GMC's Hummer krijgt waar niemand om vroeg: nóg meer vermogen

Lars Krijgsman

GMC Hummer EV

GMC's elektrische Hummer is groot, loodzwaar en in alle gevallen buitenissig sterk. De prettig gestoorde kolos krijgt van zijn scheppers nu iets waarvan we het ons niet konden voorstellen dat iemand daarop zat te wachten: nog meer vermogen.

Een Hummer is tegenwoordig geen rudimentaire terreinkoning met machtige V8, maar een loodzware elektrische SUV of zelfs pick-up met een vermogen waar je steil van achterover slaat. Het tot 5,5 meter lange gevaarte legt minimaal zo'n 4.000 kilo in de schaal en is er met vermogens van 634 pk, 842 pk en zelfs 1.014 pk. Daar kan nog best wat bij, lijkt GMC te vinden.

De GMC Hummer gaat modeljaar 2026 tegemoet met wat noviteiten. Zo krijgt de Hummer onder meer de beschikking over King Crab. Dat is geen even smakelijk als uit de kluiten gewassen schaaldier uit de Beringzee, maar een systeem waarbij de achterwielen sneller kunnen sturen dan de voorwielen. Deze doorontwikkeling van de reguliere 'mee- en tegensturende achteras' moet vooral in het terrein soelaas bieden, meent GMC.

GMC meent ook dat er markt is voor een nog sterkere Hummer. De 1.014 pk sterke variant behoudt zijn 212,7 kWh-accu, maar dat pakket voedt vanaf nu drie samen 1.176 pk sterke elektromotoren. Toe maar! Met dat vermogen dendert de Hummer EV in slechts 2,8 seconden naar een snelheid van 97 km/h (60 mph). Dat is sneller dan een Porsche 911 GT3 RS, om maar wat te noemen. Uiteraard rijdt die voorlopige top-911 de Hummer verder het snot voor ogen, maar de waanzin is in ieder geval compleet...

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.