AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gereden: Volkswagen Transporter 2.0 TDI 4Motion

Extra (at)tractie

Volkswagen Transporter 2.0 TDI 150 pk 4motion gere
Volkswagen Transporter 2.0 TDI 150 pk 4motion gere
Volkswagen Transporter 2.0 TDI 150 pk 4motion gere
Volkswagen Transporter 2.0 TDI 150 pk 4motion gere
Volkswagen Transporter 2.0 TDI 150 pk 4motion gere
Volkswagen Transporter 2.0 TDI 150 pk 4motion gere
Tijdens een evenement waar we konden rijden met de Caddy 4Motion, had Volkswagen ook een rit met de integraal aangedreven Transporter in petto. Over een heel wat pittiger parcours, zo bleek.

Het is soms even schakelen, bij zo'n Duits persevenement. Niet letterlijk (we reden met DSG-uitvoeringen), maar figuurlijk, omdat het wat de Transporter betreft draaide om de aldaar nieuw geleverde uitvoering Rockton. Dat is een extra stoere en utilitaire 4Motion met 30 mm meer bodemvrijheid en een mechanisch sperdifferentieel op de achteras. Als meeruitvoering zijn er bodembeschermende platen aangebracht die speciaal bij deze uitvoering horen. De verder weinig spectaculaire Rockton gaat echter aan de Nederlandse neus voorbij; het genoemde diff is wel tegen meerprijs leverbaar, net als bijvoorbeeld de downhill-assistent die op de testauto's zat.

Berggeit

De combinatie van de 150 pk TDI, de automaat met dubbele koppeling en de aandrijving rondom voldoet best, zo leert onze proefrit door een onmetelijk en vooral uiterst zompig bos, waarin we voornamelijk door de diepe, volgelopen sporen van bosbouwmachines glibberen en door kuilen van telkens weer onbekende diepten waden. Natuurlijk neemt de VW-organisatie geen enkel risico dat de geachte gasten kunnen blijven steken in de drek, maar dat laat niet onverlet dat het indrukwekkend is om te ervaren wat de auto zoal kan. Vanuit stilstand met maximale stuuruitslag en stationair toerental omhoog klauteren tegen een helling die je nog geen berggeit zou willen aandoen, lukt de gereden versie (180 pk is ook leverbaar, als TDI én TSI) zonder al te veel moeite. Dat het verhoogde Rockton-onderstel geen must is, bewijst een 'normale' Transporter met open laadbak in onze colonne; op zijn chique 17-inch lichtmetalen wielen en normale straatbanden hobbelt die lustig achter de Rockton-troep aan, het spekgladde parcours met zuigende modder ten spijt.

Kleine vraag

Bij de Transporter moeten we de 4Motion-optie beschouwen als een attractie ten behoeve van extra tractie. In barre omstandigheden althans, want door de toepassing van een Haldex-koppeling rijdt de auto net zo lang met de aandrijving alleen vóór tot het daar aan grip gaat schorten. De achterwielen schakelen zichzelf zonodig geheel onmerkbaar bij. Er is geen controlelampje dat gaat branden en je kunt niet zelf ingrijpen. De meerprijs is in Nederland € 2.700, waarmee de goedkoopste gesloten bestelwagen met 4Motion op € 27.700 (ex btw/bpm) komt. Veel geld, maar 'goedkopere' motorvarianten zijn er nu eenmaal niet. Voor de DSG komt er € 2.000 bij. De geringe populariteit van de 4Motion in Nederland (slechts vijf à tien procent aandeel in de T6-verkopen) laat zich door het financiële aspect grotendeels verklaren. Tegelijkertijd heeft hij niet gek veel concurrentie te duchten; in dezelfde grootteklasse opereren verder alleen de nieuwe, door Dangel aangepaste Citroën Jumpy en Peugeot Expert en de Mercedes-Benz Vito. Wie meer ruimte nodig heeft, kan op termijn ook terecht voor de Crafter 4Motion, die op zijn beurt gaat concurreren met de Dangel-uitvoeringen van de Boxer/Jumper en met de Mercedes-Benz Sprinter en de Ford Transit.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren