Global NCAP gaat crashtests vergelijken

Latin NCAP versus Amerikaanse specs

Latin NCAP Chevrolet Sail
Global NCAP gaat twee crashtests met elkaar vergelijken. De veiligheid van een compacte sedan die in Mexico wordt verkocht wordt vergeleken die van hetzelfde model dat in de Verenigde Staten op de verkooplijsten staat.

De internationale tak van NCAP - Global NCAP - uit al maanden zijn frustraties over de belabberde scores die veel auto's in bijvoorbeeld Zuid-Amerika en India tijdens crashtests halen. Om aan te tonen hoe groot de verschillen tussen de veiligheidsstandaarden zijn kunnen zijn, wordt een niet nader gespecificeerde compacte sedan die op de Mexicaanse verkooplijsten staat, vergeleken met hetzelfde model volgens Noord-Amerikaanse specificaties.

De auto's worden op elkaar afgeschoten met een snelheid van 40 mph waardoor de gecombineerde impactsnelheid uitkomt op 129 km/h. Het gaat om een zogeheten '50 procent overlap' botsing. Met de test wil Global NCAP aantonen hoe groot de veiligheidseisen per markt kunnen verschillen. In beide gevallen betreft de auto een basisuitvoering, maar die kunnen per markt sterk verschillen. Zo is het goed mogelijk dat dezelfde auto in Mexico het zonder airbags moet stellen.

Bovenstaand vergelijk is onderdeel van Global NCAP's #NoZeroStarCars-campagne. De hashtag is daar geplaatst om het allemaal wat hipper te laten kijken, zo lijkt het.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.