat men dat wil, dan zal ie max 4 meter lang zijn.
Koppakking
Koppakking
  • 1
Behoorlijk interessant. De particuliere markt gaat aangesproken worden met zo'n model. Maar onder de 30K zie ik het niet gebeuren.
BMW 007
BMW 007
  • 1
Ze kunnen anders ook eens gaan beginnen met het bouwen van de Tesla Roadster.
Frank 5909379
Frank 5909379
  • 2
Hahaha, ook weer zo’n leugen gebleken. Ze kunnen die man ook eens gaan vervolgen wegens het structureel belazeren van de markt. Maar kennelijk mag dat allemaal in dat land.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 11
Ik zou me meer druk maken om Trump. Straks is die dwaas nog president ook. Hij kan zelfs vanuit de gevangenis regeren. Dan is hij echt de MAGA martelaar. Daar kan Musk niet aan tippen. Musk doet aan luchtfietserij maar realiseert ook dingen. Trump sloopt alles om zich heen...
M ED
M ED
  • 0
Daarmee was het eerste kwartaal van 2024 leveringstechnisch het slechtste kwartaal van Tesla sinds het derde kwartaal van 2023....
Er zat maw 1 beter kwartaal tussen?
JL86
JL86
  • 6
After hours na de earnings call +13%
.
Daar moesten we allen op letten, werd ons wekenlang medegedeeld. Dussss.....
Gewijzigd door auteur
Sjors999
Sjors999
  • 3
Waarom 407 en niet 148? dat was de koers een jaar geleden. Zoals altijd ben je aan het cherry picking.
Carpe
Carpe
  • 3
Financieel gaat het nu niet zo lekker. De Cybertruck is nog geen money maker. Musk gaat dan in de "veel beloven" stand om het positieve sentiment weer terug te krijgen.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 4
Financieel gaat het nu niet zo lekker.

Dik een miljard bijschrijven in Q1 aan nettowinst is "niet zo lekker"?
We zullen zien wat de rest voor elkaar heeft gekregen in Q1 wanneer zij hun boeken over Q1 hebben kunnen sluiten.
Carpe
Carpe
  • 2
Het is maar hoe je het bekijkt. Tesla's Q1 profit down 48%, revenue drops 9%
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 8
Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt.
45% gemiddelde jaargroei over de laatste 10 jaar, oftewel, niet helemaal exponentieel maar zeker veel snellere groei dan lineair.
https://www.statista.com/statistics/272120/revenue-of-tesla/
Waar de rest marginaal groeit of zelfs krimpt.
Het is als een sprint tussen wat dorpskampioenen uit Lutjebroek tegen Hussein Bolt die een keer een slechte(re) dag heeft maar uiteraard alsnog wint.
Gaan we dan praten over de slechte dag van Hussein Bolt?
Carpe
Carpe
  • 1
Tenzij je weet dat Bolt een paar concurrenten er bij gekregen heeft een wat verkeerde investeringen gedaan heeft.
.
Ik merk alleen maar op dat Musk voorspelbaar is in zijn uitspraken.
Optimus Prime
Optimus Prime
  • 1
verkeerde investeringen

Je bedoeld FSD?
Wat zal er straks in jouw hoofd om gaan wanneer dit wel gaat werken Carpe?
Want dat gaat komen.. En dan?
Want de volgende stap is dat andere fabrikanten het in licentie gaan nemen, Ford waarschijnlijk als eerste, aangezien Jim Farley bewezen heeft dat ie snapt dat je met de winnaar mee moet bewegen. Zo was Ford de eerste die aankondigde dat hun toekomstige modellen kunnen laden op het supercharger netwerk. De rest volgde toen al snel.
Carpe
Carpe
  • 0
Cybertruck en de aankomende roadster zijn in mijn ogen niet de slimste ontwikkelingen van Tesla.
.
Automatisch rijden juist wel. Al is FSD voor consumenten in Europa tot op heden van beperkte toegevoegde waarde.
.
Volgens mij is het geen groot geheim dat Tesla het nu financieel gezien zwaar heeft.
Gewijzigd door auteur
Fully Charged
Fully Charged
  • 4
Dagkoersen zijn niet zo interessant in automotive land.
Het is een wereldmarkt met plus/min schommelingen per land/regio.
Daarnaast is Tesla nog steeds de grootste EV-bouwer ter wereld die ook nog een behoorlijke winstmarge per geproduceerde EV realiseert.
Tel daarbij op de state-of-the-art software, motoren, functionaliteit, enorme voorsprong qua (semi-)autonoom rijden (FSD), dan weet je dat er nog veel in het vat zit.
Ronald 3813717
Ronald 3813717
  • 1
De massa zit niet te wachten op een X, Cybertruck en Robottaxi, wel op een betaalbare 5 deurs hatchback auto
Tommy82
Tommy82
  • 3
Tesla wordt ingehaald op technisch vlak door Nio (900V) en de Koreanen (800V) en qua prijs onderboden door Stellantis.
Plus dat de EV markt als geheel krimpt. Wie wilde heeft al en de rest van de mensen zit niet te wachten op laadstress.
Om relevant te blijven, zal Tesla moeten innoveren en ook mee moeten met de 25k klasse.
Laden binnen 5 minuten, dus snel genoeg dat mensen achter elkaar aan kunnen als bij een benzinepomp, is de oplossing voor laadstress, want dan hoeven mensen zonder eigen oprit niet op een laadplek te parkeren.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Er is geen laadstress voor mensen zonder oprit. Bovendien rijdt het grootste deel van de BEV’s in Nederland rond in de randstad terwijl de 40% van de huizen mét oprit in het oosten en noorden van het land staan.
carfreak75
carfreak75
  • 0
met 400 volt technologie laad de tesla nog altijd sneller dan de meeste andere EV's en ook 800V is geen garantie voor sneller laden. Dat zie je ook bij Kia en Hyundai. Laden in 5 minuten is ook echt niet nodig laadstress is er al een tijd niet meer.
Barry Kool
Barry Kool
  • 2
Het loopt allemaal heel hard in EV wereld! Sowieso lijkt het wel of techniek steeds sneller gaat... even ademhalen en je bent ingehaald
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 3
Wat fijn dat de Model 2 eerder komt. Dit zijn het soort auto’s die we nodig hebben voor de transitie en minder afhankelijk te worden van olieproducerende landen.
jonaccord
jonaccord
  • 1
Tesla is still promising an ‘affordable EV,’ but it will not be as low-priced as once hoped

KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 1
Tsja, nu inderdaad niet zo goedkoop als de ambitie, maar wel een stuk goedkoper dan wat ze nu aanbieden.
Mirage
Mirage
  • 0
Leuk artikel met de woorden: Het lijkt erop. Mogelijk. Over 1 jaar misschien.
Hooked2U
Hooked2U
  • 0
Als ik op Omroep Brabant lees dat een bergingsbedrijf paar keer per week z'n dompelbad moet inzetten omdat er weer een elektrische wagen in brand staat vraag ik me af of er wel een instantie is die controleert of laadpalen aan huis wel goed gecontroleerd / geïnstalleerd zijn. Een zorgwekkende situatie als EV de toekomst is.
Michel 1090385
Michel 1090385
  • 3
Behalve dat je opmerking over thuisinstallaties niet de EV in brand kan krijgen, zou ik ook graag een linkje willen zien over die bergingsbedrijf. Zeker met onderstaand artikel (zie link) in het achterhoofd. Dan kan je beter gauw alle BRANDstof auto's vervangen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ev-veel-brandveiliger-dan-andere-autos/
Hooked2U
Hooked2U
  • 2
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4455852/uitgebrande-elektrische-auto-staat-nog-wel-even-in-dompelcontainer
Je had het zelf ook kunnen vinden Michel maar hier de link.
phil
phil
  • 2
Prima idee, een Model 2 van de grootte van een Megane of zo. Nou maar hopen dat het niet een afgechopte Model 3 wordt, want de Tesla styling is zoooo boring.
George 2903326
George 2903326
  • 1
Het begint er in totaliteit uit te zien dat Tesla in autoland ook maar een merk is van zovelen. Het wordt hoog gehouden door een groep volgelingen, waar van ik mij afvraag of ze het wel zien / door hebben? Zo niet (Tesla) dan gaan ze voor in de rij van eendaags vliegen zeker op de lange duur. Als je, je prijs en keuze in vervolg modellen niet hoog kunt houden, dan wordt het met dit paniek gedrag bevestigd.
Kroen 5468430
Kroen 5468430
  • 0
Het valt mij op en tegen dat er nog geen artikel op AW is geplaatst over de lage winstcijfers van Tesla :
https://www.ad.nl/economie/winst-omzet-verkoopcijfers-ontslagen-alles-bij-tesla-in-mineur-en-toch-wil-musk-zijn-miljardenbonus~a1489063/?cb=7c49e7f3-dc6e-41d2-ab5e-e234016438e5&auth_rd=1?cb=1b393985-5002-4d64-81a7-66b7450c0f79&auth_rd=1
Sjors999
Sjors999
  • 2
Je bedoelt de winstcijfers die lager zijn dan het record trimester 2023? Winst is trouwens nog steeds winst. Bij Ford bijvoorbeeld verliezen ze 35.000 per verkocht Mustang E.. Dat is veel serieuzer.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 2
Het lagere winstcijfer is ongeveer zelfde als winstcijfer van Toyota, terwijl Toyota hiervoor circa 5x zoveel auto’s moet verkopen… Dus valt wel mee die daling
Kroen 5468430
Kroen 5468430
  • 1
Waarom de vergelijking met Toyota maken? Die boert tenminste wel goed itt Tesla, zie: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/toyota-boert-meer-dan-goed-in-europa/. Wel leuk om te zien dat het jullie pijn doet als ik iets aankaart wat AW blijkbaar niet wil aankaarten.
Conny 4871879
Conny 4871879
  • 2
Musk roept dan wel dat het goedkopere model in 2025 komt, maar na de introductie zal het wel weer vele maanden duren voordat je er echt een kan kopen laat staan in rijden. Tot op heden heb ik nog geen spionagefoto's van een kleiner model op de weg gezien en dat zou je als de introductie in 2025 is toch wel verwachten...
pekkie v
pekkie v
  • 1
Als hij 4.3m lang is , 450km radius heeft , awd en dit jaar nog komt mag ie van mij zelfs 35k kosten . Dan bestel ik hem vanaf ik de kans krijg . uitzicht interesseert mij eigenlijk niet zo . als ie fijn rijd is veel belangrijker
MLB Evo
MLB Evo
  • 1
Ze worden toch elke dag al goedkoper, dus de 25.000 euro Tesla is binnenkort gewoon de Tesla 3.
Prima instappertje voor dat geld. 👍
Frank70
Frank70
  • 3
Ik weet niet helemaal hoe ik dit nieuws moet duiden. Eerst is er sprake van dat ze de Model 2 helemaal cancellen, maar de beurskoers en analisten reageren daar (terecht) nogal negatief op, en nu komt ie ineens zogenaamd versneld al volgend jaar. Volgend jaar : jaja eerst zien dan geloven. Volgend jaar in Elon Musk taal betekent volgens mij dus gewoon 2027 - 2028........
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
Eens Frank. Tussen roepen van Musk en serieproductie zit doorgaans minimaal 4 jaar. Google voor de grap ff op Tesla en autonoom rijden.
Sjors999
Sjors999
  • 2
Tesla/Musk heeft nooit gezegd dat de 2 niet zou komen, dat was een "bericht" van Reuters wat meteen werd ontkend. De 2 was al gepland voor 2025. Dus wat is je punt?
Mirage
Mirage
  • 1
Tesla boys roeptoeteren teveel over géén marketing / reclame. Dat is misvatting.
Tesla rijder krijgt €500,- bij nieuwe klant aanbrengen. Nieuwe klant ook €500,-Is vooraf al dik betaald. Op Twitter X enorm veel propaganda desnoods koersen beïnvloeden. (strafbaar). Maar Tesla geen reclame/marketing. Ammehoela. Draait op volle toeren.
Sjors999
Sjors999
  • 2
Tja, je moet je toch ergens over kunnen ergeren. 500 euro bij aanbrengen nieuwe klant, ben benieuwd hoe je dat doet via de Tesla website.
Mirage
Mirage
  • 0
Erger me nooit. Linkje gebruiken is kassa, feit. Vraag Juul e/a maar ff.
Jouw éénzijdige fanboy tunnelvisie zit open geest in de weg?
Niet fantaseren of dingen erbij verzinnen.
Mirage
Mirage
  • 0
Neen erger me niet. Vraag Juul (of andere Tesla rijder). Dan je mening bijstellen want feiten. Geen dingen erbij verzinnen.
Frank70
Frank70
  • 0
Fanboy tunnelvisie… tja je ergert je niet zie ik.
Nou Sjors999 ik zie bij jou toch ook wel wat symptoompjes van 'fanboy tunnelvisie', dus hij heeft niet helemaal ongelijk
Robert 3574468
Robert 3574468
  • 0
In het eerste kwartaal van 2024 heeft Tesla 45.000 auto's minder verkocht dan in Q1 van 2023. Enerzijds door de concurrentie uit China, anderzijds omdat de hogere segmenten die Tesla bedient beginnen te verzadigen. De meeste rijders in die segmenten zijn leaserijders of mensen met een ruime beurs. Het merendeel van de mensen die een auto zelf kopen, kopen toch in een segment met een lagere aanschafprijs.
Sjors999
Sjors999
  • 0
De meest verkocht Tesla’s zijn de 3 en de Y, en die zitten helemaal niet in het hogere segment.
Sjors999
Sjors999
  • 0
A en B segment zijn niet de meest verkochte segmenten ( op wereld niveau) en ook niet de meest lucratieve segmenten voor auto makers. Of je leased of koopt maakt voor fabrikant weinig uit, maar de dealers verdienen meer aan een lease dan aan een verkoop. Om je een voorbeeld te geven, op een Ford Puma verdient een ford dealer per verkoop zo’n 150 euro ( waar ik woon) maar aan een lease of ander financieel plan, liefst met verzekering erbij, verdienen ze 150 euro per jaar per auto, voor de duur van die lease.
Gewijzigd door auteur
R 1748770
R 1748770
  • 0
Mooi!!
Misschien begrijpt Tesla beter dan anderen dat er ook nog mensen zijn die gewoon een vooral betaalbare en praktische e-auto willen zonder al te veel toeters en bellen. VW krijgt dat uiteindelijk ook door met de geplande ID 2.
Wat je ook van Tesla vindt, aan hen danken we de doorbraak van de e-auto en die zijn de toekomst.
Stelvio Q4
Stelvio Q4
  • 1
Ik denk dat de kleine Tesla te laat komt, zeker als je kijkt naar wat er allemaal aan zit te komen, Renault 5, C3, Alfa Romeo Junior, alle compacte Chinese BEVs etcetera.
Als ze kwa modellen lijn ook nog eens op dezelfde voet verder gaan zie ik het heel somber in.
carfreak75
carfreak75
  • 0
ligt eraan waar ze mee komen. als je kijkt naar de huidige tesla's dan zijn er weinig merken die in de buurtkomen van de efficiëntie, vermogen, ruimte e.d. Kijk naar de door jouw genoemde producten, die zijn niet veel goedkoper of soms duurder dan een model 3! ik denk eerder dat die merken goed naar hun prijzen moeten gaan kijken.
BOB B
BOB B
  • 0
In de Belgische krant De Standaard:"medio volgend jaar zou een goedkope Tesla van de band moeten rollen. De autobouwer wijzigt wel zijn plannen. Initieel wilde Tesla de wagen op nieuwe productielijnen bouwen die revolutionair anders in elkaar steken. Daarvan ziet Tesla voorlopig af. Het zal de Model 2 op de bestaande lijnen bouwen."
en:
"Op die manier lijkt Tesla weer wat meer op klassieke autobouwers, die ook meerdere modellen op dezelfde lijn bouwen. Nadeel van zo’n flexibele lijn is dat die meer mankracht vraagt. In de oorspronkelijke plannen van Musk moest die goedkope auto op een nieuwe, extreem geautomatiseerde lijn gebouwd worden."