Gereden: Vernieuwde Fiat Punto

Fiat Punto
Inmiddels zijn de eerste kilometers met de gefacelifte versie met de Fiat Punto achter de rug en zijn de prijzen bekend.

Inmiddels zijn de eerste kilometers met de gefacelifte versie met de Fiat Punto achter de rug en zijn de prijzen bekend.

Op 20 mei publiceerden we de gegevens van de vernieuwde Fiat Punto. Nu hebben we ook prijzen. Bovendien zijn de eerste kilometers eveneens een feit.
AutoWeek reed met de 1.3 JTD en de nieuwe 1.4 benzineversie.

We weten dat de diesel er de laatste jaren met sprongen op vooruit is gegaan, maar de 1.3 Multijet 16v doet ons toch versteld staan. Hij gaat er flink tegenaan en je kunt ver in de versnellingen doortrekken. Nodig is dat zeker niet, want het maximum koppel van 180 newtonmeter is al bij 1.750 krukasomwentelingen present. De fabrieksgegevens laten zien dat een Punto 1.3 Multijet 16v 13,4 seconden nodig heeft om vanuit stilstand naar honderd op te trekken, de topsnelheid ligt op 164 km/h. De nieuwe Multijet is ook nog eens heel zuinig met gemiddeld 4,5 l/100 km. De motor is dan ook voorzien de modernste techniek, zoals common rail en turbo met tussenkoeler. De naam Multijet slaat op de uiterst verfijnde manier waarop de verbranding kan worden geregeld. Deze geavanceerde techniek gaat dieselgeluiden tegen, maakt een laag verbruik mogelijk en levert goede prestaties op.
Behalve de nieuwe 1.3 Multijet 16v motor komen er in het leveringsprogramma van de Fiat Punto 2003 nog twee andere diesels voor; een 85 pk 1.9 JTD en – voor wie het onderste uit de kan dieselolie wil - een 100 pk 1.9 Multijet.

Ook de 1.4 16V benzinemotor is een nieuwkomer. Met de hulp van twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en geavanceerde inspuittechniek komt de vierpitter aan een vermogen van 95 pk. Z'n maximum koppel van 128 Nm ontwikkelt hij bij 4.500 tpm. Deze nieuwe machine maakt de Punto nog een stuk vlotter dan de nieuwe diesel. De 1.4 16v motor laat de Punto in 9,9 s van nul naar honderd sprinten, de top bedraagt 178. Met dezelfde motor, maar dan gekoppeld aan een zesversnellingsbak in plaats van een vijfbak zit er voor de Punto Sporting een sprinttijd 0-100 van 9,6 s in. Maar het snelst is toch de 1.8 16v Abarth met z'n 130 pk machine die een top van 205 en een sprint van 0-100 in 8,6 s mogelijk maakt. Het langzaamst is de Punto 1.2 die 14,3 seconden nodig heeft om vanuit stilstand naar honderd te accelereren en niet harder gaat dan 155 km/h.

Zoals we al schreven zijn het gesloten front en de platte koplampen verdwenen. Voortaan presenteert de compacte Fiat zich met een prominente grille en een bumperspoiler met stevige luchtinlaten. Ook de koplampen – uitgevoerd in helder glas – zijn een stuk kloeker van formaat geworden.Ook de achterzijde is onder

handen genomen. We zien gewijzigde achterlichtunits, een iets anders vormgegeven achterdeur en een nieuwe bumperspoiler. Het interieur van de meeste Punto-versies is uitgevoerd in twee tinten; donkergrijs boven en lichtgrijs onder. Dat lichte grijs zorgt ervoor dat de auto van binnen een ruime indruk maakt.

Fiat biedt de Punto in een flink aantal uitvoeringen aan. Voor een compleet overzicht verwijzen we u naar CarBase. Prijzen lopen van € 11.795 voor de 1.2 tot € 20.995 voor de 1.9 JTD Multijet 100pk Abarth. De nieuwe 1.3 JTD Multijet is er vanaf € 15.495. De vlotte 95pk sterke 1.4 16v is er vanaf € 12.895.
De nieuwe Punto staat half juni bij de dealer. In AutoWeek nr. 24 (4-11 juni) vindt u een uitgebreide rij-impressie.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.