Gesnapt: elektrische Hyundai Kona
Angstzweet voor Opel Ampera-e
Tijdens de introductie van de Kona liet Hyundai aan AutoWeek al weten dat het in 2018 een volledig elektrische versie van die compacte SUV op de markt brengt. Het volledig ontbreken van een uitlaatsysteem verraadt de ware aard van de Kona die nu ingepakt en wel in beeld is verschenen.
Raf van Nuffel, hoofd van de afdeling productplanning van Hyundai Europe, tilde voor AutoWeek al eerder een tipje van de elektrische Kona-sluier op. "De elektrische Kona krijgt de grootste actieradius van zijn segment. Reken op in ieder geval 380 kilometer in praktijk, dus ruim 500 volgens de NEDC-cyclus." Kijken we naar het huidige EV-aanbod, dan zien we dat de elektrische Kona daarmee een geduchte tegenstander van de Opel Ampera-e wordt. Ook dat model moet in de praktijk 380 kilometer ver komen, maar Hyundai is er stellig van overtuigd dat de Kona EV daar in ieder geval overheen zal gaan. Rond het eind van de lente volgend jaar moet de elektrische Kona op de markt verschijnen.
Hyundai heeft grote plannen voor Europa. Zoals gezegd wil het merk de grootste Aziatische fabrikant in Europa worden en daar hoort niet alleen een hele reeks cross-overs bij, maar ook een verzameling auto's met een 'groene' aandrijflijn. Nog voor 2020 wil het Koreaanse merk veertien nieuwe eco-modellen op de markt brengen. Vijf hiervan zijn een hybride, terwijl er vier plug-ins en vier elektrische auto's in het vat zitten. De SUV met een brandstofcel aan boord, waar Hyundai gisteren voor de tweede keer een voorproef van gaf, staat daar los van.