Gereden: Volkswagen Caddy
Het is een mooie opeenstapeling van technisch vernuft in de Caddy's van tegenwoordig. Zeker in vergelijk met de gelijknamige pick-up op Golf 1-basis, die in 1979 de aftrap van de Caddy-carrière verrichte. Zo basaal als die harde werker was, zo luxueus is deze testauto die inclusief opties dik 21 mille kost. Van alle mooie systemen lijken er twee, DSG en start-stop, elkaar soms wat in de weg te zitten. En dat is bij het wegrijden, wanneer ze elkaar een moment vertwijfeld aankijken alvorens in actie te komen - als een danspaar dat luistert of de muziek een tango of wals van hen verlangt. Geen groot probleem natuurlijk, maar het kan net even hinderen als je bijvoorbeeld voorgesorteerd staat en snel weg moet wezen. Remedie is zonodig start-stop eventjes deactiveren.
Met zeven trappen schakelt de DSG er lustig op los; alleen plotseling flink gas geven kan hem van de wijs brengen. Hij pakt dan soms een versnelling meer terug dan nodig is. Want trekkracht is er zat (250 Nm, 1500-2500 tpm) en er zijn altijd meer versnellingen beschikbaar dan je feitelijk nodig hebt. Ter illustratie: rijden met 120 km/h kan in 5, 6 of 7 (met respectievelijk 4.000, 3.200 of 2.600 toeren). Het testverbruik van gemiddeld 7,4 l/100 km is netjes. De wegligging krijgt een dikke voldoende; bochten neem je in de Caddy vol vertrouwen, maar de stabiliteit in rechte lijn heeft te lijden onder de knalhard afgestemde starre achteras. Daarmee is meteen de enige spelbreker in het hoofdstuk 'comfort' genoemd. Obstakels zoals verkeersdrempels komen hard door. Het interieur is erg mooi verzorgd, met voldoende opbergvakken en uitstekend meubilair (hoogteverstelling kost helaas € 120 extra). De laadruimte is goed toegankelijk via de schuifdeur en twee ongelijke achterdeuren. Die laatste kunnen 180 graden open, maar het ontgrendelen gaat lastig via de wat vettige deurhaken. Dat kan netter, zoals bijvoorbeeld de Kangoo laat zien. De tussenwand in de testauto was optioneel met stof bekleed en voorzien van een heel grote (kwetsbare!) ruit.
Het concept van de Caddy vertoont al met al minder ouderdomsverschijnselen dan zijn leeftijd van tien volle jaren op papier doet vermoeden. Met dat papier wordt echter niet de prijslijst bedoeld, waarop voor deze 1.6 TDI 102pk met BMT en DSG een stevige € 17.128,- staat vermeld. Minder kan ook: met 75 pk (de keuze van 50% van de Caddy-kopers, 30% wil 102 pk) is de Caddy er vanaf € 12.785,-.