Gereden: Vernieuwde Lexus LS430

Lexus LS
Andere uitlaatpijpen, knie-airbags en een zestraps automaat zijn de belangrijkste vernieuwingen aan de Lexus LS430. Wij reden er mee.

Een van de dingen die Lexus veranderde aan de LS430 zijn de uitlaatpijpen. In plaats van ze discreet te verstoppen achter de bumper, zitten ze nu vol in het zicht. Aan elke kant van de auto één. Op zich is dat wel grappig, want je kunt ze wel zien – maar niet horen. Zelfs als je het uiterste van de V8 vraagt hoor je wat gefluister en dat typische V8-gehuil dat zul je nooit en te nimmer horen in de LS. Alsof hij door een elektromotor wordt aangedreven.
De grote lijnen van de LS430 bleven hetzelfde. De V8 van 282 pk bleef ongewijzigd, maar in plaats van een automatische vijfbak heeft hij nu een zestrapsautomaat. Daarmee kwalificeert deze opper-Lexus zich voor de EuroIV-emissie-eisen. Van die zesde trap merk je niet zoveel, aangezien het ding zo onmerkbaar schakelt dat je er werkelijk geen benul van hebt in welke versnelling je rijdt. De elektronisch geregelde luchtvering werd ook nog even onder de loep genomen en daardoor voelt de LS iets minder zwaar aan onder je handen. Het gemak waarmee de V8 de auto voorstuwt, de stilte en het fijne contact dat je met de weg hebt, zorgen er sowieso voor dat je de LS430 als een handzaam autootje rijdt. Het is aan te raden af en toe een blik op de snelheidsmeter te werpen, want de vraag is niet óf je te hard rijdt, maar meer of je niet véél te hard rijdt. Jammer is dat de besturing nog steeds behoorlijk indirect is en je behoorlijk moet draaien aan het wiel en hij dus juist weer wat van die lichtvoetigheid inlevert.
Op het lijstje van nieuwigheden staan verder meesturende koplampen, knieairbags voorin (het totaal aan airbags is nu 10) en nieuwe achterlichtunits met leds. Als je de achteruitversnelling inschakelt dan kun je op het beeldscherm op het dashboard achter de auto kijken en met allerlei hulplijnen wordt aangegeven wat je wel en niet kan raken in je gang achteruit.
Lexus levert deze nieuwe LS in twee uitvoeringen. Instapper is de Executive voor € 105.900 die voorzien is van bijna alles, maar de liefhebber (met chauffeur) zal gaan voor de President die een elektrisch verstelbare achterbank heeft met massage, een armsteun met koelkast en bediening van de airco en audio en extra zonneschermen.

Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 47 (12-19 november).

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.