GMC Hummer EV SUV: nu zonder bak
Net geen 1.000 pk
GMC presenteert de SUV-versie van de al eerder onthulde GMC Hummer EV. Juist: dezelfde auto, maar dan zonder bak.
De tamelijk gestoorde GMC Hummer EV krijgt er een broertje bij. De tweede carrosserievariant heet GMC Hummer EV SUV en het grote verschil is aan de achterzijde van de auto te vinden. In plaats van een relatief korte laadbak vinden we hier een naar achteren doorlopend dak, een stel extra zijruiten en een vrijwel verticale kont. Een ander verschil met de pick-up is dat op die achterzijde een reservewiel huist. Reken daarmee op een naar opzij openende ‘achterdeur’ in plaats van een klep en een ruit die gedurende dat proces elektrisch in die ‘tailgate’ verdwijnt.
Wat specificaties betreft, zijn de verschillen met de pick-up erg klein. Ook de SUV heeft dus verwijderbare dakpanelen en knettergekke offroad-functies zoals ‘Crabwalk’. Daarmee kan de auto min of meer zijwaarts uit een lastige situatie worden gedirigeerd.

GMC Hummer
Snel is de SUV ook, al ontbreekt de allersnelste versie met meer dan 1.000 pk vooralsnog op het lijstje met aangekondigde versies. In plaats daarvan moet de krachtigste Hummer SUV het nu doen met ‘slechts’ 830 hp (841 pk), wat nog altijd goed is voor een 0-100-tijd in een tamelijk bizarre 3,5 seconden.
De basisversie, als we die term mogen gebruiken, doet het net als bij de pick-up met twee in plaats van drie elektromotoren. Die variant levert ‘tot 625’ Amerikaanse pk’s en lijkt dus nog steeds allesbehalve traag.

GMC Hummer
GMC is nog behoorlijk spaarzaam met informatie en ook met foto’s. Het toont eigenlijk alleen de plekken waar de auto anders is: de achterzijde, één foto van driekwart voor en een interieur dat op de schermpjes geen pick-up, maar een SUV laat zien. Niet zo gek, want de verschillen zijn dus ook beperkt. Zelfs de vanafprijs is vooralsnog gelijk, met 79.995 dollar, zo’n 68.000 euro, voor beide versies. Wel duurt het nog tot 2024 voordat deze instapversie beschikbaar komt. De eerste Hummer SUV is de dikke en driemotorige Edition 1, die nog altijd pas in 2023 verschijnt. De pick-up verschijnt ‘al’ in 2022, waarmee GM nog meedoet in de strijd om de eerste elektrische fullsize pick-up-truck, het voertuigtype waar de Amerikaanse markt zo hard op wacht.
Officieel blijft het voor beide Hummers trouwens ook bij de Amerikaanse markt, al zal de Hummer EV via de grijze import ongetwijfeld z’n weg naar ons land wel weten te vinden.
Hummer
General Motors besloot enige jaren geleden om de naam Hummer, die voorheen symbool stond voor extreem inefficiënte giga-SUV’s, te gaan gebruiken voor elektrische alleskunners. De uiteindelijke hummer EV verscheen in oktober 2020 en wordt officieel onder de merknaam GMC gevoerd. Aan de buitenkant is de ‘truck’ duidelijk herkenbaar als Hummer, maar onderhuids is dus alles anders.
De nieuwe Hummers komen op een uitstekend moment, want terreinbeulen als dit zijn mateloos populair in de VS. Dat geldt ook voor pick-ups en in toenemende mate ook voor hippe EV’s, dus de Hummer EV zou zomaar eens een succes kunnen worden. Dat de Hummers ruim voor hun uiteindelijke marktintroductie al worden gepresenteerd, bewijst hoe graag GM wil laten zien dat deze auto er echt aan zit te komen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan

Italiaanse Aehra vindt Europese partner voor accu’s
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.