
Goedkopere Tesla komt eerder dan verwacht
Model 2 in aantocht?
De Tesla Model 3 is niet lang meer het instapmodel. Tesla heeft plannen om met een betaalbaardere EV te komen die een stap onder de Model 3 wordt gepositioneerd. Die goedkopere Tesla moet al in de eerste helft van volgend jaar op de markt komen.
Tesla-topman Elon Musk bekend maakte in maart dat Tesla volgend jaar met een goedkoper model komt. Die goedkopere Tesla - die we voor het gemak maar even Model 2 noemen - moet in de Verenigde Staten een vanafprijs van zo'n 25.000 dollar krijgen. Het lijkt erop dat hij nu eerder komt dan aanvankelijk gepland.
Volgens Tesla haalt het de introductiemomenten van 'nieuwe modellen' naar voren. Het zou onder meer gaan om lager gepositioneerde EV's. Deze nieuwkomers worden volgens Tesla opgebouwd uit zowel nieuwe als bestaande hardware en kunnen op dezelfde productielijnen in elkaar worden geschroefd als de huidige modellen. De eerste nieuwkomer zou in de tweede helft van 2025 in productie gaan, maar ook dat haalt Tesla naar voren. Het lijkt er op dat ook de goedkopere 'Model 2' eerder komt. In augustus - als Tesla zijn Robotaxi presenteert - geeft het meer informatie vrij over de komst van de instap-Tesla.
De haast die Tesla maakt lijkt verband te houden met de ingezakte leveringen. In het eerste kwartaal van dit jaar leverde Tesla wereldwijd 386.810 auto's af. Dat is 8,5 procent minder dan in diezelfde periode vorig jaar. Daarmee was het eerste kwartaal van 2024 wat betreft afleveringen het slechtste kwartaal sinds Q3 van 2023.
PRIVATE LEASE Tesla
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model S 100D | Alcantara hemel | Enhanced Autopilot
- 2018
- 204.770 km
Lees ook
Tesla levert Model Y zonder bestuurder bij klant aan huis
‘Elon Musk ontslaat Tesla-topmanager en vertrouweling’
Tesla Model S en Model X niet meer nieuw te bestellen
Tesla en Volvo verkopen in Europa veel minder auto's
Tesla Robotaxi: zelfrijdende Model Y overtreedt verkeersregels
Lezersreacties (233)
Reageren



Doet ook marginaal aan marketing.




wel heel vreemd waarom Autoweek maar ook andere media een compleet overdreven veel aandacht aan dit merk besteden
Vreemd als je niet begrijpt hoe het werkt...
Een artikel over de laatste Kia Pikanto levert x clicks op.
Op een artikel van Tesla gaat discussie komen, mensen raken "engaged", gaan in de commentaren sectie los in discussies, refreshen de pagina 10x om de antwoorden te checken en zelf weer te antwoorden. Effect ? 10 keer zoveel advertentie exposure, 10x meer omzet dan het artikel over de Kia Pikanto.
Jij bent het product voor sites als deze. Dus natuurlijk schrijven ze graag over elk wissewasje over Tesla.
Snapt u?


.
Tesla Q1 marge …. 5,5% 😱
(take it away WoutVLVX)









Genoeg andere artikels op AW, het staat je vrij de Tesla gerelateerde artikels te negeren, toch? Laat de AW redactie maar gewoon haar werk doen, doet ze heel goed, vind ik.
Zeker heel goed.
Vooral als het gaat om zoveel mogelijk reacties per dag te ontvangen.
EV vraag vlakt af - EV vraag neemt toe....prijzen stijgen- prijzen dalen...enz .
Mooi man.

Het is net als het weerbericht: ene dag meer zon dan de andere dag, geen regen of meer regen...


Volgens mij zijn dat de toekomstige Tesla rijders die het nu nog niet durven toe te geven. Cognitieve Dissonantie. "Ik wil het wel, maar het kan nog niet dus is het stom".





Over smaak valt niet te twisten. Maar lelijk zijn ze en visueel gedateerd ook meer en meer.
Spreek jezelf tegen in 2 zinnen...

Over smaak valt niet te twisten. Maar lelijk zijn ze en visueel gedateerd ook meer en meer.
Spreek jezelf tegen in 2 zinnen...
u is echt geen taalvirtuoos. De paradox zit in het woord "maar".. "Beauty is in the eye of the beholder". Vrij vertaald.. "van mij mag u m mooi vinden" MAAR ik vind dat bepaald niet...!


Vraag
Wat is juist: u bent of u is?
Antwoord
Correct is u bent. U is wordt door veel mensen als verouderd beschouwd.
...
.
Dan had je moeten schrijven:
Over smaak valt niet te twisten. Maar ik vind ze wel lelijk en...
Want door je gebruik van "zijn" maak je er een algemeen feit van.


Zo was het hier in de bekende pool "Tesla bashers" als waarheid aangenomen dat de goedkope model 2 er niet gaat komen (want dat willen ze geloven), ondanks de head of design anders beweerde en ondanks dat de CEO van dat bedrijf anders beweerde.
Erg moe wordt je daarvan ja.
Erg moe wordt je dan ook van mensen die op te pas en te onpas roepen dat het aandeel gezakt is... Maar die hoor je vervolgens nooit als het aandeel weer stijgt, want dat vinden ze niet interessant.
Erg moe wordt je daarvan ja.

Worden ze beter geïnformeerd schat ik zo.
En nu weer gewoon gezellig verder over auto's :-)














.
Daarnaast zet ik nog altijd vraagtekens of zo'n goedkoop model een goede keuze is, de marges zijn erg klein en dat is de reden waarom andere autofabrikanten zich er niet aan wagen. In mijn ogen is de goedkope Tesla de tweedehands leaseknaller die je nu al kan op pikken voor iets boven de 20k.

In sommige staten kan je met subsidie al een Tesla scoren voor 30k. Dus dan is de stap naar een 3 over een 2 (?) klein.
Na de 7,5K tax return ja... Die is ook van toepassing op een goedkoper model, die dan voor +/- 20K te koop zal zijn na de tax return. Die gaat het HEEL erg goed doen.

De goedkope auto is gekoppeld aan robottaxi.
Wat volgens ons het meest van belang is van de call van Tesla is dat CEO Elon Musk een koppeling lijkt te maken tussen het produceren van goedkopere modellen en het idee achter de robottaxidienst. Er was eerder vrees dat het idee van goedkopere modellen in de prullenbak zou belanden, maar Musk lijkt nu te zeggen dat goedkopere modellen nodig zijn om een massa auto's op de weg te krijgen die autonoom kunnen rijden.
Het komt er dan uiteindelijk op neer dat mensen ofwel een auto zelf kunnen kopen ofwel een auto kunnen huren. Bezit je een Tesla dan kun je hem ook uitlenen via de dienst van Tesla zodat je auto ook gebruikt wordt als je hem zelf niet gebruikt.

Toyota en Kia/Hyundai hebben blijkbaar hun productie apparaat beter in orde, waardoor ze er wél brood in zien.
Daarbij stapt ook de koper van een "kleintje" later wellicht nog eens in een grotere.
En als merk en dealer je goed bevallen, kon dat wel eens doorwerken.
Dat is "vooruitzien" en investeren in de toekomst voor merken die dat wel durven.
Maar ook qua merkbeleving en dealers het waarmaken.
Misschien denkt Tesla daarmee ook door naar de toekomst :-)


Heb 2 toyota's gehad, elk voor een relatief korte tijd (5-8 maanden) en moet zeggen dat het niet mijn ding was. Enige dat ik er goed aan vond was het veercomfort. Maar al het andere was gewoon niet zo indrukwekkend.

Maar daar kom je na 5 of 8 maanden niet achter.
En af een toe voor een paar maanden riekt wel naar lease.





“ Moordende concurrentie uit China, een haperende Cybertruck en tegenvallende verkopen. Het zit de Amerikaanse automaker Tesla niet mee. Het bedrijf van Elon Musk kampt met tegenvallende resultaten. De omzet daalt in het eerste kwartaal en de nettowinst keldert met 55 procent “ ( bron RTL Z ).

De omzet daalt in het eerste kwartaal en de nettowinst keldert met 55 procent “ ( bron RTL Z ).
De winst was inderdaad 55% lager, alsnog schrijven ze weer 1,1 miljard aan netto winst bij op de al bestaande warchest van 29 miljard. Ze zitten er warmpjes bij.
Moet jij trouwens niet iets roepen over het aandeel? Hoe staat het voorbeurs??

(... ) Ze zitten er warmpjes bij.Inderdaad een boel poeha weer. Aandeel staat nu op +10%.
Moet jij trouwens niet iets roepen over het aandeel? Hoe staat het voorbeurs??

Is die concurrentie wel zo moordend als er word geschreven, wellicht alleen in China zelf, en is toch ook meer dan logisch. Die industrie liep daar jaren achter….


Gisteravond de Q1 Earnings Call gevolgd en had het gevoel een Earnings Call van 5 jaar geleden te volgen.
Opvallend was de afwezigheid van bravoure bij Musk. Bij andere calls, draafde hij nogal door. Dit keer bleef het bij een ‘Terminator’-vergelijking bij Optimus (de robot) om het belang van AI te onderstrepen en een vergezicht van 100 mln. ‘connected’ Tesla’s, welke dan een gigantisch neuraal netwerk vormen.
Opvallend;
- het project van de goedkope ev, is niet meer. Reuters had dus gelijk. Voorlopig geen Unibody. Ontwikkeling van nieuwe en goedkopere (niet persé 25 dzd.) loopt via bestaande technieken en productielijnen. Vernieuwing wil men wel versnellen en de ervaringen met het project daarin meenemen.
- De Robotaxi (Cybercab) is een concept en geen product. Tesla wil zelf een vloot ‘Cybercabs’ beheren, waaraan Tesla bezitters hun EV kunnen toevoegen.
- toekomst is AI en autonoom rijden.


had het gevoel een Earnings Call van 5 jaar geleden te volgen.Ik vind dat positief, wat meer realisme, focus op produceerbare en verkoopbare auto's. Met de technieken van nu (productie en auto), staan ze nog steeds vooraan. De volgende stap over een paar jaar. En ook dan loop je nog steeds (en meer dan genoeg) voorop. De westerse concurrent gaat alleen maar nóg langzamer.







Dat in combinatie met de kleinere koets en de efficiëntie van Tesla, zal maken dat deze A segmenter ook een range zal krijgen van +/-500km.......
Weet je nog? Staat in het laatste masterplan?

Breng een Picanto uit met een WLTP van 250 km voor dezelfde prijs en die raak je aan de straatstenen niet kwijt.
Je weet absoluut niet waar je over praat. Sinds de VW e-Up niet meer geproduceerd wordt en de Renault Zoe uit productie is, is de enige elektrische auto in dit segment de Dacia Spring. Gemeentes, overheidsinstanties, thuiszorg- en kraamzorgorganisaties, deelautobedrijven etc. zitten te springen om een duurzaam elektrisch alternatief in die klasse. Noodgedwongen wordt er op dit moment vaak maar doorgereden met hetgeen ze nu hebben tot die auto's op de markt komen.







Alle benzine auto's die ik heb gehad konden ook maar max 500km op een tank(Golf mk1, Nissan 350z, Opel Ampera). En mijn huidige EV 400km+ op een oplaad beurtje minimaal. Nooit problemen. Dat hele range argument ligt al lang in de prullenbak. Sommige proberen dit argument continu uit de prullenbak te halen. Maar hij hoort daar gewoon thuis.Die auto’s die op benzine 500 km range halen. Die liggen of horen ook echt in de prullenbak.. m’n Golf 7 1,2 TSI rijdt bij 110-120 volle 1 op 20. 950 kilometer altijd op 50 litertjes. Zelfs Porsche 718 haalt bij beetje cruisen tussen 110 en 150 1 op 14-15. Op 64 liter tankje altijd 850 km.. leve de BEV. 1/3 van bereik van minimaal 850. Vanaf Eindhoven heet dat (vrijwel) zuid Frankrijk..

Hierboven geeft Zoooom 400+ aan…




Eén van de best verkochte auto's in Nederland is de Kia Picanto en die wordt echt niet altijd als 2e autootje gebruikt. Als daar een elektrisch alternatief voor komt gaat die zeer goed verkocht worden. Ook de zakelijke markt heeft zo'n auto hard nodig weet ik uit ervaring.
Een baron laat die zich niet rijden in een Rolls Royce met chauffeur in plaats van een Tesla???


Een B-segment BEV rijdt in één keer dwars door Nederland, dus...





De Navi zal je dan automatisch even een 4 minuten stop laten doen bij een Supercharger. Die doet, wanneer je accu leeg is ongeveer 1600KM per uur bijladen.
(oftewel 250KW snel laden)
Dus kom je 100 KM tekort voor de terugtrip, dan heb je dat 'opgetopt' in 3,75 minuten. Afrekenen bij een kassa hoeft niet, je rijdt gewoon weg.
Reminder, de nieuwe kleine Tesla zal een bereik hebben van 500km en komt standaard (zoals elke Tesla) met warmtepomp, dus geen grote range hit in de winter.





En nee we gaan zeker niet meteen terug na 5 minuten tanken en bio break weer 725 km range en dan / daarna zijn we d’r allang. Met onderweg 1 keer bijvullen en wat afwatering..




https://www.tijd.be/ondernemen/auto/chinese-e-autoreus-byd-bestormt-westerse-markt-met-nieuwe-fabrieken/10541390.html
De Chinese e-autobouwer BYD overweegt een tweede en derde fabriek in Europa te bouwen. Dat zei BYD-topvrouw Stella Li in Shenzhen aan enkele Europese media, waaronder De Tijd.

Misschien had je een typefout gemaakt, kan de beste overkomen Wouter
Nu weer terug naar de waarheid; dat zijn er nu 12.898. (oftewel nog geen 1 procent van de jaarlijkse productie)
Kan je overigens dagelijks bijhouden Wouter, ik zou zeggen bookmark het en als je een toename ziet, meld het hier dan gelijk even goed?
https://tesla-info.com/blog/inventory-stats-regional/Global

Als Tesla er niet in slaagt om in elk geval de productievolumes vol te houden, doemen snel problemen op. In het eerste kwartaal steeg het aantal onverkochte auto’s op de Tesla-parkings al met de helft tot 150.000 exemplaren. Uitgaande van een gemiddelde prijs van 50.000 dollar per auto is dat een kapitaalbeslag van 7,5 miljard dollar.
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/is-tesla-over-zijn-top/10541146.html


https://tesla-info.com/blog/inventory-stats-regional/Global

Daarbij ook nog eens een ongeloofwaardig rond getal.
Riekt naar onderbuik onderzoek.
Daarbij zeggen ze in dat artikel ook nog dat de model 2 in de koelkast staat.. Ze gissen maar wat en schrijven over geruchten voor wat clicks....



En je hebt altijd een vast x percentage (laat dit kwartje even vallen) van auto's dat onderweg is van de fabriek naar de klant, zal dat uitgedrukt in absolute aantallen, altijd stijgen.
Het is duidelijk dat jij dit nooit begrepen hebt en denkt dat je de getallen bij elkaar op kan tellen ofzo?
Ik hoop echt dat je even de moeite neemt dit te gaan snappen, zodat je eindelijk jezelf een keer open stelt nieuwe informatie tot je te nemen.


https://tesla-info.com/blog/inventory-stats-regional/Global
Wordt dagelijks geüpdatet per regio, per fabriek.



P.S.: Nadeel van zo’n flexibele lijn is dat die meer mankracht vraagt.

De huidige modellen zijn nog steeds cutting edge aan een heel scherpe prijs.
Een budget modelletje gaat afbreuk doen aan het imago.
Kijk niet naar de lagere klasse want die gaan toch nooit overschakelen naar een EV, blijf bij het huidige segment en mik hoger vanaf hier, niet lager.


Klasgenoot van mij zijn vader had er ook zo'n één. Heb der heel veel gezien, geen spatje roest.

"The documentation says: "To prevent damage to the exterior, immediately remove corrosive substances (such as grease, oil, bird droppings, tree resin, dead insects, tar spots, road salt, industrial fallout, etc.). Do not wait until Cybertruck is due for a complete wash. If necessary use denatured alcohol to remove tar spots and stubborn grease stains, then immediately wash the area with water and a mild, non-detergent soap to remove the alcohol.""


















Je verloning bestond uit een bonus propositie die was gekoppeld aan de toename van marktwaarde. Na het toevoegen van 8x de waarde van de VW group, heb je het, om het voorzichtig uit te drukken, nogal goed gedaan.
Die bonus was dus ook nogal hoog uitgevallen.
Laat ik het zo zeggen; de VW group zou graag 50 miljard betalen aan welke CEO dan ook als die hun bedrijf een x8 aan waarde zou kunnen geven... Maar dat zit er niet in voor ze.
Nu is de bonus niet gecapped, maar gereduceerd tot 0.
Pure diefstal.



VW:
https://electrek.co/2023/12/07/thousands-to-lose-their-jobs-as-vw-slashes-11-billion-in-costs/
BMW:
https://nltimes.nl/2024/01/17/vdl-nedcar-cutting-2000-employees-today-bmwmini-production-nears-end
Mercedes:
https://www.bnnbloomberg.ca/mercedes-benz-parent-plans-thousands-of-job-cuts-1.1355145
Toyota:
https://www.wardsauto.com/toyota-could-downsize-us-temporary-work-force-exec
Ford:
https://www.wsws.org/en/articles/2024/01/20/layo-j20.html
Stellantis:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chrysler-parent-stellantis-laying-off-about-400-us-workers-2024-03-22

Uitzendbureaus floreren als nooit tevoren.
Jongeren kunnen geen huis kopen omdat ze alleen maar "losse baantjes" krijgen.
En dan een Amerikaan verwijten dat hij doet wat ze daar altijd al deden, slaat helemaal nergens op.
Niet dat ik dat soort gedrag nu op prijs stel of ondersteun, maar het gaat hier in Nederland intussen geen haar beter.

Ook vergeten dat niet alleen Tesla dit doet? Sluitingen van fabrieken en afdanken van personeel is van alle tijden. Zie daarvoor in België alleen al naar Ford Genk, Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen enz...

Ook zeker omdat het slecht gaat….welkom in de US. Daar staat dan ook wel tegenover dat de werkvoorwaarden een pak beter zijn dan op een ander.

Met eendenbek.




.
After hours na de earnings call +13%





.
BVB:
Sinds 2010 van +-1.30$ naar YTD (24-4-2024) +-144$.
.





Het 1ste jaar kun je beter geen Tesla Model 2 kopen.






.
https://www.consumerreports.org/cars/car-maintenance/the-cost-of-car-ownership-a1854979198/

.
Dus de eerste series zullen best wel wat ‘leerpunten’ hebben gehad.









Er zat maw 1 beter kwartaal tussen?

.
Daar moesten we allen op letten, werd ons wekenlang medegedeeld. Dussss.....




Financieel gaat het nu niet zo lekker.
Dik een miljard bijschrijven in Q1 aan nettowinst is "niet zo lekker"?
We zullen zien wat de rest voor elkaar heeft gekregen in Q1 wanneer zij hun boeken over Q1 hebben kunnen sluiten.


45% gemiddelde jaargroei over de laatste 10 jaar, oftewel, niet helemaal exponentieel maar zeker veel snellere groei dan lineair.
https://www.statista.com/statistics/272120/revenue-of-tesla/
Waar de rest marginaal groeit of zelfs krimpt.
Het is als een sprint tussen wat dorpskampioenen uit Lutjebroek tegen Hussein Bolt die een keer een slechte(re) dag heeft maar uiteraard alsnog wint.
Gaan we dan praten over de slechte dag van Hussein Bolt?

.
Ik merk alleen maar op dat Musk voorspelbaar is in zijn uitspraken.

verkeerde investeringen
Je bedoeld FSD?
Wat zal er straks in jouw hoofd om gaan wanneer dit wel gaat werken Carpe?
Want dat gaat komen.. En dan?
Want de volgende stap is dat andere fabrikanten het in licentie gaan nemen, Ford waarschijnlijk als eerste, aangezien Jim Farley bewezen heeft dat ie snapt dat je met de winnaar mee moet bewegen. Zo was Ford de eerste die aankondigde dat hun toekomstige modellen kunnen laden op het supercharger netwerk. De rest volgde toen al snel.

.
Automatisch rijden juist wel. Al is FSD voor consumenten in Europa tot op heden van beperkte toegevoegde waarde.
.
Volgens mij is het geen groot geheim dat Tesla het nu financieel gezien zwaar heeft.

Het is een wereldmarkt met plus/min schommelingen per land/regio.
Daarnaast is Tesla nog steeds de grootste EV-bouwer ter wereld die ook nog een behoorlijke winstmarge per geproduceerde EV realiseert.
Tel daarbij op de state-of-the-art software, motoren, functionaliteit, enorme voorsprong qua (semi-)autonoom rijden (FSD), dan weet je dat er nog veel in het vat zit.


Plus dat de EV markt als geheel krimpt. Wie wilde heeft al en de rest van de mensen zit niet te wachten op laadstress.
Om relevant te blijven, zal Tesla moeten innoveren en ook mee moeten met de 25k klasse.
Laden binnen 5 minuten, dus snel genoeg dat mensen achter elkaar aan kunnen als bij een benzinepomp, is de oplossing voor laadstress, want dan hoeven mensen zonder eigen oprit niet op een laadplek te parkeren.






Tesla is still promising an ‘affordable EV,’ but it will not be as low-priced as once hoped





https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ev-veel-brandveiliger-dan-andere-autos/

Je had het zelf ook kunnen vinden Michel maar hier de link.





https://www.ad.nl/economie/winst-omzet-verkoopcijfers-ontslagen-alles-bij-tesla-in-mineur-en-toch-wil-musk-zijn-miljardenbonus~a1489063/?cb=7c49e7f3-dc6e-41d2-ab5e-e234016438e5&auth_rd=1?cb=1b393985-5002-4d64-81a7-66b7450c0f79&auth_rd=1








Prima instappertje voor dat geld. 👍





Tesla rijder krijgt €500,- bij nieuwe klant aanbrengen. Nieuwe klant ook €500,-Is vooraf al dik betaald. Op Twitter X enorm veel propaganda desnoods koersen beïnvloeden. (strafbaar). Maar Tesla geen reclame/marketing. Ammehoela. Draait op volle toeren.


Jouw éénzijdige fanboy tunnelvisie zit open geest in de weg?
Niet fantaseren of dingen erbij verzinnen.



Fanboy tunnelvisie… tja je ergert je niet zie ik.Nou Sjors999 ik zie bij jou toch ook wel wat symptoompjes van 'fanboy tunnelvisie', dus hij heeft niet helemaal ongelijk







Misschien begrijpt Tesla beter dan anderen dat er ook nog mensen zijn die gewoon een vooral betaalbare en praktische e-auto willen zonder al te veel toeters en bellen. VW krijgt dat uiteindelijk ook door met de geplande ID 2.
Wat je ook van Tesla vindt, aan hen danken we de doorbraak van de e-auto en die zijn de toekomst.

Als ze kwa modellen lijn ook nog eens op dezelfde voet verder gaan zie ik het heel somber in.


en:
"Op die manier lijkt Tesla weer wat meer op klassieke autobouwers, die ook meerdere modellen op dezelfde lijn bouwen. Nadeel van zo’n flexibele lijn is dat die meer mankracht vraagt. In de oorspronkelijke plannen van Musk moest die goedkope auto op een nieuwe, extreem geautomatiseerde lijn gebouwd worden."
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.