AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

GM huurt expert in voor schadeclaims

Mary Barra GM
General Motors heeft een ervaren advocaat ingehuurd in verband met recente schadeclaims. Die moet de schadevergoedingen vormgeven voor de mensen die slachtoffer zijn geworden van de problemen rond de auto's van GM de afgelopen jaren. Dat zei topvrouw Mary Barra dinsdag toen zij tekst en uitleg gaf in het Amerikaanse Congres over de situatie.

Het gaat om Kenneth Feinberg, die in de VS bekendheid verwierf omdat hij de schadeclaims afhandelde van slachtoffers van de aanslagen op 9/11 en van mensen die hadden geleden onder de olieramp in de Golf van Mexico in 2010. "Met zijn kennis en objectiviteit zal hij ons helpen de situatie te evalueren en de beste manier te vinden om verder te gaan'', aldus Barra.

GM maakte maandag bekend nog eens bijna 1,5 miljoen auto's terug te roepen vanwege een technisch mankement aan de stuurbekrachtiging. Het totaal aantal voertuigen dat de afgelopen maanden is teruggehaald naar de garage wegens verscheidene problemen komt daarmee uit op bijna 7 miljoen. Er zouden de afgelopen jaren zeker 13 mensen zijn overleden als gevolg van de technische fouten aan de auto's.

Barra was naar het Congres geroepen, onder meer om uit te leggen waarom GM zo laat reageerde op signalen dat er problemen waren met de wagens. De recent aangetreden Barra zei niet precies te weten wat er fout is gegaan, maar beloofde dat boven water te zullen krijgen. De topvrouw en de rest van het bestuur hoorden pas eind januari van de problemen.

Lezersreacties (21)

Reageren